عصر خودرو

جایگیری ایران در ۴۱ مقصد گردشگری سلامت جهان

عصر بازار- گردشگری سلامت به عنوان یکی از پردرآمدترین شاخه های گردشگری طی دهه گذشته در کشور رونق گرفته و هم اکنون به یکی از منابع درآمدزایی تبدیل شده تا جایی که ایران جزو ۴۱ مقصد گردشگری سلامت جهان قرار گرفته است.

جایگیری ایران در ۴۱ مقصد گردشگری سلامت جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، گردشگری سلامت به عنوان یکی از پردرآمد ترین شاخه های گردشگری شناخته شده که از ترکیب دو صنعت پر درآمد پزشکی و گردشگری حاصل شده است.

    طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تا سال 2011 میلادی، سالیانه 50 میلیاد دلار از طریق توریسم سلامت عاید کشورهای مقصد شد. در مورد ایران نیز اعتقاد بر این است که ایران توانایی جذب سالیانه حدود یک میلیون توریست سلامت را دارد که این مقدار برابر با درآمدی معادل 7 میلیارد دلار برای کشور خواهد بود.

    بنا بر نظر کارشناسان گردشگری ایران دارای پتانسیل های شامل آب درمانی، لجن درمانی، نمک درمانی است که در کنار آن قیمت آن در مقایسه با سایر کشورهای دیگر مناسب تر است.

    به طول مثال در زمینه آب درمانی طبق آمارها حدود 45 میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از هزار چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی جذب سهم بالایی در این قسمت دارد.

    در مورد طبیعت و آب و هوا نیز ایران توانایی پیشتازی را دارد. نقاهتگاه‌های ایران در دیلمان (گیلان)، جواهرده (مازندران) و یا شاندیز (خراسان رضوی) از شهرت جهانی برخوردارند.

    در این میان باید به این نکته توجه داشت مسافران این دست در مقایسه با گروه های دیگر گردشگری به دلیل دوران درمان و نقاهت بیشتر از سایر گردشگران اقامت می کنند که این به معنی افزایش گردش پول به حساب می آید.

    محمد جهانگیری رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران در گفت و گو با خبرگزاری میزان در این خصوص گفت: این دست از گردشگری به دلیل تولید ثروت و اشتغال زایی از سوی کشورهای عرضه کننده خدمات پزشکی و هم از سوی کشورهای نیازمند به این خدمات مورد توجه قرار می گیرد.

    وی با اشاره به اینکه کشور ایران نیز جزو مقاصد گردشگر سلامت دنیا به حساب می آید، افزود: خوشبختانه با فعالیت هایی که در دهه اخیر داشتیم امروز کشور ما در سایت بین المللی گردشگری پزشکی، جزو 41 کشور مقصد گردشگری پزشکی معرفی شده است.

    جهانگیری با تاکید بر این مسئله که بخش خصوصی در زمینه بیمارستان ها، آژانس های مسافرتی و سایر موارد سرمایه گذاری مناسبی کرده است، عنوان کرد: تا به امروز نیز پروژه دهکده سلامت مطالعاتی خوبی انجام شده و چند پروژه نیز در دست اجرا است.

    رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران عنوان کرد: برای تقویت این حوزه از گردشگری، شورای راهبری متشکل از 5 دستگاه وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق ایران و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و چندین دستگاه دیگر نیز تقاضا عضویت دارند که در حال بررسی است.

    وی در ادامه گفت: در شورای راهبری 3 اقدام اصلی شامل استانداردهای بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تدوین شد، بیش از 150 بیمارستان بررسی شدند و بر اساس آن مجوزهای ipd داده شده و در مرحله بعد آژانس هایی که در گردشگری سلامت فعال هستند آیین نامه مخصوص به آنها تدوین و سامان دهی شده که در نهایت به 35 شرکت خدمات رسانی جدید مجوز گردشگری سلامت داده شده است.

    جهانگیری عنوان کرد: قطب گردشگری سلامت در ایران شهرهایی مانند مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه، اهواز، زاهدان، زابل است. همچنین تهران نیز در زمینه ارائه خدمات پزشکی در سطح بالایی قرار دارد.

    رئیس انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران خاطرنشان کرد: مسافران ورودی به ایران از کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، افغانستان و کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است.

    وی در خصوص میانگین درآمد حاصل از گردشگری سلامت گفت: به طور میانگین هر گردشگر سلامت 3 برابر گردشگر ساده درآمد عاید کشور می کند که اینی میزان در حدود 4 هزار و 500 دلار تا 7 هزار و 500 دلار در مقیاس جهانی محاسبه شده است.

    امید است با گسترش روز افزودن این صنعت کشور را از منافع این صنعت که به صادرات نامرئی نیز نام گرفته است، برخوردار کند.

    برچسب ها