عصر خودرو

هاروی ناکامی اوپک و متحدانش را جبران می‌کند

عصر بازار- توفان هاروی ممکن است در عرض چند روز در بازارهای نفت جهانی به هدفی دست پیدا کند که اوپک و متحدانش ماه‌هاست تلاش می‌کنند به آن نائل شوند.

هاروی ناکامی اوپک و متحدانش را جبران می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هاروی که اکنون به یک توفان گرمسیری تبدیل شده است، روز جمعه به شکل قدرتمندترین توفانی که در بیش از 50 سال گذشته به آمریکا رسیده است، ساحل تگزاس را درنوردید و باعث خرابی گسترده و به راه‌افتادن سیل شد.

    منطقه‌ای که مورد هجوم این توفان قرار گرفت، میزبان 2.2 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش و همچنین یک نقطه حمل مهم برای واردات و صادرات نفت خام و فرآورده‌های سوختی است.

    ظرفیت پالایشی که به دلیل توفان متوقف شده است، حدود 11.2 درصد از مجموع ظرفیت پالایش آمریکا به حساب می‌آید و تاثیر فوری آن در قیمت‌های بنزین ملموس شد.

    بهای معاملات بنزین آمریکا در اوایل معاملات روز دوشنبه بازار آسیا حداکثر 6.8 درصد رشد کرد و به 1.7799 دلار در هر گالن رسید.

    نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، در اوایل معاملات آسیایی روز دوشنبه حداکثر 0.8 درصد رشد کرد و به 52.84 دلار در هر بشکه رسید.

    حال و هوای روز جاری بازارها نشان می‌دهد که بازار نفت نسبت به تاثیر توفان تاکنون دغدغه چندانی نداشته است اما با در نظر گرفتن وضعیت آمریکا به عنوان یک قدرت نوظهور در صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، احتمال دارد تاثیر هاروی بسیار فراتر از قیمت‌های بنزین باشد.

    این تولید نفت شیل آمریکا بوده است که تا حدود زیادی تلاش‌های اوپک و متحدانش برای بالا بردن قیمت‌ها در سال جاری از طریق محدود کردن تولیدشان را تضعیف کرده است.

    در حالی که بیشتر تولید نفت فراساحلی در خلیج مکزیک در آستانه عبور توفان هاروی تعطیل شد، میزان خسارتی که این توفان ممکن است در خشکی که محل تولید نفت شیل بوده و در مسیر توفان قرار داشته است، به بار آورده باشد، مشخص نیست.

    منطقه شیل ایگل فورد در مسیر توفان قرار داشته و تولیدکنندگان این منطقه تولیدشان را متوقف کردند.

    طبق گزارش "اس اند پی گلوبال پلاتس"، در میان شرکت‌های نفت که فعالیت‌هایشان را در ایگل فورد متوقف کردند، کونوکو فیلیپس که معادل 161 هزار بشکه در روز نفت در پایان سال 2016 در منطقه تولید کرد و همچنین بی اچ پی بیلیتون با 99 هزار بشکه در روز و مورفی اویل با 46 هزار بشکه در روز بود.

    ریسک موجود این است که مدت طولانی‌تری به طول بینجامد تا تولید نفت خشکی به بازار بازگردد. با توجه به خسارات گسترده‌ای که بر اثر سیل در منطقه بر زیرساخت‌ وارد شده و مدتی که طول می‌کشد سیل عقب‌نشینی کند، مشتریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا ممکن است مجبور شوند محموله‌های جایگزین را جست و جو کنند.

    پیامد توفان هاروی به آمریکا و همسایگان نزدیکش محدود نخواهد بود. طبق آمار گمرکی، چین در هفت ماه نخست سال میلادی جاری حدود 130 هزار بشکه در روز نفت از آمریکا وارد کرد که شامل 174 هزار بشکه در روز در ژوئیه بود که آمریکا را پانزدهمین تامین‌کننده بزرگ نفت این کشور آسیایی ساخت.

    آمریکا حدود یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر صادرات داشته و در حالی که همه این میزان صادرات تحت تاثیر هاروی قرار نگرفته اما حداکثر سه چهارم آن از منطقه گلف کاست آمریکا حمل می‌شود.

    تنها صادرات نفت آمریکا نیست که تحت تاثیر هاروی قرار می‌گیرد. این منطقه قطب واردات نیز محسوب می‌شود که به معنای مختل شدن تجارت است و برخی از محموله‌ها احتمالا به مقاصد دیگری ارسال خواهند شد.

    مجموعا احتمال دارد که وضعیت مذکور قیمت‌ها را در کوتاه مدت افزایش دهد زیرا صادرکنندگان نفت به منطقه خلیج مکزیک آمریکا به دنبال خریداران جدید خواهند بود و خریداران نفت آمریکا نیز به دنبال منابع جدیدی برای تامین نیاز خود خواهند بود.

    این مسئله بر اختلاف قیمت گریدهای نفتی مختلف تاثیر خواهد گذاشت زیرا آمریکا عمدتا نفت سبک صادر می‌کند اما گریدهای سنگین‌تر را وارد می‌کند. از دست رفتن صادرات نفت سبک آمریکا ممکن است تقاضا برای گریدهای مشابه از سوی صادرکنندگانی مانند آنگولا و نیجریه را افزایش دهد در حالی که صادرکنندگان گریدهای سنگین‌تر ممکن است در صورتی که محموله‌های به مقصد آمریکا به مقصد دیگری ارسال شوند، ناچار شوند تخفیف دهند.

    در حالی که هاروی ممکن است تاثیر کوتاه مدتی بر بازارهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی داشته باشد، پرسش مطرح این است که تولید و صادرات آمریکا با چه سرعتی به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

    حتی به فرض اینکه بیش از چند هفته طول نخواهد کشید تاثیر هاروی ممکن است مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. در واقع هاروی به اوپک و متحدانش مانند روسیه اندکی فضای تنفس می‌بخشد.

    به نظر می‌رسد عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، نفت کمتری صادر می‌کند زیرا این کشور تلاش می‌کند کاهش تولید را به صادرات کمتر تبدیل کند.

    بر اساس گزارش رویترز، اگر تولیدکنندگان دیگر اقدام مشابه را در چند ماه آینده دنبال کند، احتمال دارد محدود شدن عرضه که به دلیل تاثیر توفان هاروی ایجاد شده، ادامه پیدا کند و به رشد پایدار قیمت‌ها منجر شود.

    برچسب ها