عصر خودرو

آمارهای رسمی از ۳ ماه اول سال نشان می‌دهد؛

موازنه منفی در بازار شمش و فولاد

عصر بازار- آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به دلیل رکود بازار فولاد میزان مصرف در کشور در سه ماه نخست سال در محصولاتی نظیر میلگرد و تیرآهن کاهش پیدا کرده، این درحالی است که طی این مدت میزان تولید و مصرف بیلت با رشد همراه بوده و همین رشد تولید باعث شده تا قیمت شمش فولاد صعودی باشد، یک دلیل این اتفاق تقاضای کارخانه‌های داخلی برای شمش است.

موازنه منفی در بازار شمش و فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با این وجود به دلیل فاصله گرفتن قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی با قیمت‌های جهانی، با اندک تحرک بازار و بوی بهبود بلافاصله این بازار سعی در پر کردن این خلأ کرد که از همین رو شاهد رشد حدود 500 تومانی شمش فولاد طی 5 ماه اخیر بودیم. تولیدکنندگان محصولات ساختمانی هم اکنون در دو راهی گرفتار شده‌اند که از سویی با رشد قیمت مواد اولیه روبه‌رو است و از سوی دیگر بازاری برای محصولاتشان نیست. درحال حاضر تفاوت چندانی بین قیمت شمش در بازار داخلی و جهانی وجود ندارد اما قیمت میلگرد در بازار داخلی حدودکیلویی 2 هزار تومان است که 20دلار در هر تن ارزان‌تر از بازارهای جهانی است. این گزارش به نقل از آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که میزان تولید بیلت و بلوم در سه ماه نخست امسال 2 میلیون و 708 هزار تن بوده که یک میلیون و 191 هزار تن آن متعلق به بخش‌خصوصی و یک میلیون و 517 هزار تن آن مربوط به شرکت‌های خصوصی شده است.

    میزان مصرف ظاهری بیلت و بلوم و طی سه ماه نخست امسال یک میلیون و 962 هزار تن بوده که حاکی از رشد 10 درصدی است. در همین حال میزان صادرات این محصول 751 هزار تن ثبت شده است. به دلیل رکود بازار، تاکنون واردات شمش برای مصرف‌کنندگان جذابیتی نداشته و باید دید تقاضایی که در بازار ایجاد شده واقعی است یا با نبود مصرف، این التهاب خاموش خواهد شد. با رشد مصرف شمش و در مقابل کاهش مصرف تیرآهن و میلگرد اغلب تولید‌کنندگان به صادرات این محصول روی آوردند و با شدت گرفتن صادرات کمبود در بازار داخلی محسوس شده و منجر به رشد یکباره این محصول و تشدید کمبود به دلیل تعهدهای صادراتی تولیدکنندگان شد؛ از همین رو جلسات متعددی در انجمن فولاد با حضور تولیدکنندگان شمش و واحد‌های نوردی برگزار شده که در پی یافتن راه‌حلی به منظور جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت شمش و متعادل نگه‌داشتن فاصله نرخ شمش فولاد و میلگرد هستند.

     

    بیشترین و کمترین رشد تولید فولاد

    ورق سرد بیشترین رشد و تیرآهن کمترین رشد را در میزان تولید طی بازه سه ماه ابتدایی سال 96 از آن خود کردند. در این مدت، 102 هزار تن تیرآهن از سوی شرکت‌های دولتی خصوصی شده تولید شد که حاکی از افت 42 درصدی است. این کاهش تولید از سوی بخش‌خصوصی باعث شد تا این بخش، فضایی برای افزایش تولید پیدا کرده و میزان تولید تیرآهن این بخش طی سه ماه نخست امسال به 65 هزار تن رسید که حاکی از رشد 14 درصدی تولید بود. در همین حال ورق سرد رشد 28 درصدی تولید بخش‌خصوصی و افزایش 111 درصدی بخش‌خصوصی را تجربه کرد. بنا بر آماری که انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران منتشر کرده میزان تولید ورق سرد از سوی بخش‌خصوصی شده 378 هزار تن و بخش‌خصوصی 627 هزار تن بوده است. به غیر از ورق گرم، سایر ورق‌های تولیدی در سه ماه نخست سال جاری با رشد همراه بودند. مجموع تولید ورق پوششدار در مدت یاد شده با رشد 65 درصدی به 397 هزار تن رسیده است. در همین حال تولید ورق گرم از سوی بخش‌خصوصی با رشد منفی 10 درصدی 134 هزار تن شده این درحالی است که بخش‌خصوصی شده با رشد 4 درصدی موفق به تولید یک میلیون و 713 هزار تن ورق گرم شده است. میزان تولید میلگرد و تیرآهن بخش‌خصوصی شده در سه ماه نخست امسال به ترتیب معادل 444 هزار و 102 هزار تن بود که به ترتیب با افت 3 و 42 درصدی مواجه بودند. در همین حال در بخش‌خصوصی، تولید میلگرد به یک میلیون و 163 هزار تن رسید که حاکی از رشد تولید بخش‌خصوصی بود. این درحالی است که میزان مصرف میلگرد در سه ماه نخست امسال با افت 4 درصدی معادل یک میلیون و 448 هزار تن بوده است. اسلب نیز در سه ماه نخست امسال با رشد 17 درصدی بخش‌خصوصی شده و 26 درصدی بخش‌خصوصی همراه بود و رقم کل تولید اسلب معادل 2 میلیون و 604 هزار تن اعلام شده است. جداول ستون مجاور که از سوی انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران تهیه شده آمارهای اساسی بخش بازرگانی و تولید فولاد کشور را در 3ماه اول سال نشان می‌دهد.

    برچسب ها