عصر خودرو

طلای سیاه بازیچه زورآزمایی؛

تحقق رویای افزایش قیمت نفت

عصر بازار- طبق گفته کارشناسان بین المللی انرژی، اگر روند کنونی ایجاد تقاضا برای طلای سیاه افزایش یابد، آنگاه با در نظر گرفتن استمرار التهابات نظامی، می توان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود.

تحقق رویای افزایش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، به گفته کارشناسان بین المللی، تقاضا برای نفت خام رو به افزایش است که همین امر می تواند به افزایش قیمت آن دامن بزند. به موازات چنین پیش بینی باید گفت درست است که تقاضا برای طلای سیاه افزایش یافته است؛ اما رشد قیمت آن تحولات عمیق تر و طولانی تری را می طلبد.

    نیم نگاهی به قیمت های جهانی نفت در هفته گذشته نشان می دهد که ارزش این مواد هیدروکروبری در حدود 50 دلار نوسان داشته است. اما اینکه گفته می شود رشد قیمت،تحولات عمیق تری می طلبد، چه مفهومی دارد؟

    واقعیت آن است که بازار نفت، حساسیت بالایی نسبت به تحولات سیاسی جهانی دارد. حساسیتی کم نظیر که هر چند کوتاه و سطحی؛ اما تاثیر خود را بر قیمت ها می گذارد که البته پایدار نبوده و زود گذر است.

    در هفته های اخیر، شاهد رخداد طوفان هاروی در ایالات متحده بودیم که تحلیل ها نشان از افزایش قیمت نفت در اثر این رخداد دارد؛ از سویی دیگر کشمکش های سیاسی و نظامی کره شمالی و ایالات متحده و در ادامه آن کره جنوبی و ژاپن ( به عنوان مصرف کننده) قیمت نفت اندکی کاهش یافت که مجدد به شرایط قبلی بازگشت.

    از سویی دیگر شاهد کاهش ذخایر نفتی آمریکا و به موازات آن کاهش تعداد دکل های حفاری هستیم که به خودی خود، در صورت استمرار می تواند تقاضای طلای سیاه را به طور قابل توجهی افزایش دهد. البته در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی آمریکا که می خواهد خود را از واردکننده به صادرکننده نفت تبدیل کند، اندکی عجیب به نظر می رسد.

    طبق گفته کارشناسان بین المللی انرژی، اگر روند کنونی ایجاد تقاضا برای طلای سیاه افزایش یابد و با در نظر گرفتن استمرار التهابات نظامی می توان به افزایش قیمت نفت امیدوار بود.

    در بخش دیگری از تحولات اخیر بازار نفت شاهد تحرکاتی در زمینه قیمت گذاری این محصول، از سوی عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک است. به گفته معامله‌گران، عراق برای استفاده از قیمت مرجع جدید برای فروش محموله‌های نفت خام خود به آسیا، برنامه‌های گوناگون را بررسی می‌کند.

    این کشور پیشنهاد داده است که به جای ساز و کار کنونی مورد استفاده ایران و عربستان، از شاخص نفت خام بورس دوبی برای قیمت گذاری نفت خود استفاده کند.

    با توجه به استمرار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و باقی ماندن قیمت نفت در سطوح 50 دلار برای هر بشکه، عراق تلاش می‌کند تا آخرین ذره از ارزش نفت خود را از مشتریان دریافت کند.

    شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) نخستین محموله را با استفاده از یک ساز و کار جدید مزایده، در سال جاری میلادی فروخته است و اکنون تلاش می‌کند فروش نفت خود را با قیمت‌های اعلام شده در بورس کالای دوبی هماهنگ کند، زیرا این شرکت باور دارد که ساز و کار کنونی سبب تعیین قیمتی کمتر از قیمت واقعی برای نفت می‌شود.

    برچسب ها