عصر خودرو

شاخص ارزی سومین بازدهی مثبت را ثبت کرد؛

سبقت سکه از دلار

عصر بازار- در اولین هفته کامل شهریورماه، سکه تمام بهار آزادی بازدهی بیشتری را از دلار تجربه کرد؛ اتفاقی که در ۳ هفته گذشته بی‌سابقه بود.

سبقت سکه از دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 224 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افت بهای اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر ششمین روز هفته مهم‌ترین عاملی بود که منجر به افت فلز گرانبهای داخلی شد. با وجود افت روز آخر، سکه در هفته گذشته یک درصد افزایش قیمت را تجربه کرد تا اولین بازدهی مثبت آن پس از 2 هفته متوالی به ثبت برسد. سکه دو هفته پیش 2 دهم درصد و 3 هفته پیش 7 دهم درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود.

    رشد سکه در اولین هفته شهریورماه حتی به اندازه‌ای بود که از دلار نیز پیشی گرفت. این در حالی بود که شاخص ارزی روز پنج‌شنبه نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود. در نهمین روز شهریورماه، دلار 3 تومان افزایش دیگر را به ثبت رساند و به بهای 3 هزار و 874 تومان رسید. این سومین افزایش پیاپی دلار بود و موجب شد که میزان بازدهی آن در هفته گذشته به 9 دهم درصد برسد. شاخص ارزی دو هفته پیش نیز 6 دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، افزایش تقاضا پیش از عید قربان یکی از عوامل اصلی بود که قیمت دلار را در روزهای انتهایی هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد. به باور آن ها، تعطیلی برخی کشورهای همسایه به مناسبت عید قربان موجب شد که تقاضای برخی از معامله‌گران زودتر وارد بازار شود و قیمت را تحریک کند.

    نگاه معامله‌گران

    پیش از آغاز هفته جاری، دیدگاه‌های متفاوتی درباره روند سکه و دلار وجود داشت. عده زیادی از معامله‌گران سکه باور داشتند با ادامه تنش‌های سیاسی بهای اونس در بازارهای جهانی بالا خواهد رفت و متعاقب آن، قیمت سکه رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. با این حال، به گفته فعالان بازار، سکه بازان در انجام معاملات احتیاطی زیادی خواهند داشت و تا زمانی که اونس سیگنال افزایشی مطمئنی از خود بروز ندهد، آنها خریدار نخواهند شد. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، قیمت سکه‌های کوچک به احتمال زیاد در روزهای ابتدایی هفته بیشتر تعدیل خواهد شد به گفته آنها، پیش از عید قربان، تقاضا برای خرید ربع و نیم سکه به اندازه‌ای بالا رفت که اولی نزدیک به 3 درصد و دومی بیشتر از 3درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند. نیم سکه که پنج‌شنبه 2 هفته پیش روی قیمت 632 هزار تومان قرار گرفته بود، پنج‌شنبه گذشته روی قیمت 650 هزار تومان به کار خود پایان داد. ربع سکه نیز در همین مقطع زمانی از قیمت 365 هزار تومان به بهای 377 هزار تومان رسید.

    در بازار دلار، تعداد بیشتری از معامله‌گران انتظار رشد قیمت را دارند. با این حال، افراد کمتری هستند که انتظار افزایش دامنه نوسانات را داشته باشند؛ چراکه از نظر آنها بازارساز با عرضه مناسب خود تغییرات قیمت را تا حدی مدیریت خواهد کرد.

    برچسب ها