عصر خودرو

اتمام پروژه زیست محیطی انتقال پساب زرین‌شهر توسط ذوب آهن اصفهان

عصر بازار: پروژه انتقال پساب زرین‌شهر و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز و درختان غیرمثمر توسط ذوب آهن اصفهان به پایان رسید .

اتمام پروژه زیست محیطی انتقال پساب زرین‌شهر توسط ذوب آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مهندس مهدی نصر مدیر ارشد مهندسی کارخانه در این خصوص گفت : بر پایه الزامهای سازمان حفاظت محیط زیست و شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده ‌رود و جلساتی که در سالهای 90- 89 با حضور مدیرعامل وقت ذوب‌آهن برگزار شد ، ذوب‌آهن اصفهان متعهد گردید که پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب زرین‌شهر را که به بستر رودخانه ریخته می‌شود، به زمین‌های زیر تملک خود انتقال داده و برای آبیاری فضای سبز و درختان غیرمثمر مورد استفاده قرار دهد .
    وی افزود : بر این اساس ، مطالعات مربوط به انتقال 60 لیتر بر ثانیه از این پساب به ذوب‌آهن و بهبود شبکه انتقال پساب به فضای سبز در دستور کار قرار گرفت و قراردادهای مربوط به انتقال این میزان پساب با شرکت آب منطقه ای اصفهان بسته شد . سپس مهندسی پروژه توسط شرکت مشاور انجام گرفت و پس از انجام فرآیند مناقصه به روش PC ( تأمین و ساخت )، شرکت پیمانکار مجری پروژه انتخاب گردید و از 17 اردیبهشت ماه سال گذشته شروع به کار نمود .
    مدیر ارشد مهندسی کارخانه اقدامات صورت گرفته در این پروژه را اینگونه توضیح داد : احداث پمپ‌خانه انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب زرین‌شهر در محدوده این تصفیه‌خانه (در این پمپ‌خانه علاوه بر پمپ‌های مورد نیاز، بر پایه قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای یک دستگاه کنتور هوشمند نیز نصب گردیده است) ، احداث پمپ‌خانه شماره 1 در کنار لاگون‌های ذوب‌آهن برای انتقال پساب به شبکه آبیاری و مخزن ذخیره واقع در گردنه گاوپیسه (در این پمپ‌خانه علاوه بر پمپ‌های مورد نیاز، سیستم کلرزنی به پساب نیز تعبیه شده است)
    احداث پمپ‌خانه شماره 2 به عنوان پمپ‌خانه کمکی در مسیر خط انتقال به مخزن ذخیره ، احداث پمپ‌خانه شماره 3 برای استفاده از پساب ذوب‌آهن در آبیاری درختان منطقه ، اجرای خط انتقال پساب از تصفیه‌خانه زرین‌شهر تا لاگون‌های ذوب‌آهن با سایز DN315 و فشار PN6 به طول 3788 متر از جنس پلی‌اتیلن ، اجرای خط انتقال پساب از پمپ‌خانه 1 تا 2 با سایز DN355 و فشار PN10 به طول 3720 متر از جنس پلی‌اتیلن ، اجرای خط انتقال پساب از پمپ‌خانه 2 تا مخزن ذخیره ذوب‌آهن واقع در گردنه گاوپیسه با سایز DN355 و فشار PN16 به طول 2732 متر از جنس پلی‌اتیلن و اجرای خط انتقال پساب از پمپ‌خانه 2 تا خط موجود با سایز DN225 و فشار PN10 به طول 2788 متر از جنس پلی‌اتیلن . در حال حاضر کلیه خطوط انتقال و پمپ خانه‌ها آماده بهره‌برداری می باشد و جریان پساب به لاگون‌های ذوب‌آهن نیز برقرار گردیده است.
    مهندس نصر هزینه سرمایه گذاری این پروژه را 75 میلیارد ریال عنوان کرد و هزینه‌های سالانه را بدین شرح اعلام نمود :
    تعمیر و نگهداری، در حدود 2 میلیارد ریال ، انرژی سالانه در حدود 2 گیگاوات ساعت و سایر هزینه‌های جاری از جمله آب‌بهای سالانه برای 60 لیتر بر ثانیه پساب، گاز کلر به میزان 70 تُن در سال و نیروی انسانی اپراتوری .
    مدیر ارشد مهندسی کارخانه احجام عملیات اجرایی پروژه را نیز شامل موارد زیر عنوان نمود : خاکبرداری: 26000 مترمکعب ، بتن ریزی: 2500 مترمکعب ، اسکلت فلزی: 150 تن ، آجرچینی: 485 مترمکعب ، لوله گذاری :13کیلومتر ، آرماتوربندی: 290 تن
    مهندس نصر ، بخش های سهیم در این پروژه در حوزه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه را چنین عنوان نمود : مدیریت ارشد توسعه، مدیریت اجرایی تاسیسات جانبی، مدیریت ارشد مهندسی کارخانه، مدیریت مهندسی پشتیبانی تولید و تاسیسات جانبی؛ مدیریت امور پیمانها و پشتیبانی ساخت؛ مدیریت مالی طرح‌های توسعه و مدیریت خرید تجهیزات و قراردادهای توسعه .
    وی از همکاری و پشتیبانی حوزه‌های معاونت بهره‌برداری و منابع انسانی به ویژه مدیریت مهندسی آبرسانی، مدیریت مهندسی تولید و توزیع برق، مدیریت ارشد ایمنی بهداشت و محیط زیست، مدیریت امور حقوقی و مدیریت خدمات نیز تقدیر کرد.
    مدیر ارشد مهندسی کارخانه در پایان گفت : شرکت های فراتحقیق سپاهان و شرکت پیشتازان صنعت برق سپاهان به عنوان مشاور و مجری پروژه، نقشی موثر داشته‌اند که بدینوسیله از اقدامها و فعالیت‌های شرکت‌های یادشده سپاسگزاری می‌گردد. در ضمن استانداری اصفهان، فرمانداری لنجان، اداره راه، شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و برق استان و لنجان و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز در پیشبرد مراحل مختلف این پروژه همکاری داشته‌اند که بدینوسیله از زحمات این نهادها و شرکت‌ها نیز تقدیر به عمل می‌آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها