عصر خودرو

سعیدی عنوان کرد:

منتظریم کاهش نرخ سپرده‌ها به کاهش نرخ تسهیلات منجر شود

سقف سپرده‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۵۰درصد می‌شود

عصر بازار- یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه منتظریم با کاهش نرخ سود برای سپرده های بانکی، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یاید، تا در نتیجه هزینه تأمین مالی بنگاه های اقتصادی کاهش یابد، گفت: به زودی و ظرف چند روز آینده طی ابلاغیه‌ای قرار است سقف مجاز سپرده گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تا سقف ۵۰ درصد اعلام شود.

منتظریم کاهش نرخ سپرده‌ها به کاهش نرخ تسهیلات منجر شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، علی سعیدی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سهام  گفت: کاهش نرخ سود بانکی را تقریباً می‌توان معادل کاهش نرخ بدون ریسک درنظر بگیریم. از این رو با این کاهش، نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه کاهش بازده مورد انتظار سهامداران به معنی کاهش هزینه سرمایه شرکت‌ها است، تصریح کرد: این امر از دو جهت موجب کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی می‌شود؛ وقتی بانک نرخ سود کمتری برای سپرده گذاران در نظر بگیرد انتظار داریم نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد. بنابراین از یک طرف هزینه بدهی شرکت ها کاهش می یابد و از سوی دیگر به علت کاهش بازده مورد انتظار سهامداران، هزینه تأمین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام نیز کاهش می یابد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر نرخ سود تسهیلات کاهش یاید تمایل به سرمایه گذاری در سهام فزونی خواهد یافت، اظهار داشت: به بیان دیگر بجای اینکه مردم در بانک‌ها سپرده گذاری کنند، سپرده گذاری پول وارد چرخه اقتصادی می‌شود، البته تاثیر این اقدام صرفا برای بازار سرمایه نیست، بلکه چرخ کل اقتصاد بهتر خواهد چرخید و به نوعی زمینه‌های رونق اقتصادی مورد انتظار فراهم خواهد شد.

    وی به تبعات افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و بیان داشت: تبعات منفی نرخ سود بالا زمانی بیشتر خواهد شد که بانک‌ها در تخصیص منابع خیلی خوب عمل نکنند، به عنوان مثال اگر بانک‌ها به شرکت‌های زیر مجموعه خود مبادرت به ارائه تسهیلات کنند و شرکت های مذکور نیز به علت سرمایه گذاری نامناسب (مثلاً بیش سرمایه گذاری در املاک)، باز پرداخت تسهیلات به سیستم بانکی را دچار اخلال کنند، عملا منابع مالی جمع آوری شده از سوی مردم که می‌توانست منجر به سرمایه گذاری شود (در شرکت های تولیدی صرف سرمایه در گردش و خرید ماشین آلات)، حالا با سپرده گذاری در بانک‌ها و تخصیص نامناسب، به نوعی باعث زندانی شدن و پارک پول در محل‌هایی شده که به رکود اقتصادی دامن می‌زنند. در سال های گذشته نیز همواره به نوعی بیش سرمایه گذاری اتفاق افتاده که می توان به بیش سرمایه گذاری در صنعت سیمان نیز اشاره کرد.

    سعیدی در خصوص وضعیت صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نیز گفت: به زودی و ظرف چند هفته آینده  طی ابلاغیه‌ای بر اساس مصوبه هیأت مدیره سازمان، سقف سپرده گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری این صندوق ها تا سقف 50 درصد اعلام خواهد شد.

    وی این را هم یاد آور شد؛ اگر تخلفی اتفاق بیفتد و بیش از 50 درصد در سپرده بانکی وارد شود، مدیر صندوق فقط تا میزان 50 درصد می تواند کارمزد بگیرد، این مهم ترین نکته‌ای است که در دستور کار قرار گرفته است.

    وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: نحوه اخذ کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بجای ما به التفاوت نرخ مصوب تا نرخ ترجیحی، درصدی از کل سپرده خواهد بود؛ به عبارت دیگر کارمزد تابعی از کل سپرده خواهد بود که به شکل پلکانی برای مدیر صندوق در نظر گرفته شده است. این در مصوبه اخیر هیئت مدیره سازمان به نتیجه رسیده که ظرف 1 و یا 2 هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

    سعیدی درخصوص کاهش احتمالی  نرخ اوراق سخاب در صورت ورود به بازار سرمایه نیز تصریح کرد: وقتی که عرضه اوراقی زیاد باشد قیمت آن کاهش می یابد، حالا اگر بیش از ظرفیت، عرضه اوراق داشته باشیم قیمتش پایین خواهد آمد، یعنی به مقدار کسر بیشتری فروخته خواهد شد. در مورد این اوراق، نرخ تنزیل است که افزایش می یابد. بازار به خاطر دارد که اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن پس از ورود به بورس، با کاهش قیمت مواجه شد.

    این مقام مسئول افزود: بنابراین اولین چیزی که در مورد اوراق خزانه وجود دارد مقدار عرضه است. از این رو چه در بازار خارج از بورس چه در بورس بیش از حد عرضه شود، پایین آمدن قیمت آن از طریق افزایش نرخ تنزیل دور از انتظار نیست.

    برچسب ها