عصر خودرو

مصوبه جدید بانک مرکزی چقدر اجرایی می شود؟

عصر بازار- این روزها از کنار شعب مختلف بانکها که گذر می کنید متوجه غیر عادی بودن صف های طویل برای جابه جایی حساب‌های بانکی می‌شوید که ظاهرا از چشمه تغییر نرخ سودهای بانکی جاری شده است.

مصوبه جدید بانک مرکزی چقدر اجرایی می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، موضوع مهم نرخ سود بانکی درحالی کماکان نقل محافل مختلف اقتصادی شده است که نرخ سود باید از روز 11 شهریورماه سال جاری برای سپرده های علی الحساب یک ساله حداکثر 15 درصد و  برای سپرده‌های روزشمار 10 درصد لحاظ شود.

    این موضوع درحالی مطرح شد که بخش نامه هشت بندی بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی در 31 مرداد ماه منتشر شد و در این بین زمان طلایی 10 روزه برای بانک‌ها ایجاد شد تا با روش‌ها و پیشنهاد‌های مختلف سپرده بالاتری جذب کنند.

    حالا اما با خبری شدن این مصوبه که به بانکها رسیده است، شاهد صف های طویل مشتریان به خصوص در بانکهای خصوصی هستیم.

    از یک سو مشتریانی که برای دریافت سود بیشتر خواهان تغییر نوع سپرده های خود هستند و از سوی دیگر بانکهایی که برای حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید به دنبال راهکارهای نو و بعضا ابتکاری برای دور زدن مصوبه بانک مرکزی هستند.

    اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بانک مرکزی، باز هم بهترین روش را صدور بخشنامه برای تثبیت نرخ سود بانکی دانسته و از همه بانک‌ها خواسته است که از زمان اعلام شده دیگر بیش از 15 درصد سود ندهند.

    این طور که به نظر می‌رسد پس از مهلت تعیین شده، دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای از سوی شعب بانکی پذیرفته نمی‌شود و همه باید نرخ‌های یکسان را در شعب اعمال کنند.

    حتی این بخشنامه، راه را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها که به اعتقاد بانک مرکزی، فرزند ناخلف سیستم بانکی هم هستند، بسته و اعلام کرده که حتی صندوق‌های قابل معامله در بورس هم، حق افزایش نرخ سود را بالاتر از نرخ‌های مصوب ندارند.

    در این میان گزارش‌ ها  از حال و هوای شعبه‌های بانکی حاکی از آن است که افراد با توجه به خبر‌های شنیده در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی به شعب مراجعه کرده و خواهان بازگشایی حساب‌های بلند مدت هستند

    کارمند یکی از بانک های خصوصی در رابطه با  سود این بانک گفت: در صورتی که امروز حساب بانکی بلند مدت یک ساله باز کنید سود 23 درصد دریافت می‌کنید و از روز شنبه 11 شهریور ماه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی سود به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند.

    ازدحام در شعبه بانک برای افتتاح حساب به حدی بود که شعبه بانکی که در روز‌های عادی مشتریانش به بیش از 200 نفر نمی‌رسد در ساعتی از روز بیش از 300 نفر در انتظار هستند تا کار بانکی آن‌ها انجام شود.

    حال این سوال مطرح می شود که آیا بانکها بعد از اتمام زمان تعیین شده برای مشتریان جدید خود طرحهای مبتکرانه ای برای پرداخت سود بیشتر در نظر نمی گیرند؟ و آیا در صورت انجام تخلف و در نظر نگرفتن سقف سود سپرده ها از سوی بانک مرکزی با چه واکنشی مواجه خواهند شد؟در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی در خصوص فاصله زمانی اجرای طرح یکسان سازی سود بانکی بیان کرد: درصورتی که فاصله زمانی برای اجرای این طرح اعمال نمی‌شد شبکه بانکی کشور با بیش از 22 هزار شعبه با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شد که از جمله آن می‌توان به ادعای شعبه‌های در خصوص نرسیدن بخشنامه به آن‌ها اشاره کرد.

    سیف در ادامه افزود: در فاصله زمانی اعمال شده در نهایت سپرده‌های کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل می‌شود و در این میان اگر تخلفی صورت گیرد برخورد‌های لازم انجام خواهد شد و پس از زمان اعلام شده هیچ عذر و بهانه‌ای از بانک‌ها پذیرفته نیست.

    با این تفاسیر رفتار برخی از بانک‌ها که البته صورت‌های مالی چندان شفاف و مشخصی هم ندارند به گونه‌ای است که اکنون به هر بهانه‌ای که شده، تلاش دارند تا نرخ سود بالاتری را بپردازند تا سپرده‌های بیشتری جذب کنند.

    حال باید دید از روز شنبه این بخشنامه تا چه میزان اجرایی می‌شود و یا باز هم مانند سالهای گذشته شاهد خود مختاری برخی از بانکها به بهانه‌ جذب سپرده های بیشتر از مشتریان خواهیم بود.

    برچسب ها