عصر خودرو

دو هواپیمای جدید در راه ایران

عصر بازار- فروردین ماه سال جاری بود که بعد از پروازهای پرحاشیه ایرباس‌های نو در خطوط هوایی ایران ایر، خبر قرارداد جدید این ایرلاین با هواپیماساز دیگر اروپایی موج جدیدی از امیدواری به اتفاق‌های خوش پسابرجامی را ایجاد کرد و این امیدواری با عنوان ورود دو هواپیمای جدید دیگر تا مهر ماه بیشتر شده است.

دو هواپیمای جدید در راه ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اعتماد، ناوگان هوایی ایران که در طول چند دهه گذشته به دلیل تحریم‌های دوجانبه‌ای که علیه کشور اعمال شده بود عملا توان خرید هواپیماهای نوساز را از دست داده و نسبت به انجام مذاکرات نیز ناتوان شده بود حالا و در طول کمتر از 20 ماه آینده می‌تواند با انقلابی جدید روبه‌رو شود. پس از اجرایی شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحریم‌های هوایی ایران در این توافق بزرگ عملا شرایط برای ایرلاین‌های ایرانی فراهم شد تا بتوانند به طور مستقیم با هواپیماسازان بزرگ جهان مذاکره کنند.

    پس از چند ماه مذاکره مداوم، سرانجام ایران‌ایر به عنوان نخستین ایرلاین ایرانی توانست مذاکرات خود را با سه شرکت ایرباس، بویینگ و ATR به پایان برساند تا روند تحویل هواپیماهای جدید به کشور پس از مدت‌ها توقف از سرگرفته شود. پس از نهایی شدن مذاکرات با ایرباس ابتدا این شرکت سه فروند هواپیمای 321 و 330 به ایران تحویل داد و پس از آن شرکت ATR نیز با نهایی کردن مذاکرات
    15 ماهه خود در یک روز چهار هواپیما به ناوگان کشور اضافه کرد. البته این موضوع براساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌ایر صرفا آغاز روندی طولانی است که در طول 20 ماه آینده یعنی ماه‌های باقیمانده از سال 2017 و 12 ماه سال 2018 ادامه پیدا خواهد کرد. در طول این 20 ماه ایران انتظار دارد حدودا 32 فروند هواپیما از این سه شرکت بزرگ هواپیماساز جهان تحویل بگیرد. طبق برآوردهای صورت گرفته در سال 2017 به ایران‌ایر 9 هواپیمای جدید تحویل خواهد شد. شرکت ATR، پنج فروند هواپیمای دیگر را با هدف توسعه و تجهیز ناوگان برد کوتاه ایران به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و ایرباس نیز تحویل چهار فروند هواپیما از خانواده 320 را در دستور کار خود قرار خواهد داد. در سال 2018 تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران به عدد 23 خواهد رسید. در این سال طبق توافقات صورت گرفته ایرباس به ایران پنج فروند هواپیمای 321 و چهار فروند هواپیمای 330 تحویل خواهد داد.
    این روال قرار است همچنان ادامه داشته باشد و براساس قرارداد نهایی که با شرکت ATR این هواپیماساز ایتالیایی- فرانسوی منعقد شده، تا پایان سال 2018 هواپیماهای خریداری شده از این هواپیماساز نیز وارد ایران خواهد شد؛ قراردادی که ظاهرا نخستین پارت آن در مهرماه از مرز هوایی ایران عبور کرده و وارد فرودگاه مهرآباد می‌شود.
    از این‌رو 11 هواپیمای باقیمانده در سال آینده میلادی تحویل خواهد شد. در کنار اینها از آوریل سال آینده شرکت بویینگ نیز نخستین هواپیمای خود را از خانواده 777 به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و تا پایان سال 2018 تعداد هواپیمای تحویل شده به ایران را به سه فروند خواهد رساند.
    پس از آنکه ایران‌ایر به مدت 20 سال امکان خرید حتی یک فروند هواپیمای نو را پیدا نکرده بود، موفق شد در طول ماه‌های گذشته هفت فروند هواپیمای نو تحویل بگیرد و انتظار داشته باشید که در 20 ماه آینده 32 هواپیمای نو دیگر نیز وارد ناوگانش شود. این اتفاق بزرگ که می‌تواند سن ناوگان ایران را به شکل قابل توجهی کاهش دهد زیر سایه اجرای توافق هسته‌ای اتفاق افتاده که البته می‌تواند در آینده نزدیک با همراهی دیگر ایرلاین‌ها به انقلابی بزرگ در صنعت هوایی ایران منجر شود.

