عصر خودرو

مدیر واحد بورس کالای شرکت کارگزاری بانک رفاه عنوان کرد:

استقبال عمومی از گواهی سپرده سکه با فرهنگ سازی مناسب

عصر بازار- برای مواجهه معاملات گواهی سپرده سکه طلا با استقبال عمومی، در وهله اول باید فرهنگ سازی مناسبی صورت بگیرد که در این زمینه برنامه هایی در دست اجرا قرار دارد.

استقبال عمومی از گواهی سپرده سکه با فرهنگ سازی مناسب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، محمودرضا رئیس پور، مدیر واحد بورس کالای شرکت کارگزاری بانک رفاه کارگران اصلی ترین چالش های روز بورس کالا را تشریح کرده است.

    وی در خصوص فروش مواد پتروشیمی به اشخاص حقیقی و اینکه آیا این اقدام به نوعی راه نفوذ دلال ها را باز نمی کند، اظهار داشت: خیر؛ در پاسخ به این سوال شما باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. اول اینکه با توجه با ابلاغیه ها و دستورالعمل های بورس، اشخاص حقیقی که می خواهند از سیستم بورس برای خرید محصولات استفاده کنند باید دارای مجوزهای فعالیتی از قبیل پروانه بهره برداری، پروانه کسب و یا نامه تاییدیه صنف باشند و همچنین اجازه خرید محصولی را خواهند داشت که شامل محدودیت، به ویژه محدودیت عرضه وتقاضا نباشد.

    این کارشناس بورس کالایی تاکید کرد: لازم است اینجا یک نکته ای را هم اضافه کنیم و آن اینکه متاسفانه وقتی ما با مسئله ای که شاید راه حلش نیاز به بررسی و گاهی تصمیمات سخت دارد مواجه می شویم به جای پیدا کردن راه حل، صورت مسئله را پاک می کنیم و بحث مواجهه با موضوع دلالی در این بازارها هم اینگونه است.

    وی ادامه داد: باید قبول کنیم که اشخاصی با ظرفیت و سرمایه بالا در این بازار حضور دارند و باید به نوعی به فکر استفاده از سرمایه و ظرفیت آنها باشیم؛ نه اینکه با ایجاد محدودیت به فکر حذف این افراد باشیم که طبیعتا هم این اتفاق نخواهد افتاد و پیامد آن پیدایش راه هایی غیر قانونی برای دور زدن محدودیت ها شده ( مانند کدهای مناطق آزاد در بازار محصولات پتروشیمی ) و مجددا محدودیت ها اضافه می شود و آنