عصر خودرو

جلوگیری از تخلفات در حوزه پتروشیمی با همکاری بورس کالا

عصر بازار- براساس تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با توجه به شفافیت معاملات در بورس کالای ایران، تمامی معاملات شرکت های پتروشیمی در سامانه ثامن ثبت می شود.

جلوگیری از تخلفات در حوزه پتروشیمی با همکاری بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این مطلب گفت:براساس تفاهم نامه همکاری بین بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی معاملات شرکت های پتروشیمی، از جمله معامله کالاهای غیرمایع در بورس کالای ایران و کالاهای مایع معامله شده در بورس انرژی، در سامانه ثامن ثبت می شود.

    به گفته خورشیدی، صادرات محصولات پتروشیمی و کالاهای مایع منوط به ثبت اطلاعات برروی سامانه ثامن است، چرا که کمرگ از طریق این سامانه به اطلاعات معاملات دسترسی خواهد داشت.

    وی افزود: یکی از ضمانت های اجرایی این کار این است که اطلاعات تولیدات پتروشیمی ها برای فروش و صادرات در این سامانه ثبت شود.

    وی با اشاره به اینکه اگر گمرک به اطلاعات واحدهای تولیدی و یا صادراتی از طریق سامانه ثامن دسترسی نداشته باشد، امکان صادرات برای شرکت ها فراهم نیست، خاطر نشان کرد: به طور طبیعی سامانه ثامن از تخلفات در حوزه معاملات محصولات پتروشیمی جلوگیری می کند.

    وی در ادامه گفت: ثبت اطلاعات محصولات پتروشیمی از قاچاق کالاها جلوگیری می کند، برای مثال با این شیوه از تخلفات درباره کالاهایی که معامله و اظهارنامه مالیاتی برای خروج آنها از کشور پر می شود، اما بعد از آن از کشور خارج نمی شود بلکه در بازار داخل عرضه شود، جلوگیری خواهد شد.

    خورشیدی افزود: سپس این تخلفات به تعزیرات حکومتی و سازمان امور مالیاتی ارجاع داده شده و با آنها به عنوان جرم مالیاتی و قاچاق کالا برخورد می شود.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه ثامن در حال حاضر فعال است، گفت: به دلیل قاچاق پذیری فرآورده های مایع نفتی اولویت ستاد این بوده که ابتدا این محصولات وارد کار سیستم ثامن شده و ثبت الکترونیکی معاملات با فرآورده های مایع نفتی شروع شود.

    وی افزود: ولی در عین حال به پتروشیمی ها ابلاغ شده که سایر کالاهای غیرمایع خود را نیز در سامانه ثبت کنند.

    خورشیدی با اشاره به اینکه 10 مجموعه پتروشیمی کار ثبت محصولات غیرمایع خود را در سامانه ثامن شروع کرده اند، گفت: پتروشیمی ها دلیل ویژه ای برای عدم ثبت اطلاعاتشان در سامانه ثامن ندارند؛ از سوی دیگر براساس قانون باید این اطلاعات معاملاتی در اختیار سامانه 169 قانون امور مالیاتی قرار بگیرد و سامانه ثامن جانشین آن شده است.

    وی تاکید کرد: پتروشیمی ها باید از ابتدای سال 96 اطلاعات خود را در سامانه ثامن ثبت کنند که به این ترتیب اطلاعات از فصل نخست امسال به صورت فصلی و سپس آنلاین ثبت می شود.

    برچسب ها