    ورود 2 فروند نو
    اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با اعلام ورود دو فروند هواپیمای ATR تا مهر ماه سال جاری به ناوگان ایران‌ایر گفته است: دو فروند هواپیمای ATR در سپتامبر سال میلادی وارد ناوگان هوایی ایران ایر می‌شود. 5 شرکت فاینانسر از کشورهای چین، نروژ و چند کشور دیگر اروپایی تا نیمه سپتامبر پیشنهادات خود را برای بررسی به ما منتقل خواهند کرد تا ما در شرایط بهتری قادر به انتخاب باشیم. برای خرید هواپیما‌ها ما بسته‌هایی تعریف کرده‌ایم که بسته اول برای 7 هواپیما است و در صورت کسب موفقیت بسته اول، این روش ادامه خواهد یافت. زیرا فکر می‌کنیم که با پکیج‌های کوچک‌تر نتایج بهتری خواهیم گرفت.

    فخریه کاشان افزوده است: مذاکرات قبلی به قوت خود باقی است اما فکر می‌کنیم شرایط بازار برای ایران بهتر از قبل می‌شود. امیدواریم مقایسه‌ها به زودی انجام شود و یک یا چند فاینانسور را انتخاب کنیم؛ البته این فاینانسورها غیر از فاینانس کمپانی‌های سازنده است. این فاینانسورها از کشورهای چین، نروژ و از قاره اروپا نیز هستند.
    وی با اشاره به اینکه فاینانس‌ها در قالب پکیج و بسته‌های کوچک خواهد بود، گفت: پکیج اول برای خرید ٧ فروند هواپیماست و در صورت موفقیت پکیج‌های بعدی را تکرار می‌کنیم و این تکرار بستگی به شرایط بازار دارد.

    فرودگاه‌های کوچک فعال می‌شوند

    رسیدن هواپیماهای جدید ایران ایر به ناوگان کشور که با هدف فعال کردن دوباره فرودگاه‌های کوچک خریداری شده‌اند بعد از چند هفته تاثیر خود را در برنامه‌های پروازی اعلام شده از سوی هما نشان داده است. با اوج‌گیری تحریم‌های هوایی علیه ایران در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صنعت هوایی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، بحث درباره محدود یا تعطیل شدن فرودگاه‌های کوچک بود. فرودگاه‌هایی که پرواز به آنها نیاز به ناوگانی داشت که ایران برای خریدن آنها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کرد.

    هواپیماهای غول‌پیکری که صرفا شهرهای بزرگ را به یکدیگر وصل می‌کردند از یک طرف مسافر لازم برای پرواز به سمت شهرهای کوچک را نداشتند و از سوی دیگر هزینه‌ای را به ایرلاین‌ها تحمیل می‌کردند که از درآمد احتمالی بیشتر بود.
    از این رو بعد از اجرایی شدن برجام، خرید هواپیماهای کوچک ATR به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف ایران ایر مطرح شد و با نهایی شدن قرارداد آنها در ماه‌های قبل، چهار فروند از این هواپیماها به ایران تحویل شدند تا با آغاز برنامه‌های پروازی شان بخشی از فرودگاه‌های کوچک را بار دیگر فعال کنند. با آغاز به کار رسمی این هواپیماها شرکت فرودگاه‌ها خبر از آغاز چند برنامه پروازی جدید داده است.
    این شرکت اعلام کرده در یکی از پروازهای جدید، پرواز تهران-رشت- اصفهان و بالعکس به صورت هفتگی در فرودگاه رشت راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر خط پرواز تهران - اراک با هواپیمای 70 نفره ATR توسط شرکت ایران‌ایر آغاز به کار کرده و از سوی دیگر بعد از بیش از 20 سال بار دیگر نوشهر پذیرای پروازهای ایران ایر خواهد بود.
    موضوعی که بنا به گفته یکی از مدیران ایران ایر به دلیل نوع پرواز این هواپیماها انجام می‌شود. چرا که بهترین راندمان هواپیماهای ملخی در سطح دریاست و با افزایش واردات این هواپیماها شاهد رونق بیشتر فرودگاه‌های کوچک خواهیم بود. این تحولات جدی که پس از ورود تنها چهار هواپیمای ATR صورت گرفته می‌تواند در آینده نزدیک دیگر فرودگاه‌های کوچک ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
    طبق اعلام مدیرعامل ایران ایر، این شرکت تا پایان سال 2018 میلادی، با دریافت 16 فروند هواپیمای ATR جدید، تعداد هواپیماهای کوچک خریداری شده خود را به 20 می‌رساند و تمام آنها را در مسیرهای داخلی و با هدف توسعه صنعت هوایی در بخش‌های مختلف کشور به کار خواهد گرفت.
    طبق ارزیابی‌های شرکت فرودگاه‌ها، از حدود 50 فرودگاه فعال ایران، کمتر از پنج فرودگاه از زیان‌دهی خارج شده‌اند و تنها فرودگاه امام خمینی به سوددهی رسیده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این زیان‌دهی کمبود قابل توجه پرواز و نبود ناوگان مناسب برای حضور در این فرودگاه‌هاست که با ورود هواپیماهای جدید بخشی از آن برطرف می‌شود.

    برچسب ها