عصر خودرو

شاخص سهام بالای ۸۳ هزار واحد ایستاد

پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان

عصر بازار- روز گذشته پنجمین کانال‌شکنی شاخص کل بورس در تابستان به ثبت رسید.

پنجمین کانال‌شکنی بورس در تابستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس تهران دیروز با افزایش 127 واحدی (معادل 15/ 0‌درصد) از سطح روانی 83هزار واحدی عبور کرد و پنجمین کانال‌شکنی خود را از ابتدای تیر تا‌کنون به ثبت رساند. در پایان معاملات دیروز شاخص سهام در ارتفاع 83 هزار و 12 واحدی قرار گرفت تا بازدهی بازار سهام از ابتدای سال به حدود 5/ 7 درصد برسد. گزارش‌های مناسب از عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و به تبع آن ظهور نشانه‌های جدی از بهبود سودآوری شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی، برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بورسی، اعلام نرخ‌های جدید سال95 گروه پالایشی از سوی شرکت پالایش و پخش در روزهای نخست تابستان از جمله مهم‌ترین‌ عواملی بودند که زمینه ثبت دو کانال شکنی شاخص کل بورس تهران در تیر ماه را فراهم کردند.روند مثبت مزبور در دومین ماه تابستان ادامه یافت به‌طوری که رشد شاخص سهام طی معاملات پنجمین ماه از سال تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه فلزات پایه، دو کانال‌شکنی دیگر برای بازار سهام کشور به ارمغان آورد. فعالان تالار شیشه‌ای در جریان معاملات روز گذشته شاهد پنجمین کانال شکنی بورس در تابستان بودند. به اعتقاد کارشناسان این روند با توجه به وضعیت کنونی بازار‌های جهانی و روند افزایشی نرخ ارز، می‌تواند تداوم داشته باشد.با این حال نباید ریسک‌های موجود بر سر راه بازار به خصوص ماهیت پرنوسان بازارهای جهانی را از نظر پنهان داشت.

     

    بازار‌های جهانی کم‌رمق

    همانگونه که در گزارش‌‌ روز دوشنبه دنیای اقتصاد تحت عنوان «استراحت بورس پس از 8 روز» اشاره شد، بازگشایی مناسب بازارهای جهانی می‌تواند عاملی برای از سرگیری روند صعودی بورس تهران باشد. بازگشایی این بازارها البته نسبتا مناسب بود اما رشد قیمت در این بازارها به شدت روزهای قبل ادامه پیدا نکرد.بر همین اساس نیز هر چند شاخص بورس (تحت تاثیر معاملات مثبت در نمادهای کامودیتی‌ محور) با روندی افزایشی همراه شد اما این روند به پرقدرتی معاملات روزهای پایانی هفته گذشته نبود. به نظر می‌رسد تعطیلی بورس فلزات لندن (LME) به دلیل تعطیلات تابستانی بانک‌ها، مهم‌ترین‌ عامل در معاملات کم‌رمق بازارهای جهانی باشد. این موضوع سبب شد تا بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی بازار اصلی، واکنش چندانی نشان ندهند.انعکاس این موضوع در بر بازار داخلی ما به وضوح قابل مشاهده بود.در بازار نفت روز یکشنبه توفان شدید در خلیج مکزیک به تعطیلی 25 درصد از تولید نفت آمریکا در این ناحیه منجر شد.مطابق پیش‌بینی‌های دنیای اقتصاد این موضوع در بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه تاثیر خاصی در بازار نفت به دنبال نداشت.امری که مورد توجه فعالان تالار شیشه‌ای در گروه‌های وابسته به بازار نفت نیز قرار گرفت تا این نمادها روز آرامی را پشت سر بگذارند. اصلی‌ترین محرک‌ رونق بازار سهام در بیش از یک ماه گذشته جهش قیمت‌ در بازارهای جهانی به ویژه در بخش فولاد، سنگ آهن و دیگر فلزات اساسی بوده است. با توجه به دو موضوع یادشده یعنی روند‌های کم رمق در بازارهای جهانی فلزات و همچنین بازار نفت، روند روز گذشته بورس نیز آرام و متعادل سپری شد. به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد سهام در بازار دیروز به حدود 109 میلیارد تومان رسید. (البته روند رو به افزایش این متغیر همزمان از هفته پایانی مرداد ماه مشهود است). به نظر می‌رسد در معاملات امروز نوسانات جدی‌تری در بازارهای جهانی صورت گیرد و بر این اساس سیگنال‌های صادره از این ناحیه بر بازار داخلی بیشتر باشد.

