عصر خودرو

طوفانی که اقتصاد آمریکا را درنوردید

عصر بازار- کل خسارت های ناشی از طوفان هاروی در آمریکا ممکن است از میزان خسارت ۷۵ میلیارد دلاری طوفان سندی در سا ل ۲۰۱۲ بالاتر برود.

طوفانی که اقتصاد آمریکا را درنوردید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طوفان ‌سهمگین هاروی که از روز پنجشنبه وارد آمریکا شده، هزینه‌های زیادی را به اقتصاد این کشورتحمیل کرده است. موسسات اقتصادی میزان هزینه های این طوفان را برآورد کرده اند که با در نظر گرفتن هرکدام از آنها طوفان هاروی در فهرست 10 طوفانی که بیشترین هزینه را به اقتصاد آمریکا وارد کرده ، قرار دارد. ضمن اینکه انتظار می‌رود پیامد آن به صورت بلند مدت در ایالت تگزاس و اقتصاد آمریکا باقی بماند.

    بر اساس آمار، بیش از یکصدهزار خانه در اثر این طوفان و سیل ناشی از آن آسیب دیده‌اند و در طول چند روز اخیر همچنین تقریبا 779هزار نفر در ایالت تگزاس مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و حدود 980هزار نفر نیز در پی احتمال جاری شدن سیل از رودخانه‌ها و مخازن آب، داوطلبانه محل سکونت خود را تخلیه کرده‌اند.
    ارزش املاک زیر آب رفته در این مناطق بر اساس قیمت منطقه ای 23.4 میلیارد دلار برآورد شده که 26 درصد از آن قیمت زمین و مابقی ارزش ساختمان ها و بقیه تاسیسات بنا شده در این املاک است. تقریبا 18 درصد از املاک آسیب دیده در منطقه هریس مسکونی هستند.

    طوفانی که اقتصاد آمریکا را در هم پیچید


    گزارش ها حاکی از آن است که هزینه بازسازی تنها در ایالت تگزاس بالغ بر 125 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    بانک آمریکا ، موسسه جی پی مورگان و موسسه مودیز به ترتیب هزینه این طوفان را برابر با 10، 20 و 51 تا 75 میلیارد دلار تخمین زده اند.

    بر اساس گزارش موسسه مودیز، کل خسارت های ناشی از طوفان هاروی ممکن است از میزان خسارت طوفان سندی در سال 2012 بالاتر برود. طوفان سندی در سال 2012، حدود 75 میلیارد دلار ضرر و زیان بر جای گذاشت و دومین فاجعه طبیعی خسارت بار 30 سال گذشته لقب گرفت.

    یک سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی میزان هزینه ناشی از این طوفان را تا 150 میلیارد دلار برآوردکرده و معتقد است که طوفان سهمگین هاروی اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    طوفانی که اقتصاد آمریکا را در هم پیچید

    طوفانی شدن قیمت بنزین در آمریکا

    بر اساس گزارش‌های موجود این طوفان 70درصد از پالایشگاه‌های آمریکا را به تعطیلی کشانده و تنها 30درصد از ظرفیت تولید پالایشگاهی در این کشور فعال است. همین مساله به افزایش قیمت بنزین درآمریکا دامن زده و بدنبال آن هزینه زندگی خانوارها نیز روند صعودی به خود گرفته است.

    سی ان بی سی در گزارشی نوشت در هفته‌های آینده باید منتظر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در آمریکا باشیم، زیرا پالایشگاه‌ها تعطیل و عرضه محصولات پالایشگاهی کم شده است.

    در این شرایط عرضه محصولات پالایشگاهی به دیگر بخش‌های آمریکا هم کاهش خواهد یافت و این کمبود عرضه زمینه را برای افزایش قیمت فراهم می‌کند. بنزین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرآورده پالایشگاهی در آمریکاست و با مختل شدن عملکرد پالایشگاه‌ها در این کشور، عرضه بنزین هم کم می‌شود و قیمت آن به دلیل بر هم خوردن تعادل افزایش خواهد یافت.

    همچنین برخی منابع اعلام کردند که شرکت لیندولبازل با پیش بینی تعطیلی کانال کشتی رانی هیوستن، تولید پالایشگاه هیوستن را از روز پنجشنبه (دوم شهریور ماه) کاهش داده است.

    شرکت آمریکایی ماراتن اویل نیز با هدف صرفه جویی در ذخیره‌سازی‌های کنونی نفت خام خود، بخشی از تولید فرآورده های نفتی را کاهش داد.

    طوفانی که اقتصاد آمریکا را در هم پیچید

    همچنین به دلیل انفجار در پالایشگاه هیوستون امکان استفاده از این پالایشگاه‌ها از 15سپتامبر امکان پذیر است، حتی این احتمال وجود دارد که بهره‌برداری از این پالایشگاه‌ها بیش از این به طول بیانجامد.

    گفتنی است که حدود 25درصد ظرفیت تولید نفت خلیج آمریکا به علت طوفان هاروی تعطیل شده که  این میزان معادل 428568  بشکه از تولید نفت روزانه 1.75میلیون بشکه‌ای آمریکا در منطقه خلیج مکزیک است.

    اداره ایمنی و محیط زیست آمریکا همچنین اعلام کرد که 26درصد از ظرفیت تولید گاز طبیعی خلیج هم تعطیل شده که معادل تولید روزانه 835میلیون فوت مکعب است.

    گزارش ها حاکی از آن است که طوفان هاروی در حال رکورد زدن در آمریکا است. این طوفان نه تنها در 12 سال اخیر بی‌سابقه بوده بلکه به پرهزینه‌ترین فاجعه طبیعی تاریخ آمریکا تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو