عصر خودرو

نگاه پاکستان به نیجریه برای واردات نفت و گاز

عصر بازار- پاکستان که سال ها است با بحران کمبود انرژی روبرو است، اکنون به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می کند و این بار چشم به منابع نفت و گاز نیجریه در قاره سیاه دوخته است.

نگاه پاکستان به نیجریه برای واردات نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان در خبری اختصاصی نوشته است دولت این کشور به وزارت نفت و منابع طبیعی اجازه داده تا مذاکراتی را با نیجریه برای امکان سنجی همکاری با این کشور در حوزه نفت و گاز از جمله وادارت گاز مایع(ال-ان-جی) از نیجریه آغاز کند.

    بر همین اساس وزارت نفت پاکستان درحال ایجاد کانال ارتباطی با نیجریه با هدف فراهم کردن فضای سرمایه گذاری مقتابل در صنایع نفت دو کشور است.
    در زمان حاضر، پاکستان سالانه چهار و نیم ملیون تن گاز مایع (ال-ان-جی) وارد می کند و قرار است این میزان تا پایان سال جاری میلادی، به دو برابر افزایش یابد. میزان مصرف گاز در پاکستان در نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز می شود بیشتر است و فعلا قطر، اصلی ترین صادر کننده گاز مایع به پاکستان است.
    بررسی ها نشان می دهد میزان نیاز پاکستان به گاز در سال های آینده افزایش خواهد یافت. این کشور ظرف سه سال آینده، سالانه به 20 میلیون تن گاز مایع نیاز خواهد داشت و پس از پنج سال، این رقم به 30 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
    با وجود اینکه پاکستان قرارداد واردات گاز با ایران از طریق احداث خط لوله امضا کرده است، اکنون نزدیک به سه سال است که از ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد می گذرد و پاکستان به رغم نیاز شدید به انرژی، هیچ اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است.
    ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر سال 2014) به تعهدات خود عمل کرد و خط لوله گاز برای صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرده است.

    برچسب ها