عصر خودرو

آیا طوفان هاروی به کمک اوپک می آید؟

عصر بازار- طوفان هاروی ممکن است در طی چند روز آینده دستاوردی که اوپک ماه ها به دنبال آن بوده، یعنی کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها را محقق کند.

آیا طوفان هاروی به کمک اوپک می آید؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، طوفان هاروی ممکن است در طی چند روز آینده دستاوردی که اوپک ماه ها به دنبال آن بوده، یعنی کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها را محقق کند.

    هاروی که در طی روزهای اخیر از شدت آن کاسته شده، ساحل ایالت تگزاس آمریکا را هدف قرار داده و موجب وقوع خسارات گسترش و به راه افتادن سیل شده است.

    منطقه ای که این طوفان در آن رخ داده، محل واقع شدن حدود 2.2 میلیون بشکه از ظرفیت روزانه پالایشگاهی آمریکاست و یک محل مهم واردات و صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی محسوب می شود.

    ظرفیت پالایشگاهی ای که در نتیجه وقوع طوفان هاروی از مدار خارج شده حدود 11.2 درصد از کل ظرفیت پالایشگاهی آمریکاست و تاثیر آنی آن در رشد قیمت بنزین خود را نشان داده است.

    قیمت بنزین آمریکا در روزهای نخست وقوع طوفان در بازار آسیا تا 6.8 درصد افزایش داشت.

    این در حالی است که قیمت نفت خام در روزهای اخیر تاثیری کاهشی از طوفان هاروی پذیرفته است. تا اینجای کار به نظر می رسد که بازار نفت خام تاثیر چندانی از طوفان نپذیرفته، اما با توجه به جایگاه آمریکا به عنوان یک قدرت در حال ظهور در صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی، این احتمال وجود دارد که تاثیر طوفان در روزهای آینده به قیمت بنزین محدود نماند.

    این تولید بالای نفت شیل آمریکا بوده که تا حد زیادی تلاش های اوپک و متحدانش برای افزایش قیمت ها را خنثی کرده است. در حالی که بخش عمده ای از تولید فراساحلی نفت در خلیج مکزیک به دلیل طوفان هاروی تعطیل شده، ممکن است در ادامه مسیر طوفان، تولید نفت شیل در بخش های ساحلی نیز آسیب قابل توجهی از هاروی ببیند.

    میدان نفت شیل ایگل فورد در مسیر طوفان قرار دارد و تولید کنندگان این منطقه نیز تولید خود را متوقف ساخته اند. با توجه به احتمال ورود خسارت گسترده به زیرساخت های نفتی در نتیجه وقوع سیل و مدت زمان طولانی فروکش کردن آب، این ریسک وجود دارد که از سرگیری تولید در میادین ساحلی بعد از طوفان مدت زمان بیشتری طول بکشد.

    برچسب ها