عصر خودرو

برداشت ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی تا دو سال آینده

عصر بازار- وزیر نفت از برداشت ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی با بهره‌برداری از ۲۷ فاز این میدان در کمتر از دو سال آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر به طور همزمان با حدود ۱۲ شرکت ایرانی و خارجی برای توسعه میادین در حال مذاکره هستیم.

برداشت ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی تا دو سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رای اعتمادی که مجلس به من داد بالاترین رای اعتمادی بود که مجلس تاکنون به وزیر پیشنهادی نفت داده است. این موضوع از یک طرف نشانه همدلی بین دولت و مجلس و از طرف دیگر حاکی از رضایت نمایندگان مردم از وضعیت صنعت نفت در سال‌های گذشته است که این موضوع مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

    وی با اشاره به مباحثی مبنی بر اینکه وزارت نفت نمایندگان سابق مجلس را به کار می‌گیرد، توضیح داد: در دوره قبل گرچه برخی از نمایندگان از مخالفان من بودند اما پس از آن در مواردی که از این افراد یاری خواستم به خاطر منافع ملی به من کمک کردند. من می‌گویم مخالف باشیم اما با هم دشمن نباشیم. مکالمه کنیم نه مخاصمه. اگر چنین باشد هیچ دشمنی نمی‌تواند برای ما خطر جدی داشته باشد.

    وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بزرگترین مشکل صنعت نفت کمبود سرمایه و ضعف تکنولوژی است، توضیح داد: تکنولوژی باید به کشور منتقل شود. از سوی دیگر به دلیل مشکلات تحریم سرمایه‌گذاری در کشور کم شد و با کمبود منابع مواجه شدیم. افزایش ضریب بازیافت به منابع مالی و همچنین فناوری و مدیریت نیاز دارد.

    آخرین میزان تولید و صادرات نفت

    زنگنه با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام وزارت نفت در دولت یازدهم بازگشت به میزان تولید نفت خام قبل از تحریم‌ها بود، افزود: در حال حاضر تولید نفت خام بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز و صادرات نفت خام و میعانات گازی در مردادماه 2.6 میلیون بشکه بود. طبق سیاست‌های کلی نظام تولید نفت باید متناسب با ذخایر باشد. ظرفیت تولید طبق برنامه 4.8 میلیون بشکه است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید در قسمت‌های سنتی از جمله فلات قاره و مناطق نفت‌خیز جنوب افت پیدا کرده است، تصریح کرد: البته این کمبود تولید با افزایش تولید در غرب کارون و تولید 280 هزار بشکه‌ای از میادین غرب کارون جبران شده است.

    اقدامات وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذاری

    وزیر نفت در ادامه در مورد نحوه جذب سرمایه‌گذاری از منابع داخلی توضیح داد: سال گذشته پنج هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر شد اما این گران است و بعید می‌دانم امسال از طریق بازار سرمایه چنین اوراقی منتشر کنیم و باید برای جذب منابع داخلی به روش‌های دیگری فکر کنیم.

    زنگنه با تاکید بر اینکه بیشترین سرمایه باید از منابع خارجی تامین شود، افزود: امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال حرکتی در راستای جذب سرمایه بوده است. ما به حجم عظیمی از این نوع سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

    وی با اشاره به کارشکنی آمریکا در بحث برجام گفت: باید عقد قراردادهای نفتی را تسریع کنیم. هر کدام از قراردادهایی که امضا می‌شود حاکی از عدم موفقیت سیاست‌های آمریکا است. اگر ما به کشورهایی که با آنها قرارداد می‌بندیم تنوع ببخشیم این موضوع می‌تواند برای ما حاشیه امنی در برابر فشارهای آمریکا ایجاد کند.

    وزیر نفت از امضای چند قرارداد تا پایان سال 96 خبر داد و گفت: برای امضای قراردادها 10 گروه به صورت موازی برای مذاکره با شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. یک طرف قرارداد ما هستیم و طرف دیگر شرکت خارجی است که ممکن است تحت تاثیر برخی مشکلات قرار بگیرد اما در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

    پیش‌بینی چهار مسیر برای انتقال فناوری به شرکت‌های نفتی ایرانی

    زنگنه در ادامه با بیان اینکه چهار مسیر برای انتقال فناوری پیش‌بینی شده است، توضیح داد: مسیر اول این است که شرکت‌های ایرانی در کنسرسیومی که برای امضای قرارداد تشکیل می‌شود، حضور داشته باشند تا نحوه مدیریت و مهندسی مخزن، مدیریت سوپرپروژه و تامین مالی به آنها منتقل شود. راه دیگر تحقیقات و پژوهش است که در این راستا توتال باید یک مرکز پژوهشی ایرانی را از نظر امکانات مجهز کند و با این شرکت پروژه مشترک تحقیقاتی انجام دهد. مسیر دیگر این است که شرکت نفت باید بخشی از مدیریت پروژه را آموزش دهد.

    وی با تاکید بر اینکه در چهار سال دولت دوازدهم نحوه توسعه همه میادین مشخص می‌شود، گفت: البته تعامل جهانی برای تحقق این هدف مهم است. اگر تعامل جهانی در این سطح بماند همه میادین در چهار سال پیش‌رو تعیین‌تکلیف می‌شوند.

    وزیر نفت به این سوال که برنامه وزارت نفت برای توسعه میادینی که قرارداد خارجی امضا نمی‌شود، چیست پاسخ داد: وزارت نفت روند دیگری را پیش خواهد گرفت. برای مثال سال گذشته آقای رئیس‌جمهور دستور دادند تا سپتامبر 2016 برای توسعه میدان فرزاد B با کشور هند مذاکره کنیم که این مذاکره به نتیجه نرسید و طبق پیشنهاد هندی‌ها در طول 25 سال 10 درصد از ارزش میدان عاید ما نمی‌شود. بنابراین ما ضمن آنکه مذاکره با هندی‌ها را دنبال می‌کنیم مذاکره با یک شرکت روسی را آغاز کرده و از یک مشاور برای طراحی جداگانه توسعه این میدان کمک گرفتیم.

    افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در آزادگان 34 میلیارد دلار ثروت کشور را احیا می‌کند

    وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اهمیت افزایش ضریب بازیافت اظهار کرد: در حال حاضر میانگین ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی حدود 27 تا 28 درصد است. البته با توجه به کیفیت زمین و مخازن ارقام ضریب بازیافت متفاوت خواهد بود اما برای نمونه میزان ضریب بازیافت در میدان آزادگان زیر 10 درصد است. به عبارت دیگر 60 میلیارد بشکه نفت غیرقابل استفاده است و چنانچه ضریب بازیافت از این میدان یک درصد اضافه شود 34 میلیارد دلار ثروت کشور احیا شده است.

    زنگنه با بیان اینکه اکثر مذاکرات با شرکت‌ها برای توسعه میادین با شرکت‌های خارجی است، گفت: مذاکره با شرکت‌های ایرانی هم انجام می‌شود. در حال حاضر با 12 شرکت به صورت همزمان مذاکره می‌کنیم که در این میان برای میدان یاران با شرکت تدبیرانرژی در حال مذاکره هستیم البته وضعیت عراق در انجام مذاکرات از ما بهتر است زیرا آنها از نظر دسترسی به شرکت‌ها محدودیت ندارند.

    اصلاح وضعیت کارکنان نفتی

    وی در ادامه با بیان اینکه حقوق کارکنان رسمی وزارت نفت در این سال‌ها بیش از تورم افزایش داشته است، گفت: شرکت نفت قابل خصوصی‌سازی نیست و باید دولتی بماند البته حقوق کارکنان قرارداد مدت موقت پایین است. در سال 84 تعداد کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری کمتر از 120 هزار نفر بود اما زمانی که در سال 92 به وزارت نفت بازگشتم با اینکه کار جدیدی در نفت نداشتیم تعداد کارکنان به 220 هزار نفر رسیده بود. وزارت نفت با تراکم نیرو مواجه است و در برخی بخش‌ها با کمبود نیروهای متخصص و حرفه‌ای روبه‌رو است زیرا نیروهای حرفه‌ای بازنشسته می‌شوند و جایگزینی برای آنها تربیت نشده است. ما به دنبال حذف نیروها نیستیم اما فقط به نیروهای نخبه نیاز داریم.

