عصر خودرو

انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه امکان پذیر نیست

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه امکان پذیر نیست گفت: بهبود فضای کسب و کار و احیای بنگاههای کوچک و متوسط، مدیریت نوسانات هیجانی نرخ ارز و کاهش بودجه دولت به منابع حاصل از درآمدهای نفتی، اصلاح فرآیند واگذاری ها و تسهیل مردمی سازی اقتصاد نیز از دیگر دستاوردها است.

انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه امکان پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، مسعود کرباسیان در بیست وهشتمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به محوریت اقدامات دولت بیان کرد: از محوری ترین برنامه های رئیس جمهور در ابتدای دولت نیز بانکداری اسلامی بوده است؛ به این معنا که روند متغیرهای اقتصاد کلان حاکی از گشایش در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار است.

    وی در ادامه افزود: بازگشت به قانون و خرد کارشناسی، بازگرداندن رونق به اقتصاد و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی، کنترل و تک رقمی شدن تورم و ایجاد فضای مثبت در جهت کنترل انتظارات تورمی در کنار کاهش نرخ سود بین بانکی و کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید بوده است؛ به این معنا که بهبود فضای کسب و کار و احیای بنگاههای کوچک و متوسط، مدیریت نوسانات هیجانی نرخ ارز و کاهش بودجه دولت به منابع حاصل از درآمدهای نفتی، اصلاح فرآیند واگذاری ها و تسهیل مردمی سازی اقتصاد نیز از دیگر دستاوردها است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی  در خصوص نقش نظام بانکی در کشور تصریح کرد:نقش نظام بانکی در این میان بسیار حائز اهمیت است چراکه نهاد بانک با جذب منابع مازاد جامع و ارایه تسهیلات، نقش بی بدیلی در تامین مالی واحدهای فعال در اقتصاد را ایفا می کند و اختلال در فرآیند تامین مالی از سوی نظام بانکی، بر بازدهی سایر بخش های اقتصادی اثرگذار است و از این زاویه رشد اقتصاد ملی را متاثر ساخته و سایر متغیرهای کلان اقتصادی را برمی گرداند.

    کرباسیان یادآور شد: در اصول اقتصاد مقاومتی نظام مالی کشور مورد توجه قرار گرفته است و از جمله ویژگی های کلیدی مستتر در منظومه اقتصاد مقاومتی، افزایش درجه تاب آوری اقتصاد کشور از کانال انعطاف پذیری حوزه های مختلف اقتصادی در مواجه با شوک های درون زا است که نظام بانکداری کشور با تامین منابع مورد نیاز اقتصاد کشور، منجر به تامین نقدینگی در بخش های مختلف کشور دارد.

    وی در توضیح آخرین اقدام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اظهار کرد: آخرین اقدام میان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تامین مالی، گشایش فاینانس 8 میلیارد دلاری از سوی کره است که خبرهای خوبی هم البته در راه است، این در حالی است که بانکهای کارگزار در این زمینه نیز فضای خوبی برای کسب و کار و فعالیت ترسیم نموده اند. تمام اینها در چارچوب تعامل و همفکری حاصل خواهد شد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: حاکمیت معاملات و قراردادهای واقعی در فرآیند اخذ تسهیلات باید به عنوان یک اولویت اساسی در چارچوب سیاستگذاری ها مورد توجه قرار گیرد؛ ضمن اینکه نقش دولت باید تسهیل امور و جلوگیری از درآمدها از طریق مالیات گیری باشد و حرکت باید چنان باشد که اتکا به نظام بانکی به حداقل برسد، این درحالی است که خواهیم توانست گامی در جهت بهبود بودجه دولت و کمک به تحقق بانکداری اسلامی برداریم.

    کرباسیان در ادامه بیان کرد: بانک واسطه صاحبان سپرده و گیرندگان تسهیلات است و دریافت هزینه اندک از وام گیرندگان و ضمانت سپرده ها، دارای امتیازاتی است که هزینه غیرثابت هم البته دارد. از این منظر در مسیر استقرار نظام راهبری شرکتی بهینه با ویژگی های نظام بانکداری بدون ربای ایران، گزارشگری منظم نقش خوبی در عملکرد دارد. از این رو، توجه حداکثری در زمینه تفاهم و اجرای استانداردهای گزارش دهی مناسب با همکاری میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید صورت گیرد.

    وی در ادامه یادآور شد: سیف را به عنوان یک متخصص حسابداری و مالی می شناسم و قبول دارم لذا استانداردهای گزارشگری میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توافق شده و اجرایی می شود. این امر هم تنها مربوط به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی است و هیچ فرد دیگری حق دخالت ندارد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در توضیح نسبت غیر جاری در شبکه بانکی گفت: نسبت غیرجاری در شبکه بانکی باید کاهش یافته و مطالبات مشکوک الوصول کم شود، ضمن اینکه هزینه های عملیات بانکی و تامین مالی نیز باید تقلیل یابد، بنابراین وزارت اقتصاد در استمرار فعالیتها به همراه نظام بانکی و بانک مرکزی خود را موظف به اعمال سیاستهای بهینه برای برون رفت نظام بانکی از شرایط پرمخاطره می داند.

    کرباسیان در این باره توضیح داد: در این مسیر سیاستهایی که برخی از آنها در گذشته آغاز شده، در آینده نیز استمرار می یابد که نمونه آن هم رساندن نرخ تورم به زیر ده درصد است که علیرغم کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی نیز متناسب با آن تعدیل نشده است، در عین حال نرخ سود بانکی باید متناسب با شرایط اقتصادی و تورم تعیین شود و عدم تناسب آن با بازدهی تورم منجر به تحمیل هزینه تامین مالی به بنگاههای اقتصادی می شود.

    وی در ادامه افزود: طی سنوات گذشته سرمایه پایه در بانکهای دولتی متناسب با روند تغییرات و نیاز بانکها رشد نکرده و حاصل آن در ناچیز بودن نسبت کفایت سرمایه بانکهای دولتی که نقش مهمی در حراست ا ز منابع سپرده گذاران دارد نمایان بود، لذا دولت یازدهم افزایش سرمایه بانکهای دولتی را در دستور کار قرار داد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه امکان پذیر نخواهد بود.

    کرباسیان در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور تصریح کرد: دولت عزمی استوار برای اصلاح نظام بانکی دارد که امیدواریم در سایه تدابیر اتخاذ شده و بهره گیری از خرد جمعی شاهد به بار نشستن نهال اقتصاد مقاومتی در سال جاری باشیم، نقش نظام بانکی هم البته در استمرار سیاستهای دولت به ویژه تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط و اعمال اصلاحات لازم نقشی بی بدیل است که به همکاری همه بازیگران کشور نیاز دارد.

    وی با اشاره به هدفگذاری برای افزایش اشتغال خاطر نشان کرد: نظام بانکی باید از تولید پشتیبانی کند، ضمن اینکه وزارت اقتصاد نیز آمادگی لازم را برای عملیاتی کردن ایده ها دارد.

    برچسب ها