عصر خودرو

بازار سرمایه بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی را باور کند

عصر بازار- عصر روز سه شنبه همزمان با آغاز فعالیت دولت دوازدهم، نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی در میردادماد با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

بازار سرمایه بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی را باور کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مهمترین دستاورد این جلسه را می‌توان بهترین خبر بازار سرمایه در این سال‌ها دانست، بازاری که مدت‌هاست مهمترین دغدغه‌اش نرخ سود بانکی بوده و کاهش این نرخ به یکی از مهمترین آرزوها برای فعالان بازار سرمایه تبدیل شده بود.

    در پی این تصمیم مصوب شد، نرخ سود بین بانکی از 21 به 18 درصد و از ابتدای روز شنبه 11 شهریور، نرخ سود علی الحساب مدت دار یک ساله حداکثر 15 درصد پرداخت شود. هر چند کاهش نرخ سود بانکی از زمان دولت احمدی نژاد تاکنون بارها با شکست مواجه شده است و بورس تهران نیز با واکنش ضعیف خود در معاملات روز چهارشنبه در عمل نشان داد که تا زمان اجرایی شدن این دستورالعمل این خبر را باور نمی‌کند.

    اما آنچه که می‌توان از جلسه روز سه شنبه شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود بانکی به دنبال نزول نرخ سود بین بانکی استنباط کرد، انسجام آن نسبت به دفعات قبل است، چرا که به نظر می‌رسد بانک مرکزی، دولت و بورس به عنوان سه نهاد اصلی دست یاری به هم داده و عزم خود را جزم کرده‌اند تا این تصمیم اجرایی شود چون به این باور رسیده‌اند که اجرا نشدن چنین بخشنامه‌ایی در آینده نزدیک بحران اقتصادی غیر منتظره‌ایی را در پی خواهد داشت.

    از سوی دیگر، به نظر می‌رسد این بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها بر خلاف دفعات قبل، دستوری نباشد، زیرا بانک مرکزی این بار تصمیم دارد با دخالت در بازار بین بانکی و تامین مالی با نرخ 18 درصد، به طور رسمی به شبکه بانکی اعلام وجود کند و قصد دارد برای نظارت بیشتر در شبکه بین بانکی، خود وارد میدان و رقابت با شبکه بانکی شود.

    مهمترین سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که کاهش نرخ سود علی الحساب صندوق‌های با درآمد ثابت به 15 درصد چه تاثیری بر وضعیت آنها خواهد شد که در پاسخ باید گفت، به طور حتم صندوق‌هایی که روی سپرده بانکی تکیه دارند و سود و منابع خود را از این محل تامین می‌کنند، با اجرایی شدن این بخشنامه به طور منسجم فشار زیادی را متحمل خواهند شد و باید هرچه زودتر تکلیف خود را با بانک‌های طرف حسابشان روشن و مکانیزمی را در این راستا تعریف کنند.

    درباره صندوق‌هایی که درآمد آنها از سود اوراق تامین می‌شده نیز می‌توان چشم انداز بهتری را تعریف کرد و چنانچه مدیران این صندوق‌ها با بازدهی بالاتری روبه‌رو شدند، می‌توانند در nav خود اصلاحات لازم را انجام دهند.

     

    نویسنده: داریوش روزبهانه، رئیس هیئت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه

    برچسب ها