عصر خودرو

آشنایی با ابزار مالی جدید (DLC)؛

"گواهی اهرمی روزانه " Daily Leverage Certificate (بخش اول)

عصر بازار- بورس سنگاپور اخیرا ابزار جدیدی را راه اندازی کرده که در نوع خود، اولین در آسیا و یکی از ابزارهای معاملاتی با بیشترین رشد در اروپا بوده است. معاملات این محصول از جولای سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

"گواهی اهرمی روزانه " Daily Leverage Certificate (بخش اول)
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، گواهی اهرمی روزانه، ابزاری است که  حجم سرمایه گذاری اهرمیِ ثابتی (*fixed daily leveraged exposure) را بر روی چند شاخص پیشرو آسیایی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این گواهی این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا بازدهی بزرگی را در کوتاه مدت به دست آورد.

    دارایی‌های پایۀ این ابزار سه شاخص زیر از بورس سنگاپور و هنگ کنگ هستند:
    🔸MSCI Singapore Index (SiMSCI)
    🔸Hang Seng Index (HSI)
    🔸Hang Seng China Enterprises Index (HSCEI)

    کاری که گواهی اهرمی روزانه انجام می‌دهد، سطح سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهد (برای مثال زمانی که 5X DLC را 2 دلار خریداری می‌کنید در واقع شما 10 دلار در بازار سرمایه دارید). معامله‌گران، این انتخاب را دارند که موقعیت LONG یا SHORT را انتخاب کنند. اگر گمان کنند که قیمت‌ها بالا می‌رود long DLC و اگر پیش‌بینی کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد short DLC خریداری می‌کنند. برخلاف وارانت ساختار یافته، قیمت‌گذاری این ابزار، روزانه بوده و از فاکتورهایی مانند نوسان یا زمان تاثیر نمی‌پذیرد.

    گواهی ‎DLC چگونه کار می‌کند؟
    برای مثال، اگر شما فکر می‌کنید که شاخص HSI رشد خواهد کرد، می‌توانید یک DLC خریداری کنید تا اهرمی 3 یا 5 برابر در اختیار شما قرار گیرد. به این معنا که با خرید این DLC سود حاصل از سرمایه‌گذاری شما 3 یا 5 برابر خواهد بود. پُر واضح است که در صورت حرکت شاخص HSI در خلاف جهت پیش‌بینی شما، مقدار زیان محقق شده نیز 3 یا 5 برابر خواهد بود. به بیان ساده‌تر، آنچه DLC انجام می‌دهد این است که درآمد یا زیان شما را بر اساس دارایی مبنا (که شما آن را دنبال می‌کنید) و موقعیتی که اتخاذ کرده‌اید (خرید یا فروش)، به چند برابر افزایش می‌دهد.

    * اصطلاح Market Exposure در بازار مالی دو مفهوم را داراست:
    1 معنای اول آن "در معرض ریسک" می‌باشد که عمده دانش آموختگان مالی با آن آشنایی دارند. 
    2 اما معنای دوم آن و در این مطلب، میزانی از سرمایۀ یک صندوق یا درصدی از یک پرتفوی که در یک اوراق بهادار خاص، صنعت یا شرکتی خاص سرمایه‌گذاری می‌شود.

    اثر مرکب بلندمدت DLC
    در نگاه اول، ممکن است ساده به نظر برسد: شما یک DLC می‌خرید که اهرمی 3 یا 5 برابری برای مبلغ سرمایه‌گذاری شده روی شاخص، در اختیار شما قرار می‌دهد. شما انتظار دارید که با تغییرات شاخص، سود یا زیانی 3 یا 5 برابری نصیب‌تان گردد. اما بخاطر داشته باشید که درآمدهای ایجاد شده توسط DLC به گونه‌ای طراحی شده است که عملکرد روزانۀ دارایی پایه را دنبال کند به این معنا که: اگر شما یک DLC بخرید و آن را بیشتر از یک روز نگه‌دارید، ممکن است بازده به‌وجود آمده به دلیل اثر مرکبِ نگه‌داریِ بیش از یک روز، به‌طور قابل توجهی از 3 یا 5 برابر، منحرف شود.

    بازده در بازار پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی
    در مثال زیر بازدهی دارایی پایه در طول 3 روز نگه‌داری، 4.05% است و انتظار می‌رود بازده با استفاده از DLC به میزان 20.25% افزایش یابد در حالی‌که در این بازار، میزان بازده واقعی، 15.50% به‌دست آمده است.
    1) بازده بدون استفاده از DLC
    ▪️مقدار دارایی پایه: 100 ▪️مقدار روز اول: 102 (بازده 2%) ▪️مقدار روز دوم 97.92 (بازده -4%) ▪️مقدار روز سوم 104.05 (بازدهی 6.28%) 🔹 میزان بازدهی نهایی پس از 3روز: 4.05%
    2) بازده با استفاده از DLC
    ▪️مقدار دارایی پایه: 100، DLC 5X: 2▪️مقدار روز اول: 102، DLC 5X: 2.2 ، (بازده 10%) ▪️مقدار روز دوم 97.92 ، DLC 5X: 1.76، (بازده -20%) ▪️مقدار روز سوم 104.05، DLC 5X: 2.31، (بازدهی 31.4%) 🔹 میزان بازدهی نهایی پس از 3روز: 15.5%

