عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که اعلام عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران از سوی وزیر جهاد کشاورزی، تشکیل دومین جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان ، متعادل شدن قیمت جوجه یک روزه پس از بورسی شدن و ثبت تمامی معاملات شرکت های پتروشیمی در سامانه ثامن از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، این رویدادها به شرح زیر می باشند:

    عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، سیاست دولت دوازدهم

     در هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی افزایش بهره وری را راهبرد اصلی برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم دانست و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران را به عنوان سیاست این وزارتخانه یاد کرد.

    محمود حجتی در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: سیاست ما این است که خرید محصولات کشاورزی از طریق ساز و کارهایی نظیر بورس انجام گیرد و هم اکنون محصولات ذرت و جو به طور کامل در بورس کالا مبادله می شود.

    وی در خصوص اخبار واردات گندم با وجود خودکفایی کشور اذعان داشت: با تولید 14 میلیون تن گندم در کشور تراز این محصول مثبت است و واردات چند هزار تن گندم که گاهی در برخی مناطق آزاد خبر آن منتشر می شود، تاثیری در این تراز مثبت و خودکفایی ندارد.

    اهرم‌های موازنه بازار پتروشیمی

    در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی در تالار نقره ای گفت: به باور من شرایط فعلی از بهترین دوران عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران است. چرا که در این دوره بسیاری از نهاد های حاکمیتی همچون ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و شورای رقابت وارد حمایت جدی از ساختار شفاف بورس شدند و با همکاری مجتمع های تولید کننده محصولات پتروشیمی توانستیم شرایط باثباتی را در قسمت عرضه به وجود آوریم.

    حامد سلطانی نژاد افزود: به جرات می توان گفت کمترین دغدغه از سمت عرضه را در تاریخ بورس کالای ایران در حوزه محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی تجربه می کنیم و علت هم آن است که اکثر عرضه کننده ها رابطه تنگاتنگی با بورس کالای ایران دارند.

    وی  در خصوص اصلاح سمت تقاضا گفت: سعی بر این بود که مشکل سمت تقاضا را در جلساتی در محل شورای رقابت که با حضور فعالان بالادست و پایین دست و سیاست گذارانی نظیر نمایندگان وزارت صنعت برگزار می شود، حل کنیم که خوشبختانه به دست آوردهای خوبی رسیده ایم؛ تنها نقطه ای که اکنون در صدد اصلاح و تنظیم آن هستیم اصلاح ساز وکار برخی از تعاونی ها در توزیع مویرگی محصولات به تولید کنندگان خرد است که با همکاری موثر شرکتهای تعاونی در جریان است.

    وی تصریح کرد: شرکت های تعاونی در حدود 4 سال پیش به منظور توزیع مویرگی کالا تشکیل شدند و بنا بر این بود که شرکت هایی که توان خرید مستقیم از بورس کالا را ندارند ( به طور مثال کم تر از 1 کامیون تقاضای محصول دارند) از طریق این شرکت ها نیاز به مواد اولیه بنگاههای تولیدی خود را تامین کنند.

    فراهم کردن بستر راه اندازی صادرات پسته از طریق بورس کالا

    دومین جلسه ستاد عالی پسته استان کرمان در روز 4 شهریور ماه در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد.در این جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشکیل صندوق پسته از امروز کلید می‌خورد، گفت: طی دو سه ماه اخیر تقریبا بستر راه‌اندازی صادرات کالایی پسته از طریق بورس در حال ایجاد است.

    محمد رضا پورابراهیمی با تاکید بر استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته، گفت: مقرر شده است تا خط اعتباری ویژه حدود 100 تا 200 میلیارد تومانی به صورت مستمر به بخش کشاورزی داده شود.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استانداردسازی صادرات پسته بیان کرد: در زمینه تامین مالی، انواع قراردادهای جایگزین و مکانیزم های بازار سرمایه از بسیاری ریسک ها جلوگیری می کند.

    جلوگیری از تخلفات در حوزه پتروشیمی با همکاری بورس کالا

    در هفته گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت :براساس تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با توجه به شفافیت معاملات در بورس کالای ایران، تمامی معاملات شرکت های پتروشیمی از جمله معامله کالاهای غیرمایع در بورس کالای ایران و کالاهای مایع معامله شده در بورس انرژی در سامانه ثامن ثبت می شود.

