عصر خودرو

با اجرای بخشنامه بانک مرکزی؛

صندوق های سرمایه گذاری بانک‌ها از فردا چقدر سود می دهند؟

عصر بازار- از آنجا که بخشنامه نرخ سود بانک مرکزی از روز شنبه(فردا) اجرا و نرخ سود علی الحساب سپرده مدت دار یکساله ۱۵ درصد می شود حال این سوال مطرح است که نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری بانک‌ها چقدر خواهد شد؟

صندوق های سرمایه گذاری بانک‌ها از فردا چقدر سود می دهند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، چند سالی است که بانک‌ها با راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری راه جدیدی را برای جذب سپرده و نقدینگی در پیش گرفته اند. البته جذابیت نرخ سود این صندوق ها نیز بسیاری از مشتریان بانکی را به سمت آنها سوق داده  به طوری که حتی برخی از سپرده گذاران بانکی برای کسب سود بیشتر عمده  وجوه خود را در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی که از راه‌های سپرده‌گذاری و البته سودآوری مردم در بانک‌ها محسوب می‌شوند که به ویژه در حدود دو تا سه سال گذشته و با روند کاهشی نرخ سود سپرده حساب‌های بانکی از قدرت بیشتری در شبکه بانکی برخوردار شده و بانک ها به سمت آن سوق پیدا کردند. این صندوق‌ها مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت ، سایر اوراق بهادار و همچنین سپرده گذاری در سایر بانک ها هستند که منابع جمع‌آوری شده از مشتریانی که تمایل به سپرده‌گذاری در این محل دارند را در قالب سبدی از اوراق در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده و با سودی که به آن تعلق می‌گیرد، محلی را برای سودآوری مشتری و البته خود بانک‌ها فراهم می‌کند.

    در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این تضمین برای مشتریان بانک‌ها وجود دارد که بدون پذیرش ریسکی که در بازار سرمایه وجود دارد، سود تضمین شده‌ای به صورت روزشمار و ماهانه برای آن واریز می‌شود. اغلب این سود اختلافی حداقل پنج درصدی با سود رایج شبکه بانکی برای سپرده‌های بلندمدت به همراه دارد. این در حالی است که در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با وجود نرخ 15 درصدی مصوب برای سپرده‌های بلندمدت حدود 20 تا 23 درصد سود برای منابعی که در قالب آنها سپرده‌گذاری می‌شود، پرداخت می‌کنند که خود موجب ایجاد جذابیت برای مشتریان شده و آنها تمایل دارند منابع خود را به سمت این صندوق‌ها هدایت کنند.

    بانک مرکزی  31 مرداد ماه 96  اخباری مبنی بر اجرای نرخ سود مصوب شورای پول واعتبار را از 11 شهریور ماه(فردا)  منتشر کرد بر همین اساس پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در نشستی خبری اعلام کرد که  سود علی الحساب سپرده مدت دار یکساله براساس بخشنامه این بانک حداکثر 15 درصد و برای سپرده‌های عادی روز شمار 10 درصد سالانه خواهد بود و  این بخشنامه از روز شنبه 11 شهریور ماه برای نظام بانکی لازم الاجرا است.

    هر چند با اعلام این بخشنامه تکلیف نرخ سود سپرده گذاران بانکی مشخص شد اما در آن اشاره ای به نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری نشد و مشتریان این صندوق ها  روز های گذشته با مراجعه به شعب بانکی خواستار تعیین تکلیف وضعیت نرخ سود صندوق ها شدند.

    اما در این میان باید خاطر نشان کرد که از آنجایی که صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس فعال هستند عملا مشمول بخشنامه بانک مرکزی نخواهند شد به همین دلیل بانک ها می توانند در قالب این صندوق ها به سپرده ها سودهایی همانند گذشته پرداخت کنند.

    از آنجایی که بانک ها معمولا پورتفوی صندوق های سرمایه گذاری را در بورس  و سپرده گذاری در بانک ها قرار می دهند بنابر این با اجرای بخشنامه بانک مرکزی بانک ها باید برای آن بخشی از سپرده ها که در بانک ها سرمایه گذاری می شود نرخ سود 15 درصد را در نظر بگیرند اما میزان  بازدهی بازار سرمایه متفاوت خواهد بود و می تواند رقمی بالاتر از نرخ سود بانکی باشد. بر  همین اساس بانک ها باز هم با اجرای این مصوبه می توانند نرخ سود بالاتری را در قالب این صندوق ها به مشتریان خود بپردازند.

    برچسب ها