عصر خودرو

علیپور تشریح کرد:

کاهش ریسک تسویه با طرح "حساب معاملاتی"

عصر بازار- سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالای شرکت سپرده گذاری مرکزی، جزئیات طرح "حساب معاملاتی" را که پیش از این از سوی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس مطرح شده بود، تشریح کرد.

کاهش ریسک تسویه با طرح "حساب معاملاتی"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، هادی علیپور گفت: در طرح پیشنهادی، مسئولیت های فعلی در فرایند تسویه وجوه به بانک منتقل شده است.

    وی افزود: عضویت بانک ها به جای کارگزاران در اتاق پایاپای منجر به کاهش تعداد اعضای اتاق و همچنین افزایش توانایی مالی آنها خواهد شد که ریسک تسویه را کاهش می دهد و مهمترین مزیت این طرح خواهد بود.

    به گفته سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالای شرکت سپرده گذاری مرکزی، در حال حاضر بخشی از این طرح که در آن دو بانک تجارت و سامان مسئولیت تسویه مبالغ تعدادی از کارگزاری ها را بر عهده گرفته اند اجرایی شده است.

    علیپور ادامه داد: البته در فرایند فعلی بانک ها صرفا به عنوان بانک تسویه یار عمل کرده و باعث کنترل ریسک اتاق پایاپای و تسویه وجوه معاملات می شوند و ثبت سفارش منوط به درخواست از بانک عامل نخواهد بود؛ اما در روش پیشنهادی ثبت سفارش با تایید بانک عامل صورت می گیرد .

    سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالای شرکت سپرده گذاری مرکزی در عین حال تصریح کرد: با توجه به منوط ماندن ثبت سفارشات توسط کارگزاران به تاییدیه بانک و همچنین اهمیت بالای زمان ثبت سفارش در معاملات بورس، در صورت بروز اختلال در شبکه بانکی این موضوع می تواند بروز مشکلات و نارضایتی فعالان بازار را در پی داشته باشد. همچنین لازم است در خصوص بروز تغییرات در سامانه تسویه سمات نیز بررسی های لازم انجام پذیرد.

    خاطرنشان می شود: اواخر مرداد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از طرحی به نام حساب معاملاتی برای کاهش بیشتر ریسک نکول در بازار سرمایه خبر داد که در آن وجوه مشتریان به جای ماندن در حساب کارگزاران، در این حساب مانده و  سپس به سپرده گذاری مرکزی واریز می شود.

    به گفته علی سعیدی، در این طرح  هر سهامدار و فعال بازار، دارای یک حساب معاملاتی خواهد بود و طی آن وجوه در حساب معاملاتی مشتری باقی می ماند و کارگزاران از طریق اتصال به این حساب، از کافی بودن موجودی برای اجرای سفارش مطلع و مطمئن خواهند شد. سپس همزمان و با اتصال به هسته معاملات و انجام سفارش مشتریان، به طور خودکار وجه مورد نیاز برای تسویه معامله در حساب معاملاتی مشتری مسدود خواهد شد و بعد از 3 روز کاری، وجه از حساب مشتری به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز خواهد شد.

    برچسب ها