    تعریف طرح 5 میلیارد دلاری برای جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت

    وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه با توجه به افزایش تولید نفت خام میزان سوزاندن گاز همراه نفت افزایش پیدا کرده است،‌ اظهار کرد: این گازها باید در کارخانه ان‌جی‌ال شیرین‌سازی شوند. در حال حاضر یک طرح پنج میلیارد دلاری تعریف شده که شامل ان‌جی‌ال 3100، ان‌جی‌ال 3200، بیدبلند 2، خارک و پالایشگاه قشم می‌شود. در این راستا باید چند کارخانه ان‌جی‌ال بسازیم که در دولت یازدهم تصمیم گرفتیم ساخت آن را به بخش خصوصی بسپاریم.

    زنگنه ادامه داد: ما تعهد کردیم تا آخر برنامه چهار ساله دولت دوازدهم از سوختن بیش از 94 درصد گازهای همراه جلوگیری شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه برش‌هایی اندکی از نفت خام قابل تبدیل به خوراک پتروشیمی است، تنها چهار تا پنج درصد قابل تبدیل است و بقیه سوخت می‌شود. برای جلوگیری از خام‌فروشی در دو شاخه توسعه پتروشیمی با نفتا و گازهای همراه تا استفاده از مشتقات گازهای غنی برنامه‌ریزی شده است. در سال 76 ارزش تولید محصولات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که اگر شرایط فراهم باشد این رقم در برنامه پنج ساله ششم به 40 میلیارد دلار می‌رسد. این منابع باید از فاینانس و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود. ما به دنبال پالایش همه میعانات گازی تولیدی که حدود یک میلیون بشکه در روز است، هستیم و می‌خواهیم ظرف چهار سال آینده میعانات گازی به نفتا و نفت‌گاز، گاز مایع و بخشی هم به بنزین تبدیل شود.

    زنگنه ادامه داد: باید ظرفیت پالایشی را از روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه به سه میلیون بشکه در روز برسانیم.

    تولید 700 میلیون مترمکعبی از پارس جنوبی تا دو سال آینده

    وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: در حال حاضر میزان تولید ایران کمی بیشتر از قطر است. کمتر از دو سال آینده 27 فاز پارس جنوبی به جز فاز 11 به بهره‌برداری می‌رسد و میزان تولید از این میدان 700 میلیون متر مکعب خواهد بود.

    صادرات 70 میلیارد متر مکعب گاز تا پایان 4 سال دولت دوازدهم

    وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه علت کم بودن صادرات گاز نیازهای داخلی بوده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر 100 میلیارد دلار سوخت مایع به دلیل کمبود گاز در کشور مصرف شده است. برای توسعه صادرات گاز دو قرارداد با عراق به میزان 25 میلیارد متر مکعب، یک قرارداد با پاکستان به میزان 10 میلیارد مترمکعب همچنین 20 میلیارد متر مکعب برای ایران ال‌ان‌جی و مابقی هم برای سایر کشورها از جمله آذربایجان داریم که به طور کلی میزان صادرات تا پایان چهار سال به 70 میلیارد متر مکعب می‌رسد.

    زنگنه در مورد صادرات گاز به اروپا اظهار کرد: صادرات گاز به اروپا با خط لوله دشوار است اما صدور گاز طبیعی مایع شده عملی‌تر است. اروپایی‌ها خواهان خرید گاز از ما هستند اما قیمت‌های بازار اروپا به دلیل گاز روسیه و ال‌ان‌جی آمریکا مطلوب نیست.

    آخرین اخبار از ساخت پایانه نفتی در دریای عمان

    وی در ادامه با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور برای ساخت پایانه نفتی در سواحل دریای عمان گفت: مناقصه انجام شده و قرار است خط لوله‌ای به طول 1000 کیلومتر برای انتقال یک میلیون بشکه نفت از گناوه به جاسک کشیده شود. احتمالا قرارداد آن امسال بسته شود و عملیات اجرایی سال آینده آغاز شود.

    برچسب ها