عصر خودرو

با خرید ۷۵درصد سهام اوتکریتای؛

روسیه بزرگترین طرح نجات بانکی را کلید زد

عصر بازار- بانک مرکزی روسیه یکی از بزرگترین طرح‌های نجات تارخ خود را آغاز و اعلام کرد با این کار بانک خصوصی اوتکریتای را که با مشکل مواجه شده است، نجات خواهد داد.

روسیه بزرگترین طرح نجات بانکی را کلید زد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بانک مرکزی روسیه یکی از بزرگترین طرح‌های نجات تارخ خود را دیروز آغاز کرد و اعلام کرد با این کار بانک خصوصی اوتکریتای را که به علت افزایش مداوم سپرده‌های خود و نگرانی از سود وام خود، با مشکل مواجه شده است نجات خواهد داد.

    بانک مرکزی اعلام کرد در نظر دارد ذخایر خود را کاهش دهد تا سرمایه‌گذار اصلی اوتکریتای شود. طبق داده‌های اینترفکس بانک اوتکریتای هفتمین بانک بزرگ روسیه از لحاظ میزان دارایی‌ها به حساب می‌آید.

    این طرح نجات می‌تواند به افزایش نگرانی در مورد وضعیت بانکداری روسیه  به طور گسترده‌ دامن بزند و گمانه‌زنی‌هایی راجع به این که بانک‌های دیگری هم ممکن است مشکلات مشابهی داشته باشند ایجاد کند. همچنین با این کار در مورد نقش بازرسی و نظارت بانک مرکزی ابهاماتی ایجاد می‌شود.

    طبق داده‌های ربع دوم سال اینترفکس، از لحاظ میزان سرمایه اوتکریتای بزرگترین بانک خصوصی روسیه است و برخی از سهام‌داران آن با نهادهای مهم دولتی مرتبط هستند همین حقیقت باعث شد تحلیل‌گران به این اعتقاد برسند که این بانک بزرگتر و تاثیرگذارتر از آن است که اجازه دهند سقوط کند.

    دیمیتری پوله‌ووی، اقتصاددان ارشد بانک آی‌ان‌جی در مسکو می‌گوید: از یک سو بیانیه بانک مرکزی برای بازار آسودگی خاطر به همراه آورد و از سوی دیگر فعالیت‌های بانک مرکزی و شکل‌گیری چنین موقعیتی، سوالاتی را در مورد کیفیت نظارت بانک مرکزی بر یکی از مهمترین بانک‌های روسیه از لحاظ سیستماتیک، ایجاد می‌کند.

    بانک مرکزی اعلام نکرده است که برای این طرح نجات چقدر هزینه خواهد کرد اما مشخص کرده است که قرار است پس از ارزیابی وضعیت مالی اوتکریتای حداقل 75 درصد سهام آن را تصاحب کند. تا به حال بزرگترین طرح نجات بانکی، کمک 395 میلیارد روبلی (معادل 6.7 میلیارد دلار) برای نجات بانک مسکو در سال 2011 بود که در آن زمان از لحاظ سرمایه پنجمین بانک بزرگ روسیه بود.

    با اعلام بیانیه بانک مرکزی، سهام اوتکریتای 2.4 درصد جهش کرد.

    برچسب ها