عصر خودرو

نسبت قیمت به عایدی بورس تهران به ۶.۵۳ مرتبه رسید

عصر بازار- نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۸۸ شرکت در مردادماه برابر با ۶.۵۳ مرتبه اعلام شد.

نسبت قیمت به عایدی بورس تهران به ۶.۵۳ مرتبه رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، نسبت قیمت به عایدی (P/E) بورس تهران در مردادماه برابر با 6.53 مرتبه بوده که در محاسبات صورت گرفته 37 شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بوده‌اند که در محاسبات لحاظ نشده‌اند.

    همچنین نسبت قیمت به عایدی (P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار 288 شرکت معادل 3054 هزار میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از 467 هزار میلیارد ریال است.

    این گزارش می افزاید: بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 29 شرکت و ارزش بازار 640 هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد، فلزات اساسی با 377 هزار میلیارد ریال وگروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 303 هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

    بر پایه این گزارش، نسبت قیمت به درآمد (price-to-earnings ratio) یا نسبت P/E (P/E ratio) که نسبت قیمت به درآمد هر سهم می‌باشد، یکی از ابزارهای مهم برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها است. این نسبت به صورت نسبت قیمت بازار برحسب سهمی که بر درآمد سالیانه هر سهم تقسیم شده، به دست می‌آید.

    نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت، چند برابر میزان سود نقدی که شرکت به هر سهم خود تخصیص می‌دهد. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می‌کند، ارزش دارد.

    سرمایه‌گذاران بازار سرمایه معمولا از P/E به عنوان ابزار نمایش ارزش شرکت یاد می‌کنند. این نسبت، رایج‌ترین نسبتی است که در بازار سرمایه، برای سرمایه‌گذاران دوراندیش دارای اهمیت بسیار زیاد می‌باشد.

    همچنین علت محبوبیت این نسبت، توانایی آن در بیان ارزش بازار و سود هر سهم به زبان یک عدد ریاضی است و هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی می‌باشد که یک سرمایه‌گذار بر اساس چشم‌انداز آینده شرکت، برای سود پیش‌بینی شده هر سهم می‌پردازد و انتظار دارد تا به بهره‌وری برسد.

    برچسب ها