عصر خودرو

نادی قمی تبیین کرد؛

کاهش نرخ سود سپرده و رونق بلندمدت بازار سهام

بازیگران بازار بدهی؛ از قیمت گیری تا نرخ سازی

عصر بازار- ۱۰ روز پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و ابلاغ بخشنامه آن به بانک ها، بسیاری از فعالان بازار سهام با این سوال مواجه هستند که آیا کاهش نرخ سود سپرده ها رونق بلندمدت بازار سهام را در پی خواهد داشت یا خیر؛ و اصولا افزایش شاخص بازار سهام تا کجا ادامه خواهد یافت؟ در پاسخ به این دغدغه بازار، با ولی نادی قمی، فعال بازار سرمایه و مدیرعامل تامین سرمایه نوین به گفتگو نشسته ایم .

کاهش نرخ سود سپرده و رونق بلندمدت بازار سهام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: به نظر می رسد که بخش عمده افزایش قیمت سهام در روزهای اخیر به رشد قیمت های جهانی مواد خام مربوط می شود و اصولا اعلام کاهش نرخ سود سپرده ها به ١٥ درصد، تاثیر بلند مدت  بر بازار سهام داشته باشد.

    این فعال بازار سرمایه در تحلیل این موضوع افزود: البته برخی کارشناسان معتقدند که از یکسو احتمال دارد بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره بانکی با سرعت اجرایی نشود و از سوی دیگر بازارهای موازی غیر رسمی موجب شود  که نرخ سود سپرده ها همچنان در سطح بالا قرار داشته باشد.

    نادی قمی تاکید کرد: باید گفت که بازیگران اصلی در زمینه تعیین نرخ بازده بدون ریسک، بانک ها هستند و رفتار آنهاست که می تواند موجب افزایش یا کاهش نرخ بدون ریسک شود.

    وی اظهار داشت: بازار بدهی آن قدر عمیق نیست که بتواند نرخ بازده بدون ریسک اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد و بازیگران آن را می شود به راحتی کنترل کرد. در واقع بازیگران بازار بدهی بیشتر قیمت گیر هستند تا نرخ ساز و اینکه نرخ ها در این بازار تا چند درصد بالاتر از نرخ سود سپرده های بانکی باشد نیز با توجه به احتمال نکول ناشر بدهی، قابل توجیه است. 

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: بنابراین نرخ سود سپرده ها تنها در صورتی کاهش می یابد که بانک ها در خصوص آن همکاری کنند و از طرفی در کنار کاهش نرخ سود سپرده ها، باید افزایش تدریجی نرخ ارز و ارتباط جدی با نهادهای مالی فعال بین المللی را نیز در دستور کار جدی قرار داد. 

    وی همچنین گفت: ارتباط شرکت ها با بازارهای بین المللی موجب می شود که رفتار شرکت های داخلی در تامین منابع مالی و تخصیص منابع و نیز بهره وری تولید به سمت کارایی سوق یابد و محصولات و خدمات در حد و اندازه های استانداردهای بین المللی تولید و ارایه شود.

    مدیر عامل تامین سرمایه نوین اظهار داشت: در مجموع با کاهش سود سپرده ها، به تدریج شاهد کاهش هزینه مالی شرکت ها و پروژه ها و نیز اقبال به سمت بازار سهام خواهیم بود؛ البته باید بر این نکته تاکید کرد که بازار سرمایه صرفا بازار سهام نیست و بازار بدهی و بازار مشتقه نیز بخشی از آن را تشکیل می دهد.

    نادی قمی با بیان اینکه توجه به بازار بدهی از طریق افزایش تامین مالی بخش خصوصی، دولت و شهرداری ها صورت می گیرد، افزود:  این بازار در صورتی رونق خواهد داشت که مرتبا با افزایش و کاهش نرخ سود مواجه نباشیم و مقررات دست و پا گیر را کاهش دهیم.

    وی گفت: در حال حاضر انتشار یک ورقه بدهی حداقل ٦ ماه زمان خواهد برد. البته این زمان در سطح استانداردهای بین المللی است اما برای رونق یافتن بازار بدهی در ایران باید این زمان را کاهش دهیم. همچنین بپذیریم که احتمال دارد برخی از ناشران یا بانیان اوراق بدهی به موقع اصل یا سود اوراق را در سررسید پرداخت نخواهند کرد.

    برچسب ها