عصر خودرو

امضای ۸ تفاهم‌نامه بین مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های نفتی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از امضای هشت تفاهم‌نامه بین این شرکت و شرکت‌های داخلی و خارجی نفتی خبر داد و گفت: با اجرای طرح فرازآوری امکان تولید روزانه ۲۰۰۰ بشکه نفت از چاه رگ سفید فراهم شد و برنامه‌ریزی لازم برای ۱۲ حلقه چاه دیگر در میدان رگ سفید به منظور دستیابی به تولید ۱۷۰۰۰ بشکه در دستور کار قرار گرفت.

امضای ۸ تفاهم‌نامه بین مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ،بیژن عالی‌پور از امضای اولین قرارداد برای توسعه میادین نفت‌خیز جنوب در سه ماهه پایانی سال خبر داد و گفت: پیگیری، مذاکره و امضای تفاهم‌نامه در راستای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی برای جذب سرمایه‌گذاری در مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته است.

    وی افزود: این شرکت با هدف توسعه چهار میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل 9 مخزن، 8 تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی و داخلی امضا کرده است. این تفاهم‌نامه‌ها با کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، شرکت توسعه انرژی نفت‌نوین کیش (تنکو)، گروه مپنا، توسعه نفت و گاز پرشیا، شرکت تات نفت و زارو بژنفت روسیه امضا شد که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی‌های فنی- تخصصی با شرکت‌های واجد شرایط برای توسعه میدان‌ها قرارداد امضا می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه با اشاره به طرح فرازآوری نفت خام با گاز توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق شد با اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز امکان برداشت بیشتر نفت خام را فراهم کند. با اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز که در چاه رگ سفید 99 انجام شده است، امکان تولید روزانه 2000 بشکه نفت از این چاه فراهم شد. پس از آن برنامه‌ریزی لازم برای 12 حلقه چاه دیگر در میدان رگ سفید به منظور دستیابی به تولید 17000 بشکه در دستور کار قرار گرفت و بر روی میدان‌هایی که دارای شرایط مناسب هستند، اجرا می‌شود.

    عالی پور با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در یک سال گذشته با استمرار تولید حدود سه میلیون بشکه در روز به تحقق برنامه‌های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران دست یافته است، افزود: تکمیل پروژه‌های بومی سازی و ساخت اقلام راهبردی صنعت نفت، راه‌اندازی فاز دوم طرح آماک و ... از دستاوردهای مناطق نفت‌خیز جنوب محسوب می‌شود.

    وی در مورد راه‌اندازی فاز دوم طرح آماک توضیح داد: راه‌اندازی فاز دوم طرح آماک از اقدامات قابل توجه مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه محیط زیست است که با راه‌اندازی آن در اواخر سال گذشته ضمن فشارافزایی و ارسال روزانه 15 میلیون فوت مکعب گاز به پتروشیمی رازی و تولید روزانه 800 تن گوگرد از سوزاندن همین میزان گاز در روز جلوگیری شد.فاز 2 یا فاز زیست‌محیطی آماک شامل احداث 96 کیلومتر خط لوله 12 اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار، نم‌زدایی گاز اسیدی، سامانه‌های فرآیندی و ایمنی جانبی است.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه با اشاره به طرح‌های در دست اجرای این شرکت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مدیریت مهندسی و ساختمان مناطق نفت خیز جنوب هفت پروژه آماده بهره‌ برداری است. این پروژه‌ها شامل احداث واحد نمک‌زدایی شماره سه گچساران، واحد نمک‌زدایی هفت‌کل و  نفت سفید، نصب کوره‌های حرارتی در واحدهای نمک‌زدایی یک تا چهار اهواز، اصلاح و راه‌اندازی نمک‌زدایی اهواز 2 بنگستان، احداث و راه‌اندازی نمک‌زدایی رگ سفید یک در گچساران، بهسازی و توسعه ظرفیت ایستگاه اندازه‌گیری پتروشیمی بندر امام، بازسازی و نوسازی توربو پمپ شماره هفت بوستر اهواز، نصب نمک‌گیر برقی در واحدهای نمک‌زدایی یک تا چهار اهواز و نصب کمپرسور هوا و دستگاه نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع است.

    برچسب ها