عصر خودرو

ضرورت افزایش سهم بازارسرمایه درتامین مالی اقتصاد

عصر بازار- یک اقتصاددان می گوید: در شرایط فعلی این امیدواری وجود دارد با روی کار آمدن یک وزیر اقتصادی دارای تجربه اجرایی در دولت دوازدهم سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور افزایش یابد و اثر خود را بر کاهش فشار بر بانک ها به عنوان منبع اصلی تامین مالی بگذارد.

ضرورت افزایش سهم بازارسرمایه درتامین مالی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «بهمن آرمان» با تاکید بر اینکه در هیچ کشور و سیستم اقتصادی برای سرمایه گذاری های بلند مدت از منابع بانکی استفاده نمی شود، ابراز امیدواری کرد در دولت دوازدهم سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد کشور که اکنون بسیار ناچیز است، افزایش یابد.
    استاد دانشگاه به دیدگاه های وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم درباره بازار سرمایه و مردمی کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مردمی کردن اقتصاد، بارقه امید در بسیاری از فعالان و صاحبنظران اقتصادی به وجود آمده است.
    این کارشناس اقتصادی افزود: بهترین شیوه برای مردمی کردن اقتصاد نه تزریق منابع جدید بانکی یا چاپ اسکناس بلکه ایجاد انگیزه در مردم برای خرید اوراق بهاداری است که دولت منتشر می کند تا طرح های عمرانی و اقتصادی را به اجرا درآورد.
    آرمان ایجاد شرکت های جدید سهامی عام در بورس را راهکار دیگر نقش آفرینی مردم در اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: از سال 1376 به بعد این شیوه کمتر در کشور اجرا شده است.
    وی به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره گسترش روابط اقتصادی با جهان اشاره کرد و با مهم دانستن این دیدگاه افزود: متاسفانه طبق گزارش های موجود بازارهای صادراتی ایران به افغانستان و عراق محدوده شده و این کشورها با استفاده از ابزارهای سیاسی و وضع تعرفه برای کالاهای وارداتی ایران دسترسی کامل تولیدکنندگان ایرانی را به این بازارها سلب کرده اند.
    آرمان تاکید کرد، بر این اساس باید تلاش کرد بازارهای صادراتی کشور گسترش یابد و در این صورت است که انگیزه برای تولید و سرمایه گذاری نیز بین مردم رشد خواهد کرد.
    وی پیش بینی کرد: در شرایطی که دولت استقراض از سیستم بانکی را محدود کرده است، می تواند به بازار سرمایه اتکای بیشتری داشته باشد تا بتوان به کاهش نرخ تورم امسال و ثبات آن در سطح 10 تا 11 درصد امیدوار بود.
    این اقتصاددان درباره بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانکی به رعایت نرخ سودهای مصوب گفت: با توجه به این رویه، وزارت اقتصاد باید به سرعت تمهیدات ویژه ای را برای ایجاد انگیزه بین صاحبان سرمایه برای خرید سهام شرکت های در حال تاسیس سهامی عام یا اوراق بهادار دولتی فراهم کند تا از هدایت این منابع به سمت سفته بازی و فعالیت های غیرمولد جلوگیری شود.
    وی افزود: در صورت حرکت منابع سرگردان به سمت فعالیت های غیرمولد اقتصادی، امکان تثبیت نرخ تورم در حد فعلی که برای شرایط کنونی اقتصاد ایران مطلوب است، امکانپذیر نخواهد بود.

    برچسب ها