عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد:

تولید نفت ایران در مرز ۳.۸ میلیون بشکه

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه "اکنون تولید نفت خام کشورمان بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز است"، گفت: صادرات نفت خام و میعانات ما در مرداد امسال بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

تولید نفت ایران در مرز ۳.۸ میلیون بشکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت شب گذشته در خصوص آخرین وضعیت وزارت نفت و پروژه های نفتی کشور اظهار داشت:  بالاترین رأی اعتماد به وزیر نفت در تاریخ کشورمان در این دوره مجلس شورای اسلامی داده شد؛ این از یک طرف نشانه همدلی و همگرایی میان دولت و مجلس شورای اسلامی است و باید به آن اهمیت داد و گرامی داشت و این همدلی موجب پیشرفت کشورمان می شود و از طرف دیگر این اعتماد نشانه رضایت مجلس از عملکرد وزارت و صنعت نفت در سال های گذشته است و این اعتماد بار ما را سنگین تر می کند .

    وی افزود: در دوره قبل آقایان توکلی و نادران از مخالفان من برای کسب رأی اعتماد بودند امّا پس از آن در مواردی که از آنها یاری خواستم برای منافع ملی به من کمک کردند و نمونه خوبی از همکاری نیروهای انقلاب با هم بود.

    وزیر نفت با بیان اینکه "اشکالی ندارد مخالف باشیم اما نباید متنفر و دشمن باشیم و در عین مخالفت باید با هم مذاکره کنیم و نه مخاصمه"، گفت: بالاترین نقطه توجه ما باید به منافع ملی باشد و برای منافع ملی باید با هم همکاری کنیم و این کلید پیروزی ماست و اگر چنین باشیم هیچ دشمنی نمی تواند برای ما خطری جدی بیافریند.

    وی ادامه داد: فناوری و علم و دانایی را باید در داخل تولید دید و بسترهای مناسب را برای آن ایجاد کرد؛ محصولات فناوری و علمی را می توان خرید امّا خود علم و فناوری را نمی توان خرید.

    زنگنه با بیان اینکه "سرمایه گذاری ها در صنعت نفت ما به علت مشکلات ناشی از تحریم کم شده است"، گفت: مشکلاتی در تنظیم درست روابط مالی میان دولت و شرکت نفت برقرار شده است و کمبود منابع داریم .

    وی افزود: باید این مسایل را حل کنیم تا هم میدان های مشترک را توسعه دهیم و هم به افزایش بازیافت نفت از ذخایر موجود و کشف شده مان برسیم تا ذخایر ما هدر نرود که این اقدامات هم به فناوری و هم به منابع مالی و به مدیریت درست نیاز دارد.

    وزیر نفت با بیان اینکه "اکنون تولید نفت خام کشورمان بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز است"، گفت: صادرات نفت خام و میعانات ما در مرداد امسال بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده و این رقم های خوبی است که امیدواریم در ماه های آینده این ظرفیت را با بالا رفتن تولید ما در میدان های مشترک افزایش دهیم.

    زنگنه تولید کنونی نفت را متناسب با ذخایر نفتی کشور ندانست و گفت: در سیاست های کلی نظام که در سال 1379 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، اصلی را داریم که تولید ما متناسب با ذخایر ما باشد.

    وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید ما باید به 4 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسد و در این راستا باید ظرفیت تولید صیانتی داشته باشیم و این برای افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه مهم است .

    وزیر نفت با بیان اینکه "اکنون تقریباً به اندازه پیش از تحریم ها تولید می کنیم"، گفت: کارگروهی در حال کار است تا بتوانیم منابع داخلی را جذب کنیم؛ پارسال 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و در بودجه امسال هم تا 5 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مشارکت را به ما داده اند.

    وی افزود: جذب منابع مالی از داخل کشور سخت است و بیشترین تجهیز منابع مالی باید از منابع خارجی باشد .

    زنگنه در پاسخ به اینکه "در دولت یازدهم چه میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شد؟"، اذعان داشت: با توجه به انعقاد قرارداد با شرکت توتال، امسال بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی را داشتیم و در مورد پتروشیمی هم مقداری از فاینانس استفاده کردیم .

    این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "برای سال های آینده به حجم عظیمی از این نوع سرمایه گذاری در قالب قراردادهای نوین نفتی نیاز داریم"، گفت: در کمتر از دو سال آینده همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و حدود 700 میلیون مترمکعب روزانه گاز تولید خواهیم کرد که این میزان از تولید قطر بیشتر خواهد بود.

    وزیر نفت با اشاره به کارشکنی های آمریکا در برجام گفت: باید در عقد قراردادها تسریع کنیم زیرا هر کدام از این قراردادها امضا شود عدم موفقیت برای سیاست آمریکاست.

    وی ادامه داد: اکنون شرایط خوبی برای پیشبرد کارها در کشور ایجاد شده است؛ اگر قراردادهای ما متنوع باشد حاشیه امنی را برای ما در مقابل فشارهای آمریکا ایجاد می کند.

    زنگنه با بیان اینکه "اکنون 10 گروه موازی برای مذاکره با شرکت ها در حال فعالیت هستند"، گفت: به حدود 11 موضوع اولویت داده ایم که باید با پیگیری آنها را به نتیجه برسانیم و امیدواریم چندین قرارداد تا پایان امسال امضا شود.

    وی افزود: از چهار ماه پیش در قرارداد اخیر برای انتقال فناوری راه هایی را پیش بینی کردیم که نخستین راه این است که یک شرکت تولید و اکتشاف نفت ایرانی جزو دو شرکت خارجی فرانسه و چین باشد.

    وزیر نفت تصریح کرد: چگونگی مدیریت و مهندسی مخزن، مدیریت سوپر پروژه و چگونگی تأمین مالی از جمله مسائل مهمی است که شرکت های خارجی متعهد شدند به شرکت ایرانی آموزش دهند.

    زنگنه با بیان اینکه "توتال باید یک مرکز پژوهش معتبر ایرانی را هم تجهیز کند و طرح های مشترک تحقیقاتی را اجرا کنند"، گفت: قراردادهایی هم توسط شرکت توتال با شرکت های ایرانی بسته می شود و این کمک می کند تا صلاحیت شرکت های داخلی ما در حد بین المللی شود.

    وی ادامه داد: به شرکت نفت هم بخشی از مسائل مربوط به مدیریت پروژه و توانمندی هایی را در سطح مدیریتی بالا آموزش و فنآوری را در این زمینه انتقال می دهد.

    این عضو کابینه دولت با تأکید بر لزوم ساماندهی هر چه سریعتر میادین مشترک گفت: این موضوع در اولویت ماست و اگر در تعامل جهانی مشکلی پیدا نکنیم می توانیم مشکلات را حل کنیم.

    وزیر نفت در پاسخ به اینکه "چرا مذاکرات برای توسعه میدان های مشترک طولانی شده اند؟"، گفت: برای میدان مشترک فرزاد B با شرکت دولتی هند مذاکراتی کردیم اما به نتیجه نرسیدیم؛ زیرا پیشنهاد آنها مناسب نبود و 90 درصد عاید آنها و فقط 10 درصد عاید ما می شد، به همین علت با یک شرکت روسی یادداشت تفاهم امضا کردیم و مشاوری هم مسئول بررسی این موضوع شده است.

    وی افزود: میانگین میزان بازیافت میدان های ما حدود 27 تا 28 درصد است و میدان ها حسب کیفیت زمین و مخزن بازیافت های مختلفی دارد؛ از اینرو افزایش برداشت مسئله اصلی میدان های ماست و نباید به هیچ وجه از آن کوتاه بیاییم و باید از پول و ثروت و از بیت المال حفاظت کنیم.

    زنگنه با بیان اینکه "برای تحقق افزایش بازیافت به فناوری های پیشرفته نیاز داریم و باید دانش آن را در داخل کشور تولید کنیم"، گفت: با حدود 12 شرکت در حال مذاکره هستیم که بیشتر آنها خارجی هستند و یکی دو شرکت ایرانی هستند.

    وی ادامه داد: اگر همه چیز خوب پیش برود حدود سه ماه طول می کشد تا این مذاکرات به نتیجه برسد.

    وزیر نفت با بیان اینکه "اکنون وضع همه کشورهایی که با ما میدان مشترک نفتی دارند از نظر برداشت از ما بهتر است زیرا آنها با شرکت های درجه یک بین المللی همکاری دارند"، گفت: آنها برای دسترسی به شرکت های بین المللی هیچ محدودیتی ندارند در حالی که ما محدودیت زیادی داریم.

    وزیر نفت در خصوص مسئله معیشت کارکنان صنعت نفت گفت: به وضعیت کارکنان صنعت نفت باید به طور ویژه رسیدگی شود و طبق قانون، شرکت نفت و برخی از شرکت های ما باید دولتی باقی بمانند.

    وی ادامه داد: نمی توان با شرکت نفت مانند یک اداره کل برخورد کرد زیرا باید با شرکت های نفت منطقه رقابت کند و برخی مواقع بهترین پرسنل خود را به علت همین رقابت از دست می دهیم.

    این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در سال 84 کل پرسنل قرارداد پیمانکاری و رسمی وزارت نفت کمتر از 120 هزار نفر بود اما در سال 92 بدون اینکه کار نفت اضافه شود و با وجود جدا شدن 25 هزار نیرو با واگذاری ها بیش از 220 هزار نفر پرسنل داشت.

    وزیر نفت با بیان اینکه "در جاهایی تراکم نیرو و در جاهایی کمبود نیرو داریم"، گفت: داشتن کارکنان زیاد از نظر مدیریتی بحران ایجاد می کند و این در حالی است که با حدود 80 هزار نفر می توان اداره کرد.

    زنگنه در خصوص علت افزایش سوزاندن گازهای همراه نفت گفت: علت آن اضافه شدن یک میلیون بشکه نفت به تولید است.

    وزیر نفت با تأکید بر اینکه "این گازها باید جمع آوری شود و در کارخانه های NGL باید شیرین سازی و تفکیک شوند"، افزود: در این زمینه بیش از پنج میلیارد دلار طرح داریم که اکنون در حال اجراست.

    وی ادامه داد: تعهد کردیم که در پایان برنامه چهار ساله دولت بیش از 95 درصد گازهای همراه نفت را جمع آوری و از سوختن آنها جلوگیری کنیم.

    زنگنه با بیان اینکه "حدود پنج درصد نفت خام خوراک پتروشیمی و بقیه آن تبدیل به سوخت می شود"، گفت: برای جلوگیری از خام فروشی لازم است پتروشیمی را توسعه دهیم.

    وی افزود: در سال 1376 تولید پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار بود و در سال 1395 تولید را به 20 میلیارد دلار رساندیم و اکنون اگر بتوانیم از فاینانس های خارجی به خوبی استفاده کنیم راحت می توانیم در پایان برنامه به بیش از 40 میلیارد دلار برسانیم.

    وزیر نفت با اشاره به صادرات خام میعانات گازی گفت: برای پالایش برنامه ما این است که همه میعانات گازی تولیدی کشور را که حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود را در پالایشگاه های خودمان پالایش کنیم.

    وی ادامه داد: با توجه به این برنامه پیش از پایان دولت دوازدهم میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و تبدیل به فرآورده ها خواهد شد.

    زنگنه خاطرنشان کرد: در مجموع تصمیم ما این است که از 1.7 میلیون بشکه خوراک پالایشی فعلی با افزایش کیفیت بتوانیم ظرفیت پالایشی کشور را به سه میلیون بشکه در روز برسانیم.

    وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید از میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم اذعان داشت: تولید ما در پارس جنوبی به قطر رسیده است و تا دو سال آینده تولید ما از قطر بیشتر خواهد شد.

    وی افزود: در کمتر از دو سال آینده همه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری می رسد و حدود 700 میلیون مترمکعب روزانه گاز تولید خواهیم کرد که این میزان از تولید قطر بیشتر خواهد بود.

