عصر خودرو

طوفان آمریکا بازار طلا در ایران را متلاطم کرد

عصر بازار- وقوع طوفان در آمریکا و کاهش ارزش دلار نه تنهامنجر به رشد قیمت جهانی طلا در هفته گذشته شد بلکه در نتیجه آن قیمت هر گرم طلا در ایران بعد از پنج سال با ثبت رکوردی جدید از کانال ۱۲۰ هزار تومان عبور کرد.

طوفان آمریکا بازار طلا در ایران را متلاطم کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، قیمت طلا از ابتدای هفته ای که گذشت روند صعودی را پشت سر گذاشت. نرخ طلای 18 عیار که ابتدای هفته توانسته بود از کانال 120 هزار تومان گذر کند. در پایان هفته نرخ 122 هزار و 500 تومان را نیز تجربه کرد. سکه بهار آزادی نیز در این هفته به تبع طلا با رشد قیمت مواجه شد و از یک میلیون و 212 هزار تومان در روز شنبه به یک میلیون و 226 هزار تومان در پایان هفته رسید.

    رشد قیمت طلا در ایران در حالی رخ داده  که قیمت طلای جهانی نیز طی هفته جاری نمودار صعودی داشته است. طلای جهانی که مدتی است برای گذر از کانال 1300 دلار تلاش می‌کند این هفته موفق شد نرخ 1320 دلار را نیز پشت سر گذارد. همچنین اونس طلا از ابتدای تابستان تاکنون با وجود نوسانات اندک روند رو به رشد خود را حفظ کرده و بیش از 500 دلار افزایش قیمت داشته است.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ایبِنا در این باره اظهار داشت: طوفان "هاروی" در آمریکا باعث شد ارزش سهام در معاملات بازارهای مالی آمریکا دچار نوسان شود و این نوسانات تاثیر مستقیم بر قیمت ارز گذاشت در نتیجه  ارزش دلار کاهش یافت.

    محمد کشتی‌ آرای افزود: از طرفی با توجه به بالا رفتن ارزش یورو در برابر دلار شوک قیمتی دیگری بر ارزش دلار وارد و باعث شد طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گیرد که این موضوع عاملی برای افزایش قیمت شد.

    وی با بیان اینکه قیمت جهانی طلا به طور متوسط در چند روز گذشته حدود 30 دلار افزایش پیدا کرد، گفت: نوسانات قیمت جهانی و قیمت ارز در داخل کشور باعث شد قیمت طلا و سکه در بازار ایران دستخوش تغییر شود و طی این هفته قیمت طلا و سکه افزایش پیدا کرد.

    رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت سکه در هفته جاری تا یک میلیون و 330 هزار تومان بالا رفت، افزود: قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا بعد از پنج سال به بالای 120 هزار تومان رسید.

    کشتی آرای درباره میزان تاثیر درگیری‌های دو کره و تنش بین کره شمالی با آمریکا بر قیمت جهانی طلا نیز خاطر نشان کرد: این تنش‌ها به سمت آرامش رفته  و در حال حاضر مسئله اصلی با توجه به اتفاقات مالی که در آمریکا رخ داده منجر به کاهش ارزش دلار شده است. همچنین طی چند روز گذشته نیز شاخص نرخ بیکاری در آمریکا اعلام شد و با توجه به اینکه رشد منفی داشته یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش ارزش دلار بوده است.

    وی درباره تاثیر اقدامات بانک مرکزی در خصوص سود بانکی بر قیمت طلا  نیزگفت: کاهش و افزایش نرخ سود بانکی بر قیمت طلا همیشه تاثیرات مقطعی دارد و این تغییرات نمی‌تواند دائم باشد و تاثیر چندانی را به این لحاظ در بازار مشاهده نخواهیم کرد.

    برچسب ها