عصر خودرو

تب قیمتی در دو بازار؛

دلار و سکه رکورد زدند

عصر بازار- در اولین روز هفته، بازارهای داخلی ساعاتی افزایشی را تجربه کردند و حتی سکه و دلار رکوردهای تازه‌ای را به ثبت رساندند.

دلار و سکه رکورد زدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی 17 هزار تومان افزایش را تجربه کرد تا دو کانال قیمتی رشد کند و به بهای یک میلیون و 241 هزار تومان برسد. این بیشترین میزان افزایش روزانه سکه در سال 96 بود و موجب شد این فلز گرانبها به بالاترین قیمت از اوایل سال 92 برسد. در بازار ارز نیز بیشتر ارزهای مهم رنگ افزایش قیمت را به خود دیدند. در این میان دلار به بالاترین سطح در سال 96 رسید و ارزهایی مانند دلار کانادا، دلار استرالیا و پوند انگلیس به کانال‌های جدیدی وارد شدند. روز شنبه، شاخص بازار ارز با 17 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 891 تومان رسید. دلار کانادا با 42 تومان افزایش وارد کانال 3 هزار و 200 تومان شد و به قیمت 3 هزار و 220 تومان رسید. دلار استرالیا با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و100 تومان، پوند انگلیس با 30 تومان افزایش به بهای 5 هزار و 20 تومان و لیر ترکیه با 10 تومان رشد به قیمت هزار و 165 تومان رسید. به گفته فعالان، تقاضا در ششمین ماه سال به‌طور کلی برای بیشتر ارزهای مهم در بازار داخلی بالا می‌رود و همین موضوع موجب می‌شود که قیمت‌ها رشد کنند. در این میان، برخی از ارزهای یاد شده نیز در بازارهای جهانی مانند پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا تقویت شده‌اند و همین موضوع به افزایش قیمت آنها در بازار داخلی کمک کرد. روز گذشته همهمه و فریاد بازیگران ارزی برای خرید ارزهای مختلف به وضوح به گوش می‌رسید و افزایش تقاضا برای ارزهای متفرقه کاملا مشهود بود.

    دلایل چهار گانه رشد سکه

    در یازدهمین روز شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی یکی از روزهای پرنوسان خود در سال 96 را پشت‌سر گذاشت و رکوردهای جدیدی را جابه‌جا کرد. جوسازی پیرامون نرخ سود، خوش‌بینی به روند اونس جهانی، بالا رفتن قیمت دلار و بالا رفتن تحرکات برخی معامله‌گران آتی نزدیک به ساعات تسویه مجموعه عواملی بودند که در افزایش قیمت اثرگذار بودند. شنبه اولین روزی بود که بانک‌ها باید نرخ‌های سود مصوب اعلام شده را رعایت می‌کردند. در این میان، عده‌ای از بازیگران سکه سعی داشتند با جوسازی پیرامون شروع این موضوع قیمت‌ها را افزایشی کنند. آنها استدلال می‌کردند که با کاهش نرخ سود، بخشی از سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج و روانه بازارهایی چون سکه خواهد شد. با این حال، به نظر اکثر بازیگران باتجربه بازار، روز شنبه چنین اتفاقی در عمل رخ نداد، هر چند جوسازی معامله‌گران پیرامون آن تا حدی در افزایش قیمت نقش داشت. به گفته فعالان، بخشی از معامله‌گران اذعان داشتند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها همچنان نرخ‌های سود بالای 20درصد را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، بنابراین، انتظار داشتند سرمایه‌ها به جای بازارها به این صندوق‌ها منتقل شود. با این حال، جوسازی بازیگران به اندازه‌ای بود که می‌توان تا حدی اذعان کرد رشد قیمت سکه از آن اثر گرفت. در این شرایط شاید بتوان گفت رشد بهای اونس در بازار روز جمعه نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج‌شنبه یکی از مهم‌ترین عواملی بود که قیمت سکه را صعودی کرد. روز جمعه، طلای جهانی با قیمت هزار و 324 دلار به کار خود پایان داد که 19 دلار بالاتر از نرخ ساعت 3 بعدازظهر ششمین روز هفته گذشته بود. افزایش بهای اونس از یکسو به‌طور مستقیم قیمت سکه را تحت‌تاثیر قرار داد و از سوی دیگر، بالا ماندن اونس از محدوده هزار و 320 دلار انتظارات سکه‌بازان برای شکست نقاط مقاومتی بعدی را فعال نگه داشت. در این شرایط، عده‌ای از سکه‌بازان با خریدهای روز شنبه، خود را برای نوسانات روزهای بعد آماده کردند. رشد قیمت دلار دیگر عاملی بود که انتظارات سکه‌بازان را در ابتدای هفته متاثر کرد. سکه و دلار رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و رشد یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود.

     

    کل کل سکه‌ای

    عامل آخر و چهارمی که از نظر فعالان در رشد قیمت سکه اثر داشت، از همه عوامل پیشین جالب‌تر بود. به گفته فعالان، در بازار سکه معامله‌گران قدرتمندی وجود دارند که در مواقعی که بازار نوسانی است، فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهند. به گفته آنها، افزایش تحرکات برخی از آتی‌بازان در روز ابتدایی هفته یکی از عواملی بود که شدت نوسان را بالا برد. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، این اتفاق ناشی از در اصطلاح «کل‌کل‌کردن» تعدادی از معامله‌گران قوی بازار بود که بخشی از آنها تلاش داشتند دیگری را دچار ضرر کنند. در واقع، آنها معتقدند دسته‌ای از معامله‌گران قوی بازار سعی داشتند با افزایش خریدها یکی از بازیگران قوی بازار را دچار ضرر بیشتری کنند که انتظار شدت افزایش روز شنبه را نداشت. این دسته از فعالان، نشانه این اتفاق را در معاملات آتی ردیابی کردند و با توجه به آن عنوان کردند بخشی از افزایش روز شنبه پشتوانه محکمی ندارد. به گفته آنها، در اولین روز هفته در حالی که سکه نقدی حدود یک میلیون و 240 هزار تومان قیمت داشت، معاملات سکه فردایی در حوالی سطح یک میلیون و 250 هزار تومان صورت می‌گرفت. آنها این اختلاف قیمت را ناشی از تحرکات دسته‌ای از معامله‌گران آتی قوی بازار سکه می‌دانستند که در کل‌کل‌های خود قصد داشتند کاهشی‌ها را دچار ضرر بیشتری کنند. این در حالی بود که تعدادی از معامله‌گران به این موضوع اعتقاد نداشتند و افزایش بهای سکه را ناشی از عوامل بنیادی و انتظاری می‌دانستند. به گفته آنها، سکه در اولین روز هفته از یکسو تحت‌تاثیر تحریک اونس و دلار بود و از سوی دیگر نزدیک شدن به عید سعید غدیر خم، انتظار برای افزایش دوباره تقاضای فیزیکی سکه را بالا می‌برد. از نظر این دسته، معامله‌گران انتظار دارند با ورود تقاضای عید غدیر قیمت رشد بیشتری را تجربه کند، در نتیجه به پیشواز رشد قیمت‌ها رفته‌اند. این در حالی بود که بازیگرانی که به اثر تحرکات آتی‌بازان اذعان داشتند، معتقد بودند با کاهش فعالیت و اثر آنها، سکه بخشی از ارزش خود را از دست خواهد داد.

    نوسان فردایی

    روز شنبه، معامله‌گران فردایی تلاش زیادی کردند که دلار را از کانال 3 هزار و 800 تومان خارج و وارد کانال 3 هزار و 900 تومان کنند. با این حال، این اتفاق رخ نداد و تلاش فردایی‌ها ناکام ماند. قدرت افزایشی‌ها از همان ابتدای روز شنبه در بازار مشهود بود. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 880 تومان آغاز کرد که 6 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در شرایطی که قیمت در معاملات نقدی در محدوده یاد شده کار خود را آغاز کرده بود، بازیگران فردایی دست به کار شدند و قیمت در این دسته از معاملات در ابتدا وارد محدوده 3 هزار و 890 تومان شد و در مقاطعی از روز حتی تا نقطه 3 هزار و 899 تومان بالا رفت، ولی نتوانست آن را بشکند. در واقع در اولین روز هفته نوسان در بخش فردایی بازار بیشتر از قسمت نقدی بود. در این میان، صرافی‌های بانکی نیز در بازار حضور داشتند که با قیمت‌های پایین‌تری اقدام به عرضه می‌کردند. حدود ساعت 3 بعدازظهر روز ابتدایی هفته ارزش دلار در صرافی‌های بانکی در حجم عمده 3 هزار و 880 و در حجم خرد 3 هزار و 875 تومان بود.

     

    عوامل رشد دلار

    عوامل متفاوتی در رشد روز شنبه دلار نقش داشتند. به گفته فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی، زیارتی و دانشجویی بخشی از عوامل اثرگذار برای افزایش تقاضای اسکناس سبز در بازار بودند. به گفته این دسته، به‌طور سنتی در این مقطع سال، تقاضاهای مسافرتی و دانشجویی به‌دلیل افزایش خروج افراد از کشور بالا می‌رود. به گفته فعالان، تقاضای زائران عتبات عالیات نیز در سال جاری در بازار وجود دارد و همین موضوع قیمت را تحریک بیشتری کرده است. رشد نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که در رشد قیمت دلار اثر داشت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. در این میان، افزایش تقاضای معامله‌گران فنی بازار دیگر عاملی بود که در رشد قیمت اثر داشت. به گفته فعالان، روند بهای دلار در 2 ماه گذشته افزایشی بود و همزمان قیمت این ارز در شهریورماه نیز شیب افزایشی تندتری به خود گرفت تا انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی نیز رشد بیشتری پیدا کند.

    برچسب ها