عصر خودرو

شتاب نماگر‌های بورس متفاوت شد

تغییر موج موقت در بازار سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک ۲۱ واحدی (معادل ۰۳/ ۰ درصد) مواجه شد و در سطح ۸۳ هزار و ۲۷۳ واحد ایستاد.

تغییر موج موقت در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل رشد بیشتری را تجربه کرد( شاخص هموزن در جریان معاملات دیروز با افزایش 15/ 0 درصدی مواجه شد). این موضوع حاکی از توجه بیشتر سهامداران به نمادهای کوچک‌تر بورسی است. به نظر می‌رسد حالا نگاه سهامداران از گروه‌های بزرگی همچون صنایع فلزی و معدنی به گروه‌های کوچک‌تر بازار معطوف شده است. امری که به نظر می‌رسد تحت‌تاثیر شناسایی سود از سوی سهامداران در گروه‌های فلزی معدنی شکل گرفته است. کارشناسان معتقدند قیمت نمادهای زیر‌مجموعه این دو گروه تحت تاثیر رشد‌های قیمتی اخیر به سطوح مقاومتی رسیده است و بسیاری از سهامداران حالا در مرحله شناسایی سود قرار دارند. علاوه بر آن نگرانی از وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی با توجه به ماهیت پرنوسان این بازارها مورد‌توجه معامله‌گران قرار دارد. این عوامل سبب‌شده است که در نمادهای فلزی معدنی فشار فروش رخ دهد. بر همین اساس در جریان معاملات روز گذشته شاهد معطوف شدن حرکت نقدینگی به سمت گروه‌های کوچک‌تر بازار بودند. موضوعی که خود را در تفاوت رشد نماگر‌های اصلی بورس تهران نشان داد.

    رشد بیشتر نمادهای کوچک

    همان‌طور که اشاره شد روز گذشته معامله‌گران تالار شیشه‌ای شاهد رشد ناهمسنگ دو نماگر مهم بورس تهران یعنی شاخص کل و هم‌وزن بودند. شاخص کل با رشد 03/ 0 درصدی مواجه شد وشاخص کل هم‌وزن افزایش 15/ 0 درصدی را به ثبت رساند. این امر گویای شیفت نقدینگی به سمت گروه‌های کوچک‌تر بورسی است. بررسی جریان معاملات طی روز گذشته نشان می‌دهد نمادهای بزرگی مانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل بورس قرار داشتند به‌طوری که معاملات این سه نماد در مجموع 135 واحد شاخص کل را تنزل دادند. تشدید فشار فروش در این نمادها به دو دلیل رخ می‌دهد؛ اول آنکه بسیاری از سهامداران در این نمادها در مرحله شناسایی سود قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر نیز این امر چندان بی‌ارتباط با توقف معاملات بورس تهران در روز چهارشنبه در حالی که بازارهای جهانی همچنان فعال هستند، نیست. این موضوع که زمان فعالیت بورس تهران با بازارهای جهانی تفاوت دارد، سبب شده در روزهای چهارشنبه بورس تهران شاهد معاملات کم‌رمق‌تر باشد. این امر به این دلیل شکل می‌گیرد که سهامداران ترجیح می‌دهند با فروش سهام خود در روز چهارشنبه، ریسک نوسانات بازارهای جهانی در دو روز پنج‌شنبه و جمعه را متحمل نشوند. گذشته از این موارد از میانه تابستان تا‌کنون قیمت‌ها در بازارهای جهانی رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند و حالا ماهیت پرنوسان آنها نگرانی‌هایی پیش‌پای معامله‌گران قرار داده است. تحت تاثیر این موارد فعالان تالار شیشه‌ای دیروز شاهد افزایش فشار عرضه در نمادهای کالامحور بودند و شیفت نقدینگی از این نمادها را به گروه‌های کوچک‌تر بازار سهام تجربه کردند. قرار گرفتن این نمادها در کانون توجه معامله‌گران در برخی گروه‌های کوچک‌تر بازار رسیدن قیمت به کف‌های‌تکنیکال ارزیابی می‌شود.

     

    سنت‌شکنی بورس در شهریور؟

    سنت نانوشته بورس در سال‌های اخیر چنین بوده است که شهریورماه برای فعالان بازار سهام، بی‌رونق و کم‌رمق می‌گذشت. چنانکه کاهش حجم معاملات و بازدهی منفی شاخص کل بورس در ماه پایانی فصل تابستان، تبدیل به روال عادی شهریورهای بورس شده بود. این رفتار به علت نزدیک شدن به پایان سال مالی حدود نیمی از شرکت‌های کارگزاری بورس در شهریورماه رخ می‌داد. بر همین اساس، تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها به‌صورت واقعی منجر به فشار فروش می‌شد. علاوه بر آن افزایش احتیاط میان فعالان تحت‌تاثیر فضای روانی فصل تسویه اعتبارات منجر به تشدید فشار عرضه می‌شد. با این حال در شهریور ماه سال جاری حرکت شاخص کل بورس در مسیر صعودی و کانال‌شکنی تازه این نماگر در روزهای نخست آن، نوید دوره‌ای متفاوت در بورس تهران را به فعالان بازار سهام داد. چشم‌انداز کاهش نرخ سود و رشد چشمگیر نرخ دلار در چند روز اخیر و خیز بلند قیمت گروه کالایی در بازار جهانی زمینه‌ساز حرکت جریان نقدینگی به سمت غول‌های فلزی و معدنی در بورس تهران شد. موضوعی که البته در جریان معاملات دیروز تغییر کرد تا علاوه بر محدود شدن رشد شاخص کل، شاهد بازگشت برخی گروه‌های کوچک‌تر بازار سهام به کانون توجه معامله‌گران باشیم. امری که البته به اعتقاد برخی کارشناسان و با توجه به شواهد موجود ( احتمال اجرایی‌شدن کاهش نرخ سود بانکی، افزایش نرخ دلار و پیش‌بینی‌ها از ادامه رشد قیمت در بازارهای جهانی) حداقل در کوتاه مدت پایدار نخواهد بود.

    در بازار چه گذشت؟

    پس از رونق قیمت‌های کالایی در بازارهای جهانی نمادهای وابسته در بورس تهران نیز با رشدهای چشمگیری روبه‌رو شدند. این سیگنال‌ها سبب پیشتازی نمادهای گروه زیرمجموعه فلزی و گروه معدنی شد. بر همین اساس بیشترین نقدینگی در هفته‌های اخیر نیز در این گروه‌ها خانه کرده بود. روز گذشته در گروه فلزات اساسی نقدینگی از سوی این گروه به سمت دیگر گروه‌ها حرکت کرد. بورس تهران روز گذشته با رشد 03/ 0 درصدی روبه‌رو شد و در ارتفاع 83 هزارو 273 واحدی قرار گرفت. دیروز بیش از 767 میلیون سهم به ارزش حدود 187 میلیارد تومان در 53 هزار و 387 نوبت معاملاتی در بازار سهام دست‌به‌دست شد. بررسی معاملات در این روز نشان می‌دهد معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و نمادهای پالایشی همانند شرکت پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت‌اصفهان با مجموع حمایت بیش از 110 واحدی، بیشترین تاثیر فزاینده را بر شاخص کل بورس بر جا نهادند. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل‌گهر با بیشترین تاثیر کاهنده، مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

    برچسب ها