عصر خودرو

تداوم افتتاح طرح های پتروشیمی تا پایان امسال

عصر بازار-روند افتتاح طرح های پتروشیمی تا پایان امسال ادامه دارد که با تحقق آن، ظرفیت اسمی تولید در این صنعت به ۸۶ درصد افزایش می یابد.

تداوم افتتاح طرح های پتروشیمی تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، تداوم افتتاح طرح های پتروشیمی از زمره اخبار خوش مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی برای سال 96 بوده است، اخباری که نویدبخش افزایش تولید، ظرفیت و صادرات در صنعت مهم و کلیدی پتروشیمی است.
    براساس برنامه ریزی انجام شده و همزمان با راه اندازی طرح های جدید پتروشیمی در سال 96، افزایش تولید محصولات رقم خواهد خورد و طبق اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، می توان پیش بینی کرد که ظرفیت اسمی تولید در این صنعت، امسال با سه درصد رشد از 83 درصد به 86 درصد افزایش یابد. در این گزارش، برخی از طرح های پتروشیمی را که در برنامه ریزی افتتاح سال 96 قرار دارند، با هم مرور می کنیم:

    **پردیس سه
    طرح پتروشیمی پردیس سه در عسلویه واقع شده و شرکت نفت و گاز پارسیان اجرای آن را به عهده دارد. سرمایه گذاری برای این طرح که قرار است به تولید اوره و آمونیاک به میزان 1755 هزار تن در سال برسد، 414 میلیون دلار برآورد شده است.
    ساخت طرح پتروشیمی پردیس سه از سال 90 آغاز شده و پیش بینی می شود امسال افتتاح شود.

    **پتروشیمی مرجان
    پتروشیمی مرجان، مجری طرح متانول هفتم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و از مهمترین طرح های در دست اجرای پتروشیمی کشور در این منطقه است.
    خوراک این طرح سالانه 5.1 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی بوده و قرار است همه خدمات جانبی آن (آب، برق، بخار و اکسیژن) از پتروشیمی دماوند (مجری سرویس های یوتیلیتی واحدهای مستقر در فاز دوم پارس جنوبی) تامین شود.
    ارزش قرارداد واحد متانول شرکت پتروشیمی مرجان 500 میلیون یورو شامل خرید لیسانس، انجام مهندسی اصولی و ارائه خدمات فنی است که بنابر توافق های صورت گرفته، در مدت چهار سال اجرا می شود.

    **فاز نخست پتروشیمی بوشهر
    پتروشیمی بوشهر که در فاز 2 عسلویه قرار دارد، با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون تن محصول، طراحی شده و مشتمل بر واحدهای اتان، اتیلن، برش های سه کربنه، متانول، گوگرد، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی و اسید استیک است.
    طرح پتروشیمی بوشهر، تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول، یک میلیون تن الفین، 550 هزار تن اتیلن گلایکول، 300هزار تن پلیمر سنگین و سبک و 300 هزار تن اسید استیک را به همراه خواهد داشت.
    افزون بر این، پتروشیمی بوشهر ظرفیت جداسازی 150 هزار تن گوگرد، بازیابی روزانه 295 میلیون فوت مکعب اتان و شیرین سازی 324 میلیون فوت مکعب گاز در روز را دارد.

    **خط اتیلن غرب
    پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور در سال 81 و با هدف توسعه صنعتی غرب کشور از سوی دولت هشتم مصوب و از سال 83 نیز مراحل اجرایی کار آن آغاز شد. این پروژه از عسلویه، جنوبی ترین نقطه ایران آغاز و به غربی ترین نقطه یعنی مهاباد به طول 2 هزار و 650 کیلومتر منتهی می شود.
    خط لوله اتیلن غرب با بهره گیری از تازهترین فناوریهای روز جهان ساخته شده و از نظر نکات فنی و ایمنی، بالاترین استانداردهای بین المللی را دارد.
    مالکیت خط اتیلن غرب، دولتی است و سرمایه گذاری شرکت صنایع پتروشیمی در این طرح، با هدف واگذاری پس از تکمیل انجام شده است.
    قطر خط لوله اتیلن غرب در جنوب، 24 اینچ است که با عبور از مسیر مجتمع های پتروشیمی به هشت اینچ میرسد و براساس پیش بینی ها، ظرفیت فشار خط 90 بار است که برای ثابت نگه داشتن فشار در طول خط، هشت ایستگاه کمپرسور دیده شده است.

    **متانول کاوه
    متانول کاوه، عنوان بزرگترین واحد تولید متانول جهان را با خود به همراه دارد و در بندر دیر بوشهر مستقر بوده و از سوی بخش خصوصی در حال اجراست.
    محصول نهایی این طرح مهم، تولید متانول به میزان 2310 هزار تن در سال بوده و برآورد سرمایه گذاری این طرح 641 میلیون دلار اعلام شده است.
    شرکت متانول کاوه با هدف ساخت بزرگترین واحد تولید متانول در جهان با درجه کیفی A–A وظرفیت تولید 7 هزار تن در روز، در بندر دیر واقع در استان بوشهر تاسیس شده است.
    کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، سنگاپور، تایوان، تایلند، ترکیه و اروپای غربی با جمع کل واردات 15 میلیون تن، عمده ترین بازارهای هدف برای متانول صادراتی خاورمیانه محسوب می شوند.

    **پتروشیمی دماوند
    طرح پتروشیمی دماوند مشتمل بر بخش هایی همچون نیروگاه، آبگیر و تصفیه آب در حال اجراست.
    شرکت پتروشیمی دماوند، تامین کننده یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است و به منظور تامین برق، آب، بخار، هوای فشرده، اکسیژن، ازت، گاز، سوخت و خوراک و شبکه خطوط ارتباطی مجتمع های تولیدی فاز دوم طرح های پتروشیمی فعالیت می کند.
    واحدهای تصفیه پسابهای صنعتی و زباله سوز، ایستگاههای اصلی و فرعی تقلیل فشار گاز، طراحی خطوط فلر، ایستگاههای آب آتش نشانی، ایستگاه های پست برق 20/230 کیلو ولت، پست برق 230.44 کیلو ولت و پست تطبیقی 230.123 کیلوولت از پروژه هایی هستند که علاوه بر شبکه انتقال خوراک، محصولات و یوتیلیتی در واحد آفسایت پیش بینی شده اند.
    به گزارش ایرنا، در سال 1392 میزان صادرات محصولات پتروشیمی 12 میلیون و 800 هزار تن بود که در پایان سال 1395 به 20 میلیون و 400 هزار تن افزایش یافت.
    اجرای توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و رفع تحریم ها باعث جهش در صادرات محصولات پتروشیمی شد و بازارهای جدید اروپا و آمریکای جنوبی به روی محصولات ایرانی گشوده شد.
    ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در دوره زمانی سال های 1392 تا 1395 با بیش از 9 درصد رشد از ناحیه اجرای 12 طرح تولیدی و یک طرح توسعه ای سرویس های جانبی بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.
    ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش می یابد.

    برچسب ها