    زنگنه تصریح کرد: به خاطر کمبود گاز در سال 1392 معادل 18 میلیارد دلار سوخت مایع فقط در نیروگاه ها مصرف کردیم و در این سال ها حدود 100 میلیارد دلار سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها به علت کمبود گاز مصرف کردیم بنابراین گاز اضافه برای صادرات نداشتیم.

    وی ادامه داد: در قالب دو قرارداد 27 میلیارد مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد و با پاکستان هم 10 میلیارد متر مکعب قرارداد صادرات گاز داریم اما آنها در اجرا جدی نیستند و بهانه تحریم داشتند.

    وزیر نفت با بیان اینکه "برنامه ما این است که در پایان دولت دوازدهم 70 میلیارد متر مکعب گاز صادرات داشته باشیم"، گفت: استفاده نیروگاه ما از سوخت مایع امسال به زیر 10 درصد خواهد رسید در حالی که این رقم در سال 1393، چهل و دو درصد بود و در سال 1400 به حدود پنج درصد خواهد رسید.

    زنگنه از ابلاغ یک تصمیم راهبردی از سوی رئیس جمهور خبر داد و گفت: تصمیم راهبردی را رئیس جمهور به وزارت نفت ابلاغ کرد و آن این است که پایانه ای را برای صادرات نفت در دریای عمان بسازیم مناقصه های این پایانه انجام شده است و باید خط لوله ای با بیش از 1000 کیلومتر طول باید بکشیم تا یک میلیون بشکه نفت را انتقال دهد.

    وی افزود: طراحی ها و مناقصه آن انجام شده است و امسال قرارداد را خواهیم بست و سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و قرار است پالایشگاه 300 هزار بشکه ای نفت خام هم در آنجا ساخته شود.

    وزیر نفت با بیان اینکه "در حال حاضر حدود 98 درصد شهرها و حدود 90 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردارند"، گفت: در این دولت به 9000 روستا گازرسانی کردیم و 5000 روستا در دست اجرا داریم و در کمتر از دو سال دیگر پوشش گازرسانی به روستاها به 95 درصد می رسد.

    وی ادامه داد: سرانه گازرسانی برای هر علمک شش میلیون تومان اما در برخی جاها به 30 میلیون تومان می رسد بنابراین گازرسانی به برخی از روستاهای دور دست توجیه اقتصادی ندارد و به صرفه نیست.

    زنگنه با تأکید بر اینکه "وزارت نفت به مسائل زیست محیطی کم توجهی نمی کند"، اظهار داشت: بالاترین خدمات را در این چهار سال به محیط زیست انجام دادیم از جمله تهیه سوخت یورو4 برای شهرهای بزرگ و گازوییل بدون گوگرد را در شهرهای بزرگ توزیع کردیم و گازرسانی را در سطح وسیع انجام دادیم.

    وی افزود: در کلانشهرها سوخت یورو 4 توزیع شد و آلودگی بسیار کاهش یافت، گازوئیل فوق العاده پاک توزیع شد، مصرف سوخت‌های مایع در صنایع کاهش یافت و مصرف مازوت در صنایع ظرف دوسال آینده برچیده خواهد شد.

    این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته فعالیت‌هایی برای احیای هورالهویزه انجام شد، طرح آماک را برای جلوگیری از انتشار گازهای اسیدی تکمیل کردیم، جلو توزیع بنزین پتروشیمی ها گرفته شد که این اقدامات کمک شایان توجهی به حفظ محیط زیست کرد.

    وی افزود: برای ما قابل قبول نیست که از یک میدان نفتی 400 هزار بشکه نفت تولید کنیم اما مردم در اطراف این میدان آب و مدرسه و جاده و خانه بهداشت نداشته باشند؛ از اینرو برای اجرای طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش رفاه مردم اطراف مناطق عملیاتی در غرب کارون، هویزه، دشت آزادگان و منطقه عمومی پارس جنوبی برنامه‌های جدی پنجساله داریم.

    برچسب ها