عصر خودرو

توازن در عرضه، تقاضا و قیمت پسته با راهکار بورس کالا

عصر بازار- مدیریت عرضه پسته در بازارهای داخلی و خارجی و چگونگی عملکرد صادرکنندگان در عرصه رقابت با آمریکا برای ما مهم و تعیین کننده است که باید تا قبل از برداشت محصول به پیش نیازهای آن بپردازیم؛ همچنین چنانچه روال منطقی و قابل قبولی در بورس پسته اتخاذ شود، این نهاد در سال جاری می تواند در متوازن کردن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها نقش مهمی ایفا کند.

توازن در عرضه، تقاضا و قیمت پسته با راهکار بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، این‌روزها اهالی صنعت پسته درتکاپوی برداشت محصول‌هستند و دغدغه نوسان های بازار و قیمت را دارند. ظرف هفته های اخیر مجمع عمومی انجمن پسته و همین طور نشست ستاد پسته برگزار شد.

    گزارش‌ها حاکی ازآن است که برداشت محصول سال گذشته ایران حول وحوش 170هزارتن بوده  در حالی که آمریکا ٤١٥ هزارتن برداشت کرده است.جمع محصول ما و آمریکا درسال گذشته ٥٨٥ هزارتن بوده که با احتساب 60هزارتن محصول انباشت شده از قبل، کل حجم پسته عرضه شده به بازار، عددی نزدیک به650هزارتن بوده است. گزارش انجمن پسته حاکی ازاین بود که صادرکنندگان ایرانی ١١٤هزار تن از این محصول را به ارزش حدودی یک میلیارد و دویست میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادرکرده اند که بااحتساب مصرف داخلی وضایعات مربوطه درحال حاضر کمتر از شش هزارتن ازمحصول سال گذشته ایران باقی مانده است.

    انجمن پسته معتقد است محصول سال جاری کشور چیزی در حدود٢٣٥هزارتن است. یعنی در سال محصولی جدید ایران می تواند 240 هزار تن پسته را روانه بازارهای داخلی و جهانی کند.

    برآوردها نشان می دهد آمریکا امسال توان تولید270 هزار تن پسته را دارد که بااحتساب 110هزارتن باقیمانده محصول گذشته جمعا380هزارتن خواهد شد. بنابراین در مجموع تولید ایران و امریکا و با احتساب انباشت محصول هر دو کشور به عدد 620 هزار تن خواهد رسید که احتمالا نسبت به سال قبل حدود 30 هزار تن کاهش خواهد یافت.

    باتوجه به این که بازیگران اصلی بازار پسته دردنیا، ایران و آمریکا هستند و باعنایت به این پیش بینی ها، به این نتیجه می رسیم که در زمینه فروش وصادرات در سال پیش رونگرانی چندانی نخواهیم داشت و تنها نیازمند مدیریت صحیح وحضور هوشمندانه درداخل وخارج هستیم.

    عرضه تدریجی و مستمر از طرف تولید کنندگان می تواند در روند آرامش وثبات قیمت نقش به سزایی داشته باشد.

    مدیریت عرضه محصول در  بازارهای داخلی و خارجی و چگونگی عملکرد صادرکنندگان درعرصه رقابت با آمریکا برای ما مهم و تعیین کننده است که باید تا قبل از برداشت محصول امسال به پیش نیازهای آن بپردازیم.

    تامین نقدینگی مناسب به خصوص درابتدای فصل می تواند در ایجاد توازن درعرصه داخل وخارج و مدیریت بازارنقش به سزایی ایفا کند.

    آن چه درنشست ستاد پسته به آن پرداخته وتاکید شد، پیش بینی جذب منابع مالی ازطریق بانک‌هاو صندوق توسعه ملی است که بخشی ازآن محقق وبخش دیگری در نشست های آتی با صندوق توسعه ملی وبعضی ازبانکها دنبال خواهدشد.

    همچنین تاکید شد چنانچه روال منطقی و قابل قبولی در بورس پسته اتخاذ شود این نهاد نیز درسال جاری می تواند درمتوازن کردن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها نقش مهمی ایفا کند. دراین ارتباط نیز تصویب شد طی روزهای آینده جلساتی تشکیل ودراین زمینه راهکارهای مناسب وعملی اتخاذ شود.

    محسن جلال پور، مشاور اقتصادی استاندار کرمان

    برچسب ها