عصر خودرو

سایه سخاب بر سر بورس

عصر بازار- بعد از اعلام وزیراقتصاد مبنی بر انتقال اسناد خزانه دولتی به بازار سرمایه، مراحل پذیرش آن در فرابورس آغاز شده، این طور که فرابورس ایران اعلام کرده حداکثر یک هفته بعد از اعلام لیست نهایی دارندگان این اوراق توسط بانک ملی سخاب در فرابورس معامله خواهد شد

سایه سخاب بر سر بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در اواخر سال 1394 دولت پس از اخذ مصوبات لازم اقدام به انتشار اوراق مشارکت طرح های عمرانی بابت پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران کرد. این اوراق در ابتدا با عاملیت بانک سپه و عاملیت بانک مسکن با نرخ سود 21 درصد سالیانه با سررسیدهای 4 ساله منتشر و به عنوان پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران واگذار شد.

    در سال 1395 با کاهش تورم و کاهش نرخ رسمی سود بانکی، اوراق بعدی با نرخ 18 درصد، 16 و نهایتا 15درصد سود سالیانه منتشر شد و در چند مرحله در اختیار پیمانکاران قرار گرفت.

    همچنین اوراق اسناد خزانه اسلامی نیز به عنوان اوراق کوتاه مدت با تضمین بانک مرکزی با سررسیدهای کمتر از یک سال منتشر و برای تسویه بخشی از مطالبات پیمانکاران استفاده شد. اسناد مذکور با موافقت سازمان بورس اوراق بهادار تحت عنوان اخزا در تابلوی بورس پذیرش و بصورت رسمی و شفاف داد و ستد شد.

    تحت تاثیر قرار گرفتن بازار سرمایه و نرخ سهام شرکت ها از نرخ های مورد معامله اخزا و نیاز پیمانکاران به نقدینگی و عدم تسلط کافی فروشندگان به بورس و بازار سرمایه موجب شد اسناد بعدی بصورت خارج از بورس و داخل شبکه بانکی تحت عنوان اسناد خزانه اسلامی بانکی سخاب منتشر و مورد داد و ستد قرار گیرد. از اواخر تیر ماه سال جاری نیز با مجوز بانک مرکزی و دستورالعمل بانک ملی، نقل و انتقال سخاب در داخل شعبه منتشر کننده اوراق مجاز شد.

    اما پس از داد و ستد این اوراق در خارج از بازار سرمایه، فعالان این بازار به انتقاد از این موضوع پرداختند آن‌ها معتقد بودند عدم شفافیت عرضه و تقاضای این اوراق موجب شده تا نرخ سود آنها به بیش از 30 درصد در خارج از بازار بدهی برسد و این موضوع به تغییر نرخ سود در بازارهای مالی دامن زده است. فعالان بازار سرمایه معتقد هستند انتشار این اوراق در خارج از بازار سرمایه، سبب عدم شفافیت معاملات آن شده و نرخ سودهای بالای این اوراق، باعث شده نقدینگی از بورس خارج شود. رونق این موضوعات به جایی رسید که مسعود کرباسیان در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر اقتصاد اعلام کرد که انتشار اوراق بدهی خارج از بازار سرمایه ممنوع می‌شود.

    در حال حاضر قرار شده که این اوراق مراحل  پذیرش را طی‌ کرده و در تابلوی فرابورس درج و معامله شوند. مدیرعامل فرابورس به تازگی گفته که یک روز بعد از اعلام وزیراقتصاد مبنی بر انتقال این اوراق به فرابورس، مراحل آماده‌سازی آن آغاز شده است، فردای مراسم تودیع و معارفه وزیر اقتصاد، بحث پذیرش سخاب‌ آغاز شده و در حال‌حاضر در انتظار تاییدیه وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه است تا این اوراق به‌طور رسمی در بازار پذیرش شود.

    فرابورس ایران اعلام کرده که هنوز لیست و فهرست دارندگان نهایی اوراق سخاب از سوی بانک ملی اعلام نشده ولی مراحل اجرایی ورود سخاب به فرابورس آغاز شده است و حداکثر یک هفته بعد از اعلام لیست نهایی از سوی بانک ملی، معامله این اوراق را در فرابورس شاهد خواهیم بود. اسناد خزانه دولتی در 7 مرحله منتشر شده که یک مرحله آن نزدیک به سر رسید است و با احتساب 6 مرحله دیگر یعنی سخاب‌های دوره دوم تا هفتم، حجمی معادل 12 هزار میلیارد تومان به این اوراق اختصاص می‌یابد.

    اسناد خزانه اسلامی(سخاب) اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند.

    برچسب ها