عصر خودرو

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد:

۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در راه است

عصر بازار- رئیس سرمایه گذاری خارجی، با اشاره به انعقاد قرارداد هشت میلیارد دلار فاینانس با اگزیم بانک کره جنوبی گفت: ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس جدید در راه است، البته کشور را بدهکار نمی کنیم.

۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در راه است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، محمد خزاعی در همایش بانکداری اسلامی گفت: سی میلیارد منابع فاینانس در نظر گرفته شده است که در این راستا، همه بخش های اقتصادی موظف به تامین مالی هستند؛ لذا این مصوبه مجلس که به تائید شورای نگهبان رسیده باید از سوی کارگزاران اقتصادی اجرایی شود. 

    معاون وزیر اقتصاد افزود: رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه به عنوان یکی از متغیرهای مهم در آن، از اهمیت برخوردار است؛ این در حالی است که وجوه ناشی از فروش منابع طبیعی، پس اندازهای اجباری همچون مالیات، پس اندازهای اختیاری و شرکت های بیمه در این میان، از جمله منابع عرضه سرمایه به شمار می روند.

    رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: سرمایه گذاری وقتی امکان پذیر است که منابع منجر به استفاده در تولید و اشتغال باشد و این چرخه ادامه یابد، لذا تشکیل سرمایه، جهت دهی آن و محافظت از سرمایه گذار به معنای جلوگیری از کاهش ارزش آن،  مهم بوده و به کارگیری درست و افزایش بهره وری نیز از دیگر عوامل رشد سرمایه به شمار می روند. 

    وی تصریح کرد: در تمام دنیا بانکها نقش موثری در تمام موارد فوق داشته و محل سپرده گذاری امن و دریافت سود نیستند، بلکه مخزنی هستند که آبهای پراکنده را جمع و آن را به کانال های مناسب و طراحی شده برای بهره برداری صحیح هدایت می کنند؛ این درحالی است که در کشورهای در حال توسعه انباشت سرمایه صورت می گیرد. 

    به گفته خزاعی؛ برای پس انداز سرمایه و نحوه توزیع آن در اسلام توصیه زیادی شده است که بیشترین سهم توزیع نیز در چرخه تولید است، اما اگر نگاه دولت به بانکها به عنوان یک خزانه برای تامین مالی طرح ها باشد، صدمه زیادی به بانکها خواهد خورد، این در حالی است که اگر درست هدایت شود، درخت اقتصاد را آبیاری خواهد کرد.

    وی افزود: مسائلی از قبیل کاهش ارزش پول ملی، سلب اعتماد از نظام بانکی، تغییرات نرخ های ارز، بیمه سرمایه گذاری، کفایت سرمایه بانکها، ریسک رتبه اعتباری کشور و مواردی از این دست، از جمله مسائل مهم در نظام بانکی کشور به شمار می روند. 

    خزاعی با بیان اینکه هنوز هیچ موسسه اعتبارسنجی مشهوری با ایران ارتباط ندارد، گفت: استانداردهای بین المللی مالی باید در نظام بانکی حاکم شده و شفافیت برقرار گردد، این در حالی است که تعامل و کار با سایر بانکها در داخل و خارج قابل چشم پوشی نیست، چراکه بدون همکاری نقل و انتقال صورت نمی گیرد، ضمن اینکه بحث صندوق های ضمانت و ارتباط با آنها نیز مهم به شمار می رود. 

    وی افزود: قرارداد هشت میلیارد یورو خط اعتباری با اگزیم بانک کره به امضا رسیده، در عین حال 29 تا 30 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با چند کشور آسیایی امضا خواهد شد. این در حالی است که مذاکرات طولانی برای آن انجام شده و روی کلمه به کلمه آن در بانک مرکزی تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است؛ معنای این امضای قرارداد، بدهکار شدن کشور نیست، بلکه به این معنا است که با اگزیم بانک کره یا اوربانک اتریش یا ملی بانک های ایتالیا، قرارداد خط اعتباری منعقد شده و ضمانت نامه های آن نیز طی شده است.

    خزاعی گفت: اگر شورای اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی این تسهیلات را تائید کنند، آن گاه بنگاهها می توانند از این هشت میلیارد یورو و ارقامی تا 30 میلیارد دلار استفاده کنند.

    وی اظهار داشت: در یکماه آینده 29 تا 30 میلیارد دلار فاینانس که از قبل مذاکرات نفس گیر آن صورت گرفته بود، به امضا خواهد رسید. البته تمام این ها در شرایطی است که مشکل خاصی در عرصه بین المللی برای ایران پیش نیاید.

    خزاعی گفت: نکته قابل توجه این است که این اتفاق خوب سیاسی تنها با همراهی سیستم بانکی امکان پذیر است و البته بحث شفافیت مالی و تکنولوژی مالی نیز در آن مهم به شمار می رود، این در حالی است که زبان بانکها در عرصه بین المللی متفاوت از زبان 5 سال پیش است؛ به این معنا که یک قرارداد مالی در دوره قبل که در سازمان سرمایه گذاری خارجی حضور داشتم، حداکثر 30 صفحه بود، اما اکنون 100 تا 150 صفحه سند تهیه می شود.

    خزاعی گفت: حضور ایران در مجامع مالی بین المللی بسیار مهم است و نباید از آن غافل ماند. این در حالی است که ایران از نظر سیاسی و فرهنگی و اقتدار نظامی، در جایی قرار گرفتیم که امروز نمی شود راجع به روسیه و اتفاقات منطقه، حرف زد بدون اینکه ایران را در نظر گرفت. البته در سال 2010 تا 2012 ایران تلاش می کرد که در جلسات مرتبط با سوریه حضور داشته باشد، اما اکنون تا ایران نباشد، جلسه ای برگزار نخواهد شد.

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سال 84 تا پایان 95 معادل 26 میلیارد دلار توافق نامه سرمایه گذاری امضا شده است، گفت: جای خالی بانک های سرمایه گذاری را حس می کنیم، ضرورت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری است. البته برخی از بانکها هنوز نگران تصمیمات آمریکا هستند و البته در این فضای درگیری پنجره ها باز شده است.

    برچسب ها