عصر خودرو

اوراق سلف حلقه مفقوده در اجرای عقود اسلامی است

عصر بازار- یک استاد دانشگاه گفت: استفاده گسترده از اوراق سلف می تواند راهکار عملیاتی و حلقه مفقوده در اجرای عقود اسلامی در عرصه عملیاتی در نظر گرفته شود .

اوراق سلف حلقه مفقوده در اجرای عقود اسلامی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،محمدتقی نظرپور، در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در مورد اینکه چگونه دولت می تواند در شرایط کسری بودجه سیاست هایی مانند خرید تضمینی از کشاورزان را بدون فشار بر نظام بانکی عملیاتی کند اظهار داشت: خرید تضمینی یکی از راهکارهای حمایت از بخش کشاورزی خرد است اما چنانچه این سیاست با استقراض از نظام بانکی انجام شود، اثر تورمی دارد و موجب افزایش بی رویه پایه پولی می شود.

    وی اضافه کرد: دولت می تواند برای تامین مالی این کار، با استفاده از اوراق سلف به همراه سایر ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و آبشن، ابزاری مشروع با ریسک بازدهی کنترل شده به نام اوراق سلف ترکیبی درست کند.

    نظرپور ادامه داد: دولت با فروش این اوراق در بازار سرمایه، به طور مستقیم محصولات کشاورزی را به مردم می فروشد و در زمان سررسید، به نیابت از مردم، محصولات کشاورزی را فروخته و با صاحبان اوراق تسویه می کند.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: به این ترتیب هم کشاورز مورد حمایت قرار می گیرد و هم دولت که با کسری بودجه روبرو است، بدون ایجاد تورم از تنگنای اعتباری خارج می شود .

    برچسب ها