عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر توسعه بازار فرعی بورس کالا:

کالاهای فرعی هم امنیت و شفافیت می خواهند

عصر بازار- بورس بازارهای فرعی همواره به طرق مختلف در بورس ها وجود داشته و استاندارهای خاص خودشان را دارند؛ در این بین عرضه کنندگانی که تمایل به حضور در فضای شفاف بورس را دارند اما شرایط پذیرش در تالار اصلی را ندارند می توانند با عرضه محصولاتشان در بازار فرعی از مزیت های بورس کالا استفاده کنند.

کالاهای فرعی هم امنیت و شفافیت می خواهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از ایرنا، پویان دارابی، مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار با بیان این مطلب گفت: بازارهای فرعی در بورس های مختلف با اهداف مشخصی شکل گرفته اند و در بورس کالای ایران نیز بازار فرعی برای معاملات املاک و مستغلات و کالاهایی که دارای استاندارد پذیری لازم و توالی عرضه نیستند، راه اندازی شده است؛ به این ترتیب نمی توان ادعا کرد که محصولی نمی تواند به بازار فرعی راه پیدا کند چرا که هر محصولی با رعایت استاندارهای این بازار می تواند وارد چرخه معاملات شود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، برخی از محصولات در بازار اصلی بورس کالا نمی توانند حضور پیدا کنند، اما استاندارهای لازم برای ورود به بازار فرعی را دارند، از این رو مانعی برای ورود آنها وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه در بورس اوراق بهادار نیز بازارهای فرعی زیاد وجود دارد، گفت: اگر تولیدکننده یا عرضه کننده ای شرایط پذیرش محصولش در تالار اصلی را ندارد اما امکان ورود آن به بازار فرعی مهیا است، نباید مزایای بورس از جمله امنیت معاملات را از این عرضه کننده دریغ کنیم؛ در بازار فرعی شاهد معاملاتی امن برای خریداران و فروشنده هستیم و به این ترتیب معاملات محصولات در این بازار برای طرفین معامله منفعت دارد.

    به گفته دارابی، از سوی دیگر این معاملات در فضایی به غیر از بازار فرعی می تواند هزینه های زیادی برای طرفین معامله داشته باشد، این در حالی است که بازار فرعی می تواند باعث کاهش هزینه ها و شفافیت معاملاتی شود.

    وی همچنین افزود: کشف قیمت عادلانه و شفاف، از بین رفتن معایب روش های سنتی مزایده و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند، مزیت معاملات در بازار فرعی است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ساختار بازارهای اصلی و فرعی متفاوت است و هر کدام قوانین و استانداردهای خود را دارد و نمی توان لزوما گفت که کالایی نمی تواند به بازار فرعی راه پیدا کند، مثلا محصولات آف گرید پتروشیمی ها در تالار اصلی عرضه نمی شوند، زیرا استاندارهای لازم را ندارند، اما در تالار فرعی عرضه می شوند و خریداران نیز ترجیح می دهند به دلیل شفافیت معاملات به این بازار ورود کنند.

    به گفته مدیرعامل کارگزاری آتی ساز بازار، برخی عرضه کنندگان همواره می خواستند کالاهای خود را در بورس کالا عرضه کنند و از مزایای این بازار بهره مند شوند اما شرایط پذیرش در تالار اصلی را نداشتند، اما در حال حاضر بازار فرعی و مزیت های آن سبب ورود بیشتر عرضه کنندگان به بورس کالا شده است.

    برچسب ها