عصر خودرو

در آستانه اعلام نتایج؛

داستان نخستین لیگ ستارگان بورس به پایان رسید

عصر بازار- دانشجویانی که یک ماه در کنار استاد راهنمای خود مشق خرید و فروش سهام می کردند، امروز از چند و چون پرتفویی که به جا گذاشته اند مطلع می شوند. به همین مناسبت در آخرین روز رقابت به سراغ گروه های شرکت کننده در لیگ ستارگان رفتیم و از آنها درباره خودشان، خرید و فروششان و لیگ ستارگان بورس جویا شدیم. آنچه می خوانید ماحصل این گفتگوهاست.

داستان نخستین لیگ ستارگان بورس به پایان رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، دختران و پسران دانشگاه شهید بهشتی، با آمدن به حافظ، تجربیاتی نو به دست آوردند که شاید اگر این مسافت را طی نمی کردند، این فرصت به دست نمی آمد. شیرین مهرعلی یکی از 4 نفر هم تیمی دانشگاه شهید بهشتی است که صحبت هایش گواه این ادعاست. خرید و فروش هایش تا قبل از رقابت در لیگ، مبتنی بر معاملات بنیادی بوده اما در لیگ یاد می گیرد می تواند در کنار معاملات فاندامنتالی بر پایه استراتژی های روزانه معامله کند.

    معامله الگوریتمی، توجه به خطوط معنادار نمودارهای تکنیکال و بازی بر اساس استراتژی آنقدر او را به هیجان آورده بود که به گفته خودش فارغ از نتیجه لیگ، نگاه او در معامله سهام از صفر و یک، نیم درجه ای به چپ و راست هدایت شده، تا امروز علاوه بر اینکه چشم بر بنیادی سهم داشته باشد نیم نگاهی هم به حرکت های زود بازده بیندازد.

    شیرین ، طعم شیرین سود کوتاه مدت و هیجان ترید روزانه را دوست داشته برای همین به دنبال یافتن آموزش های بیشتر برای ورود حرفه ای به بازار سرمایه است.

    قطعاً بازار سرمایه مانند هر بازار آزاد دیگر، ترکیب و تلفیقی از سود و زیان است. شاید برای اهل ریسک همین سودهای دلچسب، گزش ضررهای سنگین را کم می کند.

    سید کسری میر جوادی، دانشجوی ارشد حسابداری دانشگاه علوم تحقیقات که از سال 91 با بورس آشنا شده درباره تجربه معامله سهام می گوید: با وجود شناسایی ضرر در این مدت، نه تنها از اینکه به تشویق اساتیدم وارد معامله در بازار سرمایه شدم احساس خسران نمی کنم بلکه کاملاً خرسند و راضی هستم.

    کسری تجربه لیگ ستارگان را در کنار تمام معاملات این سال ها گذاشت و گفت: لیگ تجربه ویژه ای بود. هیچ وقت به این اندازه درگیر رصد روزانه و حرکت بازار نبودم. به طوریکه در این مدت تعداد سهام بیشتری را بررسی کردم.

    کسری در این میدان علاوه بر رصد روزانه بازار یکی از باورهای قدیمی اش را نیز مورد بازنگری قرار داده است. او که خود را فردی خودمحور می خواند و تا پیش از این اعتقادش معاملات برپایه استراتژی های فردی بود در این چند روز به این باور رسیده که می توان در یک تیم و گروه با سرپرستی یک نفر معاملات پرسودی را تجربه کرد البته به شرط آنکه تجربه کار کردن با یک گروه همدست از مدتها قبل فراهم شده باشد.

    با یک چرخ کوتاه در تالار شیشه ای و بین جایگاه دانشجویان حاضر در لیگ به حرف های یکسانی درباره این مسابقه دانشجویی می رسی اما اصغر الهیاری دانشجوی ارشد حسابداری دانشگاه تربیت مدرس در بین دیدگاه های یکسان به فاصله دنیای تئوریک و دنیای واقعی بازار اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه 3 سال کد آنلاین داشتم و اخبار بازار سرمایه را دنبال می کردم اما یک تفاوت عمده بین خرید و فروش واقعی و کسب بازدهی مناسب در یک بازه زمانی کوتاه مدت بسیار با تجربه های قبلی ام تفاوت داشت به خصوص که در داد و ستد روزانه پرداخت کارمزد خود به یک ریسک سنگین برای معامله گر تبدیل می شود.