    مولفه‌های 3 گانه برای تداوم رشد بازار

    در شرایط کنونی در حالی شاهد تداوم روند صعودی حاکم بر بازار سهام هستیم که 3 مولفه اصلی برای تداوم و تشدید این روند پیش روی بازار است؛ رشد قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ دلار و کاهش واقعی نرخ سود از جمله موارد مهم و تعیین‌کننده مسیر آتی بورس خواهد بود.

    بازارهای جهانی: همان‌طور که اشاره شد، رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در رشد اخیر بازار سهام بوده است. به‌طوری‌که معامله‌گران بورس تهران شاهد تقویت معاملات سهام کامودیتی‌محور به ویژه از شروع تابستان بودند.

    نوسانات نرخ دلار: در حالی روزهای اخیر شاهد رشد قیمت دلار بودیم که نرخ این مولفه به بالای 3850 تومان نیز رسید. این مساله خوش‌بینی به تداوم افزایش روند صعودی را تقویت کرد. به‌طور کلی رشد نرخ ارز، رونق بازار سهام را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که حدود نیمی از بنگاه‌های فعال در بازار سرمایه، صادرات‌محور هستند، تقویت نرخ دلار برای این شرکت‌ها شرایطی مثبت به همراه خواهد داشت. به این ترتیب شاهد سیگنالی مثبت از ناحیه رشد دلار برای بورس خواهیم بود.

    کاهش نرخ سود: هرچند کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌عنوان مولفه‌ای تاثیر‌گذار برای بازار سرمایه مطرح است، اما در نخستین روز پس از اعلام خبر کاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد از سوی بانک مرکزی، بی‌واکنشی و تردید معامله‌گران بورس به این موضوع بودیم. اکنون نیز شائبه‌هایی مطرح شده است که بانک‌ها به دنبال ایجاد ترفندی جدید برای اعمال نکردن این موضوع هستند.بر همین اساس و با توجه به تجربه‌های ناکام سال‌های اخیر در جهت کاهش دستوری نرخ بهره، این بار فعالان بازار سرمایه در انتظار نشانه‌های عملی این موضوع هستند. این معامله‌گران در حال حاضر واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند و تردید برای اجرای این موضوع دارند. با توجه به بی واکنشی معامله‌گران به خبر کاهش نرخ سود، در صورت لغو و عملی نشدن کاهش نرخ سود، به نظر نمی‌رسد اصلاح قیمتی در بورس تهران شکل بگیرد.با این وجود با توجه به سه عامل یادشده پیش‌بینی‌ می‌شود شهریوری متفاوت و جذاب در انتظار بازار سرمایه باشد.

    نگاهی به معاملات دیروز

    بررسی روند عرضه و تقاضای شکل گرفته در بازار دیروز نشان از آن دارد که شروع بازار با استارتی بسیار محتاط و ضعیف همراه بود. به‌طوری‌که معاملات با روندی سنگین و کند دنبال شد. اما روند مزبور در میانه ساعات معاملاتی دیروز و پس از ثبات قیمتی در بسیاری از نمادها، کمی جان گرفت. معامله‌گران با توجه به رسیدن نرخ‌ها به کف قیمتی خود در اکثر نمادها، جسارت بیشتری برای خرید پیدا کردند. به این ترتیب شاهد افزایش خرید در ساعات پایانی معاملات بودیم.