    قاسم خورشیدی افزود:صادرات محصولات پتروشیمی و کالاهای مایع منوط به ثبت اطلاعات برروی سامانه ثامن است، چرا که کمرگ از طریق این سامانه به اطلاعات معاملات دسترسی خواهد داشت و یکی از ضمانت های اجرایی این کار این است که اطلاعات تولیدات پتروشیمی ها برای فروش و صادرات در این سامانه ثبت شود.

    وی با اشاره به اینکه اگر گمرک به اطلاعات واحدهای تولیدی و یا صادراتی از طریق سامانه ثامن دسترسی نداشته باشد، امکان صادرات برای شرکت ها فراهم نیست، خاطر نشان کرد: به طور طبیعی سامانه ثامن از تخلفات در حوزه معاملات محصولات پتروشیمی جلوگیری می کند.

    قیمت جوجه یک روزه پس از بورسی شدن متعادل شد

    در هفته گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با تولیدکنندگان جوجه یک روزه مقرر شد که از ابتدای شهریورماه 20 درصد از تولید خود را در بازار بورس با قیمت پایه 1700 تومان و نوسان مثبت و منفی 15 درصد عرضه کنند، از سوی دیگر نیز 20 درصد را خود با قیمت قطعه‌ای 1800 تومان و 10 درصد را نیز در اختیار اتحادیه قرار دهند تا با همین قیمت در اختیار مرغداران قرار دهد.

    محمدعلی کمالی سروستانی افزود: با آغاز اجرای این طرح و استقبال مناسب مرغداران قیمت جوجه یک روزه شکسته شد و به کمتر از 2200 تومان در بازار رسیده است که امیدواریم با ادامه آن قیمت جوجه یک روزه به نرخ منطقی خود بازگردد و مرغداران بتوانند هزینه‌های تولیدشان را به گونه‌ای کنترل کنند که قیمت گوشت مرغ نیز متعادل شود.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی درباره بازار گوشت مرغ نیز اظهار کرد که قیمت این محصول طی سه هفته و حتی یک ماه اخیر افزایش و نوسان نداشته و ثابت مانده است.

    پذیرش 400 شرکت تولید کننده جوجه یک روزه طی یکماه آینده در بورس کالا

    از سوی دیگردبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه از پذیرش 300 تا 400 شرکت تولید کننده جوجه یک روزه طی یک ماه آینده در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر 38 شرکت تولید کننده جوجه یک روزه در بورس کالای ایران پذیرش شدند و 8 شرکت در حال عرضه هستند.

    غلامعلی فارغی گفت: در ابتدای کار به دلیل آشنا نبودن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با مزایای بورس کالای ایران، رغبتی برای ورود به بورس کالا از سوی این شرکت ها وجود نداشت اما در حال حاضر استقبال از سمت تولید کنندگان جوجه یک روزه برای عرضه در بورس کالای ایران افزایش یافته و تولید کنندگان جوجه یک روزه تمایل زیادی به عرضه محصول در بورس دارند.

    وی به مزایای عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران اشاره کرد و ادامه داد: برای این بازار چشم انداز روشنی تصور می شود زیرا عرضه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران هم موجب تعادل قیمت این محصول شده و هم شفافیت معاملات را افزایش می دهد.بنابراین با ورود این محصول به بورس کالای ایران و با خارج شدن از بازار سنتی و نیز رقابت در تابلوی بورس کالا، قیمت مرغ و جوجه یک روزه به تعادل می رسد.

    کمک مضاعف بورس کالا به توسعه اقتصاد کشاورزی با اجرای طرح قیمت تضمینی

    نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: نکته مهمی که درباره اجرای این سیاست وجود دارد، لزوم آموزش به کشاورزان درباره الگوی کشت مورد نیاز است تا مدیریت صحیحی در این بخش صورت گیرد.

    ناصر موسوی لارگانی درخصوص عرضه گندم براساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: یکی از مهمترین اثرات اجرای این سیاست برای یک کالای استراتژیک مثل گندم این است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که می تواند محصول خود را به قیمت تضمینی در بورس کالا بفروشد و دولت مابه التفاوت نرخ کشف شده برای آن با نرخ تعیین شده را برای حمایت از کشاورز می پردازد.

