عصر خودرو

اوراسیا از برنامه امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی با ایران خبر داد

عصر بازار- اتحادیه اوراسیا از برنامه پیش بینی شده برای امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی با ایران در چارچوب هدف گذاری گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری خبر داد.

اوراسیا از برنامه امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی با ایران خبر داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری نیوز ای ام ارمنستان روز پنجشنبه به نقل از ورونیکا نیکیشا وزیر اقتصادی اتحادیه اوراسیا از احتمال امضای این توافق با ایران در ماه اکتبر سال جاری (9 مهر - 9 آبان) خبر داد.

    نیکیشینا گفت: این فرصت وجود دارد که با پایان یافتن مذاکرات و تسلیم گزارش به رییسان جمهوری پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا، اجازه امضای توافق صادر شود.
    از سوی دیگر، نیوز ای ام این موافقت نامه را به ساخت منطقه آزاد اقتصادی بین ایران و اتحادیه اوراسیا ارتباط داده است، در حالیکه محور آن تعرفه ترجیحی است.
    به گزارش ایرنا، برپایه نتایج چندین دور مذاکرات، 14 تیرماه فهرستی از 530 کالای صنعتی تولید ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر برای واردات در ایروان پایتخت ارمنستان نهایی شد.
    این پیش نویس به امضای مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت این اتحادیه رسیده است تا مراحل بعدی تائید دو طرف سپری شود.
    فهرست پیش نویس شامل 350 ردیف تعرفه ای از تولیدات صنعتی ایران و 180 بند مشابه از اوراسیا است اعلام شده است.
    با توجه به برنامه های مذاکرات آتی، این فهرست نیز قابل افزایش است و همچنین منجر به توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اورآسیا می شود.
    روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان داعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که جمعیتی نزدیک 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرند.
    برپایه اطلاعات در دسترس، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارند و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.
    ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که با ایران مرز زمینی دارد و با ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیز هم مرز است.

    برچسب ها