    گروه فلزی – معدنی: در این میان معامله‌گران تمایل زیادی برای جمع‌آوری سهم‌های گروه فلزات اساسی و معدنی‌ نشان دادند. به‌طوری‌که نه تنها این دو گروه پیشرو در بازار دیروز شدند، بلکه تغییر مالکیت به ثبت رسیده نیز نشان از تمایل زیاد به خرید نمادهای مزبور از سوی معامله‌گران حقیقی دارد. در جریان معاملات روز گذشته تغییر مالکیت بیش از 6 میلیون و 600 هزار سهمی به ارزشی بالغ بر 5 میلیارد تومان به نفع سهامداران حقیقی به ثبت رسید. در این راستا خریدهای حقیقی‌ها در نمادهای فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران بیشترین سهم را در برتری این گروه نسبت به حقوقی‌های بازار داشت. به‌طوری‌که جابه‌جایی‌ 3/ 2 میلیارد تومانی در نماد «فولاد» و 8/ 1 میلیارد تومانی در نماد «فملی» در کارنامه سهامداران خرد بازار به ثبت رسید.

    خودرویی‌ها: گروه خودرویی و به ویژه قطعه‌سازان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران در بازار دیروز بود؛ در حالی نماد سایپا پس از ارسال اطلاعات طی دو روز اخیر همچنان متوقف است که به نظر می‌رسد با توجه به ابهامات موجود، این بازگشایی به زودی صورت نگیرد. بر این اساس «خساپا» روز گذشته گزارش حسابرسی شده پیش‌بینی سود سال 96 را در سایت کدال منتشر کرد. در این گزارش پیش‌بینی سود «خساپا» همان مبلغ 141 ریال قبلی اعلام شده است. اما در این گزارش نظر حسابرس به‌صورت مشروط همراه با بندهای توضیحی متعدد و 8 گانه‌ اعلام شده که ابهامات این نماد را افزایش داده است. حال باید در انتظار توضیحات مدیران شرکت و رفع ابهامات موجود باشیم تا سرانجام نماد مزبور بازگشایی شود.

    قطعه‌سازها: در این میان برخی دیگر از خودرویی‌ها از جمله ایران خودرو و پارس خودرو به ارائه عملکرد ماهانه تولید و فروش خود طی مرداد پرداختند. این گزارش‌ها که همراه با ثبات در تولید و فروش آنها بود هر چند در خود نمادها تاثیر چندانی نداشت، اما در زیرمجموعه آنها از جمله قطعه‌سازها بسیار مطلوب بود. به‌طوری‌که روند عرضه و تقاضای تشکیل شده در این گروه بسیار مناسب وبعضا با تشکیل صف‌های خرید قابل توجهی همراه بود.

    گروه‌های کوچک بازار: بررسی روند معاملاتی در دیگر نمادهای کوچک بازار از جمله رایانه، بانکی‌، قندی، سیمانی و ساختمان نشان از آن دارد که سطوح تکنیکال و قیمتی در این گروه‌ها باعث شده تا قیمت آنها ریزش چندانی نداشته باشد. هر چند شاید در این نمادها خریدهای سنگینی را نیز مشاهده نکنیم، اما فروشنده جدی نیز ندارند. به عبارت دیگر در حال حاضر کف قیمتی مناسبی برای این نمادها شکل گرفته که مانعی برای افت بیشتر آنها خواهد بود.

     

    در بازار چه گذشت؟

    در داد‌و‌ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران127 واحد (معادل 15/ 0‌درصد) رشد کرد و به کانال 83 هزار واحدی وارد شد. همچنین دیروز سهامداران بورس تهران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود 444 میلیون برگه سهم دست به دست کردند که ارزش این مبادلات به 109 میلیارد تومان رسید. بر این اساس دیروز نیز نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی بیشترین حجم و ارزش معاملات بورس تهران را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که «فولاد» با مبادلات 4/ 34 میلیون سهمی به ارزش 5/ 6 میلیارد تومان در صدر معاملات قرار گرفت. نماد «فملی» نیز معاملاتی در محدوده 31 میلیون سهم و به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان را به ثبت رساند. همچنین این دو نماد به‌همراه «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.

    برچسب ها