عصر خودرو

مدیر سابق سیتی‌گروپ به‌دنبال جذب سرمایه برای ایران

عصر بازار: بلومبرگ از فعال شدن مدیر سابق بانک سیتی‌گروپ آمریکا برای جذب سرمایه‌های خارجی به مقصد ایران خبر داد و نوشت: این فرد عملا کارشناس دولت ایران در حلقه‌های مالی نیویورک به شمار می‌رود.

مدیر سابق سیتی‌گروپ به‌دنبال جذب سرمایه برای ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: ایران به اذعان خود، برای جبران آسیب‌های ناشی از تحریم‌های غرب، در سال‌های آینده، هر سال به 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت. جذب این میزان سرمایه‌گذاری برای کشوری که حتی پس از لغو تحریم‌ها همچنان بازاری غیرشفاف و پرریسک برای اکثر سرمایه‌گذاران است، کاری دشوار خواهد بود. بیگلری، ایرانی- آمریکایی 57 ساله، تحصیلکرده دانشگاه کرنل و بانکدار سابق عضو سیتی‌گروپ که تجارت را از رابرت روبین و سندی ویل آموخته، ممکن است هیچ نقش رسمی‌ای نداشته باشد، اما عملا کارشناس دولت حسن روحانی در حلقه‌های مالی نیویورک به شمار می‌رود. بیگلری سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی ایرانی را در کنفرانس‌ها و نشست‌های خصوصی به هم وصل می‌کند.

    او چند سال قبل از پیروزی انقلاب برای تحصیل به آمریکا رفت و تا قبل از روی کارآمدن دولت روحانی به ایران بازنگشت. اما اکنون دعوتنامه‌هایی از بانک مرکزی ایران برای سخنرانی در تهران دریافت می‌کند که نشان‌دهنده میزان اثرگذاری وی است. او در مصاحبه‌ای گفت: «ایران دوره طلایی جهانی شدن از اواخر دهه 1990 تا سال 2008 را از دست داده است. ایران نباید موج بعدی را از دست بدهد.»  آن‌گونه که بیگلری می‌گوید: گذشته اخیر ایران به‌عنوان یک اقتصاد منقطع از دنیا بخش مهمی از جذابیت احتمالی آن برای سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد: ایران محل زندگی «80 میلیون مصرف‌کننده‌ای است که از کالاها و خدمات با کیفیت محروم بوده‌اند».

    اما حتی پس از اینکه تحریم‌ها برداشته شود، عوامل بازدارنده زیادی پیش‌روی سرمایه‌گذاران وجود دارد. نهادهای دولتی که بخش عمده اقتصاد را در کنترل خود دارند و سیستم قضایی که نگاهی منفی به خارجی‌ها دارد بخشی از این مشکلات است. بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران در بین 189 کشور جهان، یکصد و سی‌امین کشور از نظر سهولت فضای کسب‌و‌کار است.

    ایرانیان خارج از کشور و صنعت تکنولوژی از اهداف تلاش‌های بیگلری بوده‌اند. در ماه ژوئن او به سازماندهی کنفرانس ‌ای بریج در برلین کمک کرد و ایرانیان فعال در بخش تکنولوژی را به همتایانشان و سرمایه‌گذاران احتمالی در خارج از کشور وصل کرد. ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند یک منبع پرمنفعت باشند. بر اساس برآوردهای دولت ایران 7 میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که میزان دارایی آنها به 2تریلیون دلار می‌رسد. وحید علاقبند، تاجر ایرانی مقیم لندن که علاقه‌مند به فعالیت در کشورش است؛ اما به دلیل تحریم‌ها ناگزیر شده یک شرکت خرید و فروش فولاد را تعطیل کند، می‌گوید: «سیاستمداران ایرانی باید یاد بگیرند که در مقابل ایرانیان خارج از کشور انعطاف‌پذیر باشند.» بیگلری خود یک نمونه از ایرانیان موفق مقیم خارج از کشور است. بیگلری پیش از این رئیس بخش بازارهای نوظهور بانک سیتی‌گروپ بود و تقریبا نیمی از درآمدهای این بانک آمریکایی مدیون اقدامات اوست. افشین مولوی، تحلیلگر ایرانی و مشاور ارشد موسسه اکسفورد آنالیتیکا می‌گوید: تجربه وی می‌تواند در ایران بسیار باارزش باشد.

    مولوی افزود: «او مردی است که مشاوره‌هایی باارزش و درست به رهبران کشورهایی همچون ترکیه، نیجریه و هند در بالاترین سطح داده است. در سیتی‌گروپ، وی سعی می‌کرد تا ببیند که آیا ایرانیان مقیم خارج در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا نه و می‌خواست با ایرانی- آمریکایی‌ها نیز در تماس باشد.»
    بیگلری که پس از 37 سال در آگوست 2014 به ایران سفر کرده است، می‌گوید: نشانه‌های کافی مشاهده کرده است که نشان می‌دهد روحانی فردی است که می‌تواند «ایران را به پتانسیل بسیار بالایی که دارد نزدیک‌تر کند».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها