عصر خودرو

سهم ایران از تجارت جهانی گاز چقدر است؟

عصر بازار- مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: دستیابی ایران به سهم هشت درصدی تجارت جهانی گاز در افق سال ۱۴۰۴ هجری شمسی نیازمند انقلاب و عزم ملی است.

سهم ایران از تجارت جهانی گاز چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، «سعید مومنی» مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طبق تکلیف سند چشم انداز بیست ساله کشور، باید ایران در افق 1404 سهمی معادل هشت تا 10 درصد از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد و این درحالی است که سهم فعلی ایران، فقط دو درصد است.

     وی افزود: این در حالی است که کشورمان با داشتن 34 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی، رتبه اول دنیا را از این حیث دارد و از نظر تولید، چهارمین کشور جهان است.
    مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هرچند کشورمان یک درصد جمعیت جهان را داراست اما از نظر مصرف گاز، بعد از کشورهای روسیه و آمریکا جایگاه سوم دنیا را در اختیار دارد.
    مومنی این حجم بالای مصرف را در عین کمک به افزایش رفاه، به شدت نگران کننده دانست و گفت: به جای اینکه با این همه ذخایر گازی و تولید، صادرکننده تعیین کننده باشیم، منابع ارزشمند گاز را در داخل کشور به مصرف رسانده و یا به عبارتی به هدر می دهیم.
    این مقام مسئول با بیان اینکه "تقصیر زیاد هدرروی گاز نه بر دوش مردم که بر عهده مسئولان است"، گفت: وقتی وسیله گرمایشی مانند بخاری گازی با راندمان 45 درصدی تولید و به بازار عرضه می شود و یا از هر مترمکعب گاز تحویلی به نیروگاه، سه دهم آن مورد مصرف قرار می گیرد، جای تعجب نیست که این حجم عظیم از مصرف گاز را داشته باشیم.
    وی وقوع یک انقلاب در سطوح تکنولوژی، رفتارهای فردی و تولیدی را ضامن کنترل مصرف داخلی و گام گذاشتن در مسیر افزایش سهم تجارت جهانی دانست و گفت: با بهینه شدن مصرف داخلی، زمینه افزایش صادرات و قبضه کردن بازار جهانی فراهم خواهد شد.
    مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه "صادرات گاز به کشورهای همسایه از اهداف صنعت گاز ایران در آینده است"، گفت: تحت شرایطی، تحقق انتقال گاز ایران به کریدور اروپائی که مطالعات مفهومی آن انجام شده، قبضه کردن بازار گاز دنیا را عملی خواهد ساخت.
    وی ادامه داد: با حضور موثر در بازارهای جهانی، امنیت و اقتصاد کشورمان تا حد زیادی تضمین خواهد شد.
    مومنی خاطرنشان کرد: در این میان شهروندان به نوبه خود می توانند با تغییر رفتار خود و مصرف بهینه، ضمن کمک به اقتصاد خانواده، زمینه تسریع در دستیابی به انقلاب مزبور را فراهم کنند.

    برچسب ها