عصر خودرو

نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد؛

پیش بینی افزایش تولید طلای سرخ در سال ۹۶

عصر بازار- نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت، رشد راندمان تولید در واحد سطح و مناسب بودن وضعیت جوی پیش بینی می‌شود امسال میزان برداشت محصول بیشتر شود.

پیش بینی افزایش تولید طلای سرخ در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، غلامرضا میری با بیان اینکه برداشت زعفران از دهم مهرماه سال جاری در کشور آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در ایران 120 هزار هکتار برآورد می‌شود.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه زعفران از قدرت ارزآوری و ارزش افزوده بالایی برخوردار است، اظهارداشت: جهاد کشاورزی به دنبال افزایش راندمان تولید این محصول راهبردی از 3.5به 5 کیلوگرم  در واحد سطح است.

    رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: زعفران به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی کشور نقش مهمی در درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی دارد.

    وی همچنین با اعلام اینکه زعفران از محصولات مهم کشاورزی ارز آور ایران است، افزود: طلای سرخ از ارزش اقتصادی بالا و ویژگی‌های خاص دارویی، ادویه‌ای و ... برخوردار است بنابراین می‌طلبد مسئولان به این محصول اقتصادی نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

    میری در بخش دیگری از سخنان خود ثبات بازار و قیمت مناسب را از جمله عوامل اصلی توسعه صادرات و بازار زعفران برشمرد و اظهارداشت: افزایش بی رویه قیمت‌ها موجب کاهش صادرات و در عین حال افت مصرف داخلی می‌شود.

    وی اذعان داشت: زعفران علاوه بر مصرف سنتی در صنایع غذایی، دارویی، رنگسازی، بهداشتی، آرایشی و ... کاربرد فراوانی دارد.

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران یادآورشد: تولید و تجارت جهانی زعفران همیشه در اختیار ایرانی‌ها بوده و در حال حاضر هم استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیشترین و مرغوب‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کنند؛ بنابراین گزارش سالانه معمولاً حدود 300 تن زعفران تولید می‌شود، اما در مجموع تقاضایی بیش از 230 تن برای آن ثبت نمی‌شود.

    وی ادامه داد: پارسال حدود 300 تن تولید زعفران داشتیم و آمار گمرک در سال گذشته حکایت از صادرات 173 تن از این محصول دارد. در مجموع با احتساب سایر مسیرهای صادراتی به عدد 200 تن در سال می‌رسیم. برآورد از مصرف داخلی نیز 40 - 30 تن است .

    برچسب ها