عصر خودرو

مدیر روابط عمومی فرابورس خبر داد:

پذیرش ۶ مرحله «سخاب» در فرابورس ایران

زمان آغاز معاملات به زودی اعلام می‌شود

عصر بازار- مدیر روابط عمومی فرابورس ایران از پذیرش ۶ مرحله اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب۲ تا ۷ در بازار ابزارهای نوین مالی به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان خبر داد و اعلام کرد به علت سررسید مرحله نخست این اوراق با نماد «سخاب۱» در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۶، این مرحله از اسناد خزانه در فرابورس پذیرش نشده است و بانک ملی مسئولیت پرداخت وجه اسمی این اوراق را در سررسید بر عهده خواهد داشت.

پذیرش ۶ مرحله «سخاب» در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، مبینا بنی‌اسدی پذیرش این اوراق را در فرابورس قدم مثبتی در مسیر شفافیت معاملات آن ذکر کرد و گفت: این موضوع در حالی است که تا پیش از این دادوستد اوراق سخاب در بازار غیر رسمی مشکلات بی‌شماری را به ویژه در بحث نرخ سودهای موهوم و عدم امکان نظارت بر معاملات آن پدید آورده بود.

    وی با تاکید اینکه ملاک دارندگان این اوراق تنها لیستی است که بانک ملی در اختیار فرابورس قرار می‌دهد، افزود: سخاب 2 تا 7 در فرابورس پذیرش شده اما ارائه لیست نهایی دارندگان این اوراق از سوی بانک ملی در هفته پیش رو تکمیل می‌شود و پروسه آغاز معاملات ثانویه آن در بازار ابزارهای نوین مالی چند روز زمان می‌برد که مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    به گفته وی فرابورس ایران به زودی در قالب یک اطلاعیه رسمی، تاریخ و زمان آغاز معاملات ثانویه این اوراق را به طور عمومی اطلاع‌رسانی خواهد کرد تا امکان معامله آن برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر شود.

    وی موضوع انتشار این اوراق را پرداخت بدهی دولت به طلبکاران از جمله بانک‌ها، پیمانکاران، شهرداری‌ها با اولویت شهرهای زیر20 هزار نفر جمعیت و بدهی‌های مربوط به خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی ذکر کرد و گفت: تاریخ سررسید این اوراق متغیر بوده و به عنوان مثال برای «سخاب 2» در تاریخ 22 آبان ماه سال جاری و برای «سخاب7» بیست و هشتم اسفندماه سال 97 خواهد بود.

    لازم به ذکر است؛ پس از اعلام مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه باید هرگونه اوراق خزانه تنها با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه عرضه و از انتشار این اوراق خارج از این بازار جلوگیری شود، با دستور سازمان بورس 6 مرحله اسناد خزانه اسلامی با نماد سخاب که ناشر آن وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت است در فرابورس پذیرش شد.

    مبلغ اوراق پذیرش شده سخاب 2 تا 7 که همگی در تاریخ 28 اسفندماه سال 95 منتشر شده‌اند در مجموع 123 هزار و 233 میلیارد و 648 میلیون ریال است و تاریخ سررسید آن برای «سخاب2» بیست و دوم آبان ماه جاری، «سخاب3» بیست و دوم آذرماه، «سخاب4» بیستم دی ماه، «سخاب5» بیست و چهارم بهمن‌ماه، «سخاب6» بیست و هفتم اسفندماه جاری و برای «سخاب7» بیست و هشتم اسفندماه سال 97 است.

    قیمت این اوراق در بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با نزدیک شدن به زمان سررسید، قیمت آن به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده تا در سررسید معادل ارزش اسمی آن یعنی یک میلیون ریال شود.

    برچسب ها