عصر خودرو

پولسازترین بخش‌های اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۰ را بشناسید

عصر بازار- نتایج یک گزارش مطالعاتی در حوزه بازار کار ، نشان می دهد در سال ۱۴۰۰، جمعیت شاغل کشور به ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

پولسازترین بخش‌های اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۰ را بشناسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، پیش بینی فرصت‌های جدید اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی در یک افق پنج ساله توسط دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار منتشر شد که بر اساس آن جمعیت شاغل حدود 22 میلیون و 588 هزار نفری فعلی، در سال 1400 در تمام بخش‌های اقتصاد به 27 میلیون و 364 هزار نفر می‌رسد که می‌توان گفت در شرایط مطلوب و مناسب اقتصادی در یک افق پنج ساله، سالانه 899 هزار نفر فرصت شغلی جدید نیاز خواهد بود.

    نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، قرارگرفتن اقتصاد در شرایط مطلوب هرچند دشوار و پر هزینه است ولی دست یافتنی خواهد بود بنابراین تحقق رشد اشتغال بهینه و فرصت‌های شغلی جدید متناظر آن نیازمند الزاماتی در سطح کلان اقتصادی و اصلاح و بازسازی کسب و کارهای اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    بر اساس این مطالعه، ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی در یک افق پنج ساله در حوزه‌های کشاورزی و جنگلداری، نفت، معدن، صنعت، تامین برق - گاز و آب، ساختمان، حمل و نقل - انبارداری و ارتباطات، مستغلات - اجاره و فعالیت‌های کار و کسب و همچنین در سایر خدمات (بازرگانی، هتلداری، واسطه گردی مالی و اجتماعی و خانگی) پیش بینی شده است.

    طبق برآوردهای صورت گرفته، تعداد شاغلان کشور در سال 1400 در بخش کشاورزی و جنگلداری 4 میلیون 906 هزار نفر، در بخش نفت 186 هزار نفر، در بخش معدن 135 هزار نفر، در بخش صنعت 4 میلیون 453 هزار نفر، در بخش خدمات تامین برق - گاز و آب 227 هزار نفر، در بخش ساختمان 3 میلیون 671 هزار نفر، در بخش حمل و نقل - انبارداری و ارتباطات 3 میلیون 215 هزار نفر، در بخش مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کار و کسب 815 هزار نفر و در سایر خدمات نیز 9 میلیون و 756 هزار نفر پیش بینی شده است.

    میزان اشتغالزایی در هر بخش به ازای هر سال نیز پیش بینی شده است که سهم بخش کشاورزی و جنلگداری از فرصت شغلی سالانه 157 هزار نفر، سهم بخش نفت 4 هزار نفر، سهم بخش معدن 5 هزار نفر، سهم بخش صنعت 126 هزار نفر، سهم بخش تامین برق - گاز و آب 12 هزار نفر، سهم بخش ساختمان 104 هزار نفر، سهم بخش حمل و نقل - انبارداری و ارتباطات 137 هزار نفر، سهم بخش مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کار و کسب 28 هزار نفر و سهم سایر خدمات از اشتغال سالانه نیز 326 هزار نفر پیش بینی شده است.

    بر اساس این گزارش، رشد اشتغال بهینه در کل بخش‌های اقتصاد تا سال 1400 معادل 3.7 درصد برآورد شده است. در عین نتایج حاصل از برآورد نرخ رشد بهینه اشتغال و تولید حاکی از آن است که نرخ بهینه بخش تولید در کل اقتصاد کشور سال 1400 به میزان 7.7 درصد خواهد بود.

    نتایج مطالعات دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار نشان می‌دهد، یکی از عواملی که باعث افزایش اشتغال می‌شود، ایجاد تحرک اقتصادی در کشور و به تبع آن افزایش تقاضا برای محصولات داخلی است. در واقع تقاضای کل باعث افزایش تولید و تحرک اقتصادی می‌شود. چنانچه اقتصاد کشور در رکود به سر ببرد و یا در مرحله خروج از رکود باشد، مصرف داخلی با آسیب مواجه شده و از این طریق نمی‌توان تقاضا برای کالا و خدمات تولیدی داخل را افزایش داد.

    بر اساس این گزارش، برای افزایش تقاضا می توان بخش تجارت خارجی را هدف قرار داد. یعنی صادرات کالا و خدمات داخلی به کشورهای دیگر در اولویت قرار دارد.

    این مطالعات نشان می‌دهد، با توجه به وضعیت رکود کشور با صادرات خدمات از جمله گردشگری، ICT، واسطه‌های مالی و غیره می توان فرصت‌های جدید کسب و کار و کسب درآمد را ایجاد کرد. همچنین خدمات نوین نه تنها اشتغالزا هستند بلکه نوع اشتغال کشور را رسمی‌ می‌کنند و سیاستگذاری‌ها را به سمت پراشتغالی توسعه پایدار جهت می‌دهد. در عین حال باید نسبت به تسهیل قوانین و مقررات به ویژه مقررات ناظر بر بازار کار و کسب اقدام کرد.

    برچسب ها