عصر خودرو

صف های سنگین فروش، سرمایه گذاران را فراری داد:

توقف شاخص بورس نایروبی به دلیل افت بیش از ۵ درصدی

عصر بازار- ایجاد صف های فروش طویل در بورس نایروبی موجب فرار سرمایه گذار خارجی از این بازار شد.

توقف شاخص بورس نایروبی به دلیل افت بیش از ۵ درصدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، صف های سنگین فروش در بازار سهام نایروبی موجب شد سرمایه گذاران، بازار سرمایه کنیا را ترک کنند و قیمت سهام شرکت ها با افت سنگینی همراه شود.

    بر اساس این گزارش، سهامداران بورس نایروبی در معاملات روز جمعه 1.4 بیلیون شیلینگ(واحد پول نایروبی) معادل 13 میلیون دلار آمریکا از سهام خود را به فروش رساندند در حالی که بیشترین میزان فروش، متعلق به سهام شرکت Safaricom بود.

    شرکت Safaricom ، شرکت مخابراتی کنیایی است، که در زمینه ارائه خدمات خطوط تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، اینترنت و پهنای باند فعالیت می‌کند.

    کاهش شاخص ها در بازار نایروبی موجب افت قیمت ها در دیگر کشورهای شرق آفریقا و کشورهای حاشیه شد.

    این در حالی است که، حجم زیاد صف های فروش موجب سقوط بیش از 5 درصدی شاخص اصلی بورس این کشور شد و معاملات برای 30 دقیقه متوقف شد.

    بر اساس قوانین بورس نایروبی، معاملات در این بازار در صورتی که شاخص بیش از 5 درصد کاهش داشته باشد، تعطیل خواهد شد.

    سخنگوی بورس نایروبی در این خصوص خاطرنشان کرد: شاخص 20 شرکت برتر نایروبی با افت بیش از 5 درصدی همراه شد و این امر موجب شد بازار بین ساعت 12:30 تا 13 تعطیل شود.

    بر این اساس، شاخص 20 شرکت برتر در روز کاری بعدی به فعالیت خود ادامه داد و با کاهش 3.4 درصدی مواجه شد.

    این در حالی است که، آخرین مرتبه ای که بورس نایروبی با تعطیلی همراه شد یک دهه گذشته بود وقتی که پس از انتخابات سال 2007 میلادی آشفتگی و هرج و مرج سیاسی ایجاد شده موجب کشته شدن 1400 نفر در 59 روز شد و در حدود 600 هزار نفر از خانه های خود آواره شدند .

    برچسب ها