    بازده در بازار باثبات:
    در بازارهای باثبات، این ابزار کاملا به نفع دارندۀ آن عمل خواهد کرد. در مثال زیر باوجود بازده مشابه دارایی پایه به میزان 4.05%، بازده با استفاده از DLC به طور چشمگیری با مثال قبل متفاوت است.
    1) بازده بدون استفاده از DLC
    ▪️مقدار دارایی پایه: 100 ▪️مقدار روز اول: 101 (بازده 1%) ▪️مقدار روز دوم 103.02 (بازده 2%) ▪️مقدار روز سوم 104.05 (بازدهی 1%) 🔹 میزان بازدهی نهایی پس از 3روز: 4.05%
    2) بازده با استفاده از DLC
    ▪️مقدار دارایی پایه: 100، DLC 5X: 2▪️مقدار روز اول: 101، DLC 5X: 2.10 ، (بازده 5%) ▪️مقدار روز دوم 103.02 ، DLC 5X: 2.31 (بازده 10%) ▪️مقدار روز سوم 104.05، DLC 5X: 2.43، (بازدهی 31.4%) 🔹 میزان بازدهی نهایی پس از 3روز: 21.30%
    در مجموع، DLC ابزار مناسبی جهت نگه‌داری بلندمدت در بازار پرنوسان نیست. اگرچه این ویژگی DLC، آن را به ابزاری ایده‌آل جهت نگه‌داری بلندمدت و کسب سود در بازارهای باثبات، تبدیل کرده است.

    اگر DLC مقدار زیادی از ارزش خود را در شرایط بد بازار از دست بدهد چه اتفاقی می‌افتد؟
    یکی از فاکتورهای ریسکی که معامله گران باید در هنگام معامله ابزارهای اهرمی بدان توجه کنند، این است که احتمال از دست دادن پول بیشتر از سپرده اولیه در شرایط بد بازار وجود دارد.
    مکانیزم‌هایی جهت کاهش سرعت و مقدار زیان در شرایط بد بازار، برای DLC وجود دارد که مکانیزم Air Bag نامیده می‌شود.
    مکانیزم Air Bag می‌تواند مانند قطع کننده مدار عمل کند به گونه‌ای که اگر در یک روز خاص، زیر یک سطح معین قرار گیرد، آن را بلافاصله اعمال می‌کند.
    مکانیزم Air Bag برای اهرم 3X معادل 20% و برای اهرم 5X معادل 10% است.
    در واقع اساسا بدان معنی است که اگر دارایی پایه 3X DLC  به میزان 20٪ کاهش یابد، Air Bag  به صورت اتوماتیک بازنشانی (شروع مجدد) روزانه از شاخص پایه را انجام می‌دهد. این بازنشانی بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد. پس از بازنشانی، تغییرات در شاخص پایه بر اساس سطح جدید خواهد بود.

    مکانیزم Air Bag یعنی اینکه که نمی‌توانید بیش از میزان سرمایه خود زیان کنید!
    سازوکار این مکانیزم به گونه‌ای است که نمی‌توانید بیش از میزان سرمایۀ خود زیان کنید. به‌طور معمول زمانی که مکانیزم اهرمی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود همیشه ریسک اینکه بیش از سرمایۀ خود زیان کنید، وجود دارد. برای مثال اگر شما سهامی با حاشیۀ 5 به 1 خریداری کنید (مثلا موقعیت 100 هزار دلاری با هزینه 20 هزار دلار) و سهام به زیر 80 هزار دلار افت کند شما فقط 20 هزار دلار زیان نمی‌کنید بلکه باید باقیمانده زیان را نیز جبران نمایید.
    با DLC چنین ریسکی وجود ندارد زیرا مکانیزم Air Bag برای آن تعبیه شده است. برای مثال اگر اهرم 5X استفاده شود و زیان دارایی پایه 10 درصد ارزش آن باشد در این زمان، مکانیزم اعمال شده و به طور خودکار تنظیم مجدد شاخص روزانه را آغاز می‌کند.
    اگر 5X DLC مقدار 2 دلار داشته باشد نیمی از ارزش خود را به خاطر افت 10 درصدی شاخص پایه برای آن روز از دست خواهد داد و تنظیم مجدد به طور خودکار آغاز خواهد شد.

    گواهی اهرمی روزانه برای چه کسانی سودمند خواهد بود؟
    بدون شک رسید اهرمی روزانه محصولی نیست که برای همه مناسب باشد. این محصول به طور خاص برای سرمایه‌گذاران خرد حرفه‌ای، طراحی شده که می‌خواهند به طور فعال معامله داشته باشند و بازده بیشتری را از حرکات روزانه شاخص‌های معیار، کسب کنند.
    در عین حال، سرمایه‌گذاران به منظور معامله DLC ها باید از صلاحیت لازم در معاملات ابزار مشتقه برخوردار باشند. کسانی که دانش و اطلاعات کمی داشته و یا آستانۀ تحمل بالایی ندارند باید از معامله این ابزار اجتناب کنند. سرمایه‌گذاران باید به طور کامل ریسک خود را در نظر گرفته و سپس معامله را آغاز کنند.

    نویسندگان : مرضیه کریمی، کارشناس امور بین‌الملل و صبا عباسی، کارشناس عرضه و پذیرش
    کارگزاری بانک کشاورزی

    برچسب ها