    وی گفت: به طور قطع اجرای این سیاست اثرات مثبتی بر کاهش هزینه های دولت خواهد داشت؛ هزینه هایی که پیش از این دولت متعهد به پرداخت بوده و با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های این بخش از بودجه دولت خواهد داشت.

    ساماندهی پرداخت بهای گندمکاران با استفاده دولت از کارکرد بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دولت اقدامات مناسبی برای ساماندهی پرداخت بهای گندمکاران تدارک دیده است که ارائه گندم در بورس کالا می‌تواند تجاربی ایجاد کند تا شرایط خرید گندم از کشاورزان تسهیل شود؛ با ارائه گندم در بورس کالا دو مزیت شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات گندم کاران به نحو کارشناسی شده ای عملیاتی می‌شود.

    علی اکبری با بیان اینکه حدود 8 میلیون 800 هزار تن بطور تقریبی  گندم امسال از کشاورزان خریداری شده است گفت: پرداخت بهای گندم کاران امسال تاخیر یک ماهه داشته است.به عبارتی از 11 هزار و پانصد میلیارد تومان، 7 هزار پانصد میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

    وی تصریح کرد: دیرکرد بهای گندم ظرف مدت یک ماه  طبیعی است زیرا منابع پولی آماده ای وجود ندارد که بتوان بطور مستقیم  بهای گندم کاران را پرداخت کرد، بنابراین دولت مجبور است که برای تامین بهای گندم کاران از منابع پرداختی بهای کشاورزان را پرداخت کند.

    کاهش ناخالصی گندم به کمک طرح قیمت تضمینی در بورس کالا

    عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: براساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی مقرر شد دولت به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی را به اجرا درآورد که این مهم با حمایت شخص وزیر جهاد کشاورزی طی دو سال اخیر به اجرا درآمده است.

    علی ابراهیمی به امکان برنامه ریزی در حوزه تولید و دستیابی به آمار واقعی بخش کشاورزی به کمک سامانه معاملات بورس کالا و ثبت اطلاعات عرضه کنندگان و خریداران در آن اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت محصول را 30 تا 40 درصد بالاتر از قیمت کشورهای همسایه و نرخ واردات آن خریداری می کند، امکان برخی سودجویی ها و قاچاق بی رویه به داخل کشور برای فروش در قالب تولید داخلی و به قیمت بیشتر به دولت وجود دارد.

    وی اضافه کرد: با وجود این اما با عرضه در بورس کالا، به دلیل اینکه مبدا و مقصد هر کالا مشخص می شود، جلوی اینگونه تقلب و سودجویی ها گرفته می شود. ضمن اینکه به کمک اطلاعات ثبت شده از میزان عرضه و تقاضای موجود برای هر محصول در بورس کالا می توان جهت برنامه ریزی و مدیریت حجم تولید و کاشت محصولات مختلف حوزه بهره برد.

    جایگاه بورس کالا در تامین مالی بنگاه ها و برنامه های دولت دوازدهم

    دبیر سابق کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: طی چند سال اخیر ابزارهای مختلفی در بورس کالای ایران مورد استفاده قرار گرفته که به عنوان نمونه اوراق سلف موازی استاندارد و ابزارهایی که به طور خاص برای تامین مالی بلندمدت و رفع نیاز بازار برای فصول آتی کاربرد دارند در بورس کالای ایران ارایه شده است.

    بهروز خدارحمی افزود: طی دو سال اخیر بورس کالای ایران به تدریج از بخش معاملات فیزیکی به سمت معاملات اوراق بهادار و ابزارهای جدید مالی پیش رفته که این بستر می تواند برای انواع کالاها و محصولات تولیدی بخش های مختلف توسعه یابد؛ تقویت ابزارهای مالی به طور حتم در راستای رشد اقتصادی و نظام مندی بازارها موثر خواهد بود.

    مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات تاکید کرد: این رویه در خصوص معاملات حوزه فلزات و نیز محصولات کشاورزی هم وجود دارد و شرایط کنونی انجام معاملات این محصولات در بورس کالا به هیچ وجه قابل قیاس با پیش از ورود و عرضه آنها در بورس نیست. از این رو، با توجه به شفافیت ایجاد شده در بورس کالا برای انواع کالا و محصولات بخش های مختلف، این فرآیند می تواند به سایر کالاها و محصولات تولیدی نیز تسری یابد.

    برچسب ها