عصر خودرو

جزییات طرح توسعه ۸ پالایشگاه بزرگ ایران

عصر بازار- پروژه توسعه و ارتقای پالایشگاه‌های کشور با هدف ارتقای محصولات تولید شده و کاهش نفت کوره از ابتدای دولت یازدهم کلید خورد و در راستای اجرای این پروژه مذاکرات زیادی با کشورهای خارجی برای تامین مالی و انتقال تکنولوژی درحال انجام است.

جزییات طرح توسعه ۸ پالایشگاه بزرگ ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف تولید بیش از 75 درصد بنزین و گازوئیل از خوراک میعانات گازی که در سال 1386 شروع و مشتمل بر سه فاز پالایش میعانات گازی با ظرفیت هر یک 120هزار بشکه در روز با واحدهای فرایندی، یوتیلیتی، مخازن و سایر واحدهای جانبی بوده که با تولید 36 میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4 و 13.5 میلیون‌لیتر نفت گاز یورو 5 کشور را از واردات بنزین بی نیاز و مازاد محصول تولیدی صادر خواهد شد.

    فاز 1 این طرح به همراه واحدهای یوتلیتی، مخازن و جانبی 10 اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری و تولید مستمر رسیده است.

    پالایشگاه آبادان

    طرح مجتمع کت‌کراکر شرکت پالایش نفت آبادان با تولید بنزین یورو 4 به میزان 3.9 میلیون‌لیتر در روز در سال 1392 راه‌اندازی و در سال 1394 تکمیل شد. طرح تثبیت ظرفیت این شرکت (فاز 2) در مراحل طراحی تفصیلی بوده و با سرمایه‌گذاری خارجی اجراء خواهد شد. در ادامه فاز 2 و به منظور کاهش تولید نفت کوره و تولید و ارتقای کیفی محصولات با ارزش، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با همکاری شرکت چینی سینوپک (SINOPEC) و با همکاری شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) اجرا خواهد شد.

    طبق این قرارداد تامین مالی قرارداد EPC از خط اعتباری ایران- چین به صورت 85 درصد سهم فاینانسور چینی و 15 درصد سهم کارفرمای ایرانی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) انجام خواهد شد. طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر 210 هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد و ظرفیت کل پالایش پس از ساخت این واحد به میزان 360 هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد.

    فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت جت حاصل از پالایش 360 هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند و کیفیت محصولات فوق حداقل به استاندارد یورو 4 ارتقاء می یابد و نفت کوره تولیدی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.


    پالایشگاه بندرعباس

    طرح افزایش تولید بنزین و تصفیه نفت گاز یورو 4 شرکت پالایش نفت بندرعباس مشتمل بر واحدهای تصفیه نفتای سبک و سنگین، تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت گاز و واحدهای جانبی بوده که روند مطلوبی را طی و در حال حاضر واحد بنزین سازی در سرویس قرار گرفته و با راه اندازی واحد ایزومریزاسیون و تصفیه هیدروژنی گازوئیل، کل بنزین و نفتگاز تولیدی دارای استاندارد حداقل یورو 4 در آینده ی نزدیک خواهد بود.

    همچنین، طرح کاهش تولید نفت کوره با استفاده از فناوری جدید و مشارکت شرکتهای خارجی در دست مطالعه، امکان سنجی و تامین منابع مالی است.


    پالایشگاه لاوان

    با اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت لاوان، ظرفیت پالایشی به 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته و محصولات تولیدی منطبق بر یورو 4 خواهد بود. واحدهای تقطیر، تصفیه نفتا، تبدیل کاتالیستی و یوتیلیتی تا سال 1392 راه‌اندازی شدند و واحدهای گوگردزدائی از نفت گاز و نفت سفید در سال 1394 به بهره‌برداری رسید. واحدهای ایزومریزاسیون و بازیافت گوگرد در شرف تکمیل و رفع مشکلات راه‌اندازی هستند. همچنین مقدار 2.9 میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4 و میزان 2.2 میلیون لیتر در روز نفت‌گاز یورو 4 تولید خواهد شد.


    پالایشگاه اصفهان

    طرح تولید بنزین یورو 4 در سال 1392 راه‌اندازی و واحد ایزومریزاسیون با تهیه و شارژ کاتالیست داخلی در سال 1394 به بهره‌برداری رسید. میزان تولید بنزین یورو 4 به حداقل هشت میلیون لیتر در روز رسیده و این شرکت از واردات بنزین سوپر به عنوان اکتان افزا بی‌نیاز شده است. طرح بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان به منظور کاهش تولید نفت کوره و گوگردزدائی از فراورده‌های تولیدی نیز در دست اجراست.


    پالایشگاه سیراف

    پروژه پالایشگاه‌های هشتگانه سیراف از سال 1394 آغاز شد پروژه پالایشی که با بهره برداری از آن سالانه 19.6 میلیون تن یعنی 22 درصد به ظرفیت پالایشی و 57 درصد به خوراک پتروشیمی کشور اضافه می‌شود. قرارداد ساخت این پالایشگاه دومین توافق پالایشی که پس از برجام بین ایران، کره و ژاپن به امضا رسید و مقرر شد 2 میلیارد از این حجم سرمایه گذاری از سوی موسسات مالی و اعتباری کره ای و میزان یک میلیارد آن از سوی 2 شرکت مالی و اعتباری ژاپن تامین شود.


    پالایشگاه تبریز

    پروژه بهینه‌سازی پالایشگاه تبریز در دولت یازدهم سومین سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام بود که با امضای توافق نامه‌ای 1.6 میلیارد یورویی با یک شرکت کره‌ای و یک شرکت ایرانی اجرایی شد. تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز (که با امضای آن میزان تولید نفت کوره از 20 درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از دو درصد کاهش خواهد یافت) و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.


    پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک

    با آغاز به کار دولت یازدهم و اعمال تغییرات مدیریتی در سطوح پایین‌دستی، میزان تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه به روزانه 16 میلیون لیتر رسید و مقرر شد این میزان بنزین تولیدی که دارای استاندارد یورو4 است تفکیک و به منظور جلوگیری از اختلاط با بنزین های متعارف از طریق خطوط لوله در مخازن جداگانه در مبدا و مقصد ارسال و نگهداری شود.

    برچسب ها