    به گفته او، توانایی افراد در یک دوره یک ماهه به طور کامل نشان داده نمی شود، اما به عنوان تجربه اول می توان از آن چشم پوشی کرد.

    فاصله دنیای تئوریک و دنیای واقعی گاه آنقدر می شود که یک فارغ التحصیل MBA در مچینگ این دو دنیا کم می آورد. مرتضی زمانی از دانشگاه امیرکبیر به دانش مالی گروه اشاره کرد که نتوانسته از دل این دانش سودی کسب کنند، چون نتوانستند از دید بلند مدت خود را رها کنند.

    به گفته او روند بازار سرمایه منطبق و مطابق با دانش مالی نیست و بیشتر مبتنی بر اخبار و بازیگران سهام است. طوریکه گاهی اخبار مثبت باعث منفی شدن سهام می شود. او معاملات گروه را در این یک ماهه خالی از اشتباهات ناشی از رفتارهای هیجانی ندانست اما نتیجه ضررها را یک تجربه عالی خواند و بابت آن از سازمان بورس و شرکت بورس تشکر کرد. البته او پیشنهاد داد می توان این مسابقه را در بلند مدت نیز طراحی کرد که دانشجویان از آموخته های تئوریک خود پشیمان نشوند.

    تیم علامه ای ها در بین بقیه گروه ها نمایندگان حرفه ای تری در این لیگ داشتند و شاید همین کارکشتگی در بازار برای آنها به یک ریسک تبدیل شد. روزبه شریعتی کارشناس ارشد مدیریت آی تی که سبدگردان یک شرکت کارگزاری است حضور در این مسابقه را جسارت آمیز خواند و گفت: زیر ذره بین بودن معاملات آنهم روزانه و انتشار نتیجه عملکرد در گروه ها و کانال های پر بازدید واقعاً شجاعت و جسارت می خواهد چون حتی خود ما هر روز نتیجه معاملاتمان را اینگونه با جزئیات رصد نمی کردیم که در این مسابقه رصد شد برای همین استرس بالایی وجود داشت که می توانست روی عملکرد گروه اثر بگذارد اما با همه این سختی ها این چند روز را فرصت خوب برای خودش و دوستانش خواند.

    این استرس درد مشترک بچه های خوارزمی هم بود. ابراهیم قزل گل که سالهاست از دل بازارهای جهانی سر از بازار سرمایه کشور در آورده به اصلی ترین نکته این لیگ اشاره می کند و کسانی را خطاب این انتقاد قرار می دهد که در طول این یک ماه آنها را به باد سخره گرفته اند.

    او می گوید در این مدت از ما خیلی انتقاد شد که یک تعداد دانشجوی مالی به سرپرستی یک استاد سرشناس آنهم در بازاری که شرایط خیلی بدی ندارد، نتوانستند سود کنند. من حق را به آنها می دهم اما از آنها می خواهم یک ماه ترید کنند و در پایان هر روز نتیجه معاملاتشان به طور شفاف منتشر شود بعد ببینیم در پایان هر روز نتیجه ای به جا می گذارند که اینچنین غره وار ما را به باد انتقاد گرفتند.

    در پایان گشت و گذارم در تالار شیشه ای در جمع دانشجو ها و اساتید، به سراغ دختران الزهرا رفتم. دخترانی که تا این لیگ دست به ماشه خرید و فروش نبرده بودند و با دنیایی متفاوت از دنیای واقعی و دانشگاهی، و جهانی اختلاف در تصمیم گیری کنار هم جمع شده بودند.

    زهرا فراهانی دانشجوی ارشد حسابداری ریسک پذیری متفاوت هم گروهی هایش را فرصتی برای متعادل کردن دیدگاه های صفر و یکی شان خواند که نتیجه هر آنچه به جا گذاشتند بر مبنای تصمیم گیری نهایی بوده است.

    بر اساس این گزارش، تا ساعتی دیگر نتیجه یک دوره رقابت یک ماهه خرید و فروش سهام در بین اهالی درس و دانشگاه اعلام می شود اما فارغ از نتیجه برد و باخت یا همان بهترین سود - کمترین ضرر، آنچه در پایان لیگ ستارگان بورس به جا می ماند، در تجربه ای خلاصه ای می شود که اهل دانش باید از نزدیک آنرا لمس می کردند.
     

    برچسب ها