عصر خودرو

سکه از قله ۹۲ پایین آمد؛

ناهمسویی معامله‌گران

عصر بازار- روز چهارشنبه، فضای بازار ارز آرام‌تر شد و قیمت دلار نوسانات کمتری را تجربه کرد. شاخص بازار ارز که روز سه‌شنبه با ۱۵ تومان افزایش به بهای ۳ هزار و ۸۶۸ تومان رسیده بود، روز چهارشنبه با رشد جزئی ۳ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۸۷۱ تومان رسید.

ناهمسویی معامله‌گران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از دنیای اقتصاد،  این اتفاق در حالی رخ داد که نوسان‌گیران فردایی سعی داشتند با تحرکات خود دامنه نوسانات را بالا ببرند. به گفته فعالان، بازیگران فردایی از ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه خریدهای ارزی خود را افرایش دادند و توانستند قیمت را حتی تا محدوده 3هزار و 880 تومان بالاتر ببرند. به اعتقاد آنها، فردایی‌ها قصد داشتند با بالاتر بردن قیمت در ساعات غیررسمی بازار، نرخ ابتدای روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار دهند. در این میان، روز چهارشنبه نیز با تحرکات بازیگران آتی آغاز شد، ولی برخلاف انتظارشان معامله‌گران نقدی همراه آنها شدند و قیمت نوسان زیادی را تجربه نکرد. در واقع رفتار بازیگران فردایی و نقدی در روز چهارشنبه متفاوت بود. در حالی که فردایی‌ها انتظار رشد قیمت را داشتند و تلاش می‌کردند بازیگران نقدی را تحت تاثیر خود قرار دهند، این اتفاق رخ نداد. همراه نشدن بازار نقدی موجب شد که معامله‌گران فردایی نیز عقب‌نشینی کنند و با افزایش فروش این دسته قیمت درمعاملات آتی به زیر محدوده 3هزار و 880 تومان بازگشت.

    به گفته فعالان، عوامل متفاوتی در انتظارات و جهت‌گیری متناقض بازیگران فردایی و نقدی نقش داشت. بازیگران ارزی از یکسو انتظار داشتند، با توجه به افزایش سنتی تقاضا در ماه ششم سال بتوانند قیمت را با نوسان بیشتری مواجه کنند. از سوی دیگر، تثبیت دلار بالای سطح 3هزار و 850 تومان این انتظار را به وجود آورده بود که معامله‌گران فنی بازار نیز با شدت بیشتری اقدام به خرید ارز کنند. از نظر آنها، تثبیت قیمت بالای یک سطح مقاومتی نشان‌دهنده تمایل بیشتر بازار برای رشد است. با این حال، توجه بازیگران نقدی بازار در روز چهارشنبه به نکات دیگری جلب شده بود. به گفته فعالان، بالا نبودن نرخ حواله درهم و عرضه بازیگران بازارساز دو عاملی بودند که این دسته از بازیگران با توجه به آن در خریدهای ارزی احتیاط کردند. در کنار این، بازیگران نقدی اعتقاد داشتند دلار برای عبور از محدوده 3هزار و 880 تومان نیاز به حجم بیشتری از تقاضا دارد. آنها باور داشتند روز سه شنبه بخش زیادی از معامله‌گران به دلیل تعطیلات پیش روی عید قربان در بازارهای همسایه وارد بازار شدند و خریدهای خود را انجام دادند. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه چنین فضایی در بازار وجود نداشت.

    در حالی که روز چهارشنبه دلار به روند افزایشی خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را انتخاب کرد. سکه که روز سه شنبه با 10 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 233 هزار تومان رسیده بود، در پنجمین روز هفته 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 225 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه در پنجمین روز هفته از قله‌ای که در هفتمین روز شهریورماه تجربه کرده بود، پایین آمد. به گفته فعالان، روز گذشته پایین آمدن اونس از اوج یازده ماهه در بازارهای جهانی مهم ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را کاهشی کرد. طلای جهانی روز چهارشنبه تا ساعت 3 بعدازظهر تا قیمت هزار و 308 دلار پایین آمده بود. در این میان، عده‌ای باور داشتند سکه به دلیل نزدیکی به عید قربان روز پنج شنبه می‌تواند به جاده افزایشی بازگردد.

    برچسب ها