عصر خودرو

عضو کمیسیون بودجه مجلس مطرح کرد:

نگرانی از تبعات منفی کاهش سود و افزایش نظارت بر بورس و دو بازار مهم

عصر بازار- عضو کمیسیون بودجه مجلس با اشاره به اینکه نظارت‌ ضعیف بر کاهش نرخ سود بانکی،ماجرای موسسات مالی غیرمجاز را باردیگر رقم خواهد زد،گفت:باید هر سه بازار ارز، طلا و بورس تحت نظارت باشند .

نگرانی از تبعات منفی کاهش سود و افزایش نظارت بر بورس و دو بازار مهم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، مهدی فرشادان با اشاره به اجرای ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود بانکی گفت: تعیین نرخ 15 درصدی نرخ سود سپرده ها اقدامی بسیار منطقی است و اگر به دنبال رونق اقتصاد در سال جاری  هستیم نرخ سود سپرده ها باید کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه اگر میزان سود سپرده ها بیش از حد معقول باشد، مراجعات مردمی برای سپرده گذاری در بانک ها افزایش می یابد، افزود: اگر سود سپرده ها به نرخ منطقی دست یافته و به سمت تولید حرکت کند، دیگر سپرده ها در بانک ها تلنبار نشده و رسوب نمی کنند و سبب حرکت سپرده‌ها به سمت تولید می‌شود.

    این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید بر روی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نظارت دقیقی صورت گیرد، ادامه داد: اگر نظارت‌ها ضعیف باشد موسسات دیگری همانند کاسپین ها و البرزها شکل می گیرند و برای اقتصاد مشکلات فراوانی ایجاد می کنند، و مجلس نیز به عنوان نماینده مردم بر اجرای کاهش نرخ سود بانکی نظارت می‌کند.

    فرشادان با اشاره به شوک دلار در سال 91 گفت: بازار به هر اقدامی که بانک مرکزی و دستگاه‌های متولی اقتصاد انجام می‌دهند، واکنش نشان می دهد، اما این یک واکنش مقطعی بوده و اگر کاهش نرخ سود بانکی به خوبی اجرایی و سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود شوک های کاذب برای هدایت سپرده ها به سمت بازار طلا و ارز نتیجه نمی دهد.

    وی افزود: نظارت دولت نباید تنها در یک حوزه مشخص همانند بانک ها و کاهش نرخ سود بانکی باشد، بلکه باید در بازارهای جانبی که امکان حرکت سپرده ها به این بازارها وجود دارد نیز نظارت کافی انجام شود.

    فرشادان با تاکید بر اینکه بازخورد کاهش نرخ سود بانکی باید از فضای اقتصادی جامعه دریافت شود و براساس آن برنامه های دیگر اجرا شود، تصریح کرد: بر تمام بازارهای اقتصادی همانند ارز، طلا و بورس باید نظارت های لازم صورت بگیرد. این امر به نظارت تمامی دستگاه ها همانند بانک مرکزی، دولت و مجلس نیازمند است، تا سپرده به بخش تولید انتقال یابد.

    برچسب ها