عصر خودرو

در نیمه نخست ۲۰۱۷ ؛

صادرات نفت ایران به ترکیه ۲.۵ برابر شد

عصر بازار- صادرات نفت ایران به ترکیه در طی ۶ ماهه نخست ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر شده و به ۲۴۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ایران به ترکیه ۲.۵ برابر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ارزش کل واردات ترکیه از ایران در طی نیمه نخست سال جاری میلادی شاهد افزایش قابل توجهی بوده که ناشی از رشد واردات نفت بوده است.

    بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی انستیتوی آمار ترکیه، ارزش کل واردات ترکیه از ایران در 6 ماهه نخست امسال با 72 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.783 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در نیمه نخست سال 2016، 2.199 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

    ظاهرا رشد واردات انرژی نقش مهمی در این افزایش قابل توجه صادرات ایران به ترکیه ایفا کرده به طوری که حدود 82 درصد از کل واردات ترکیه از ایران را به خود اختصاص داده است.

    میزان صادرات نفت ایران به ترکیه در طی 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 برابر شده است.

    جدیدترین آمارهای نهاد نظارت بر بازار انرژی ترکیه نشان می دهد که این کشور در شش ماهه نخست سال به طور متوسط روزانه حدود 244 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

    بر اساس آمارهای اوپک، قیمت هر بشکه نفت ایران در این بازه زمانی حدود 49 دلار و 91 سنت بوده و این بدان معناست که ایران در این بازه زمانی 2.1 میلیارد دلار نفت به ترکیه صادر کرده که حدود 55 درصد از کل صادرات ایران به همسایه شمالی اش را تشکیل می دهد.

    واردات روزانه نفت ترکیه از ایران در مدت مشابه سال گذشته 105 هزار بشکه در روز بود.

    آمارهای دولت ترکیه همچنین نشان می دهد که این کشور حدود 26 میلیون متر مکعب در روز از ایران گاز خریداری کرده که افزایشی 23 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    ارزش گاز صادراتی ایران به ترکیه 20 سنت است و اینبدان معناست که تهران در این بازه 940 میلیون دلار گاز به ترکیه صادر کرده است.

    هرچند ترکیه در سال های اخیر از مشتریان برق ایران بوده، اما این گزارش آمارهای مربوط به میزان دقیق واردات برق ترکیه از ایران را در خود ندارد.

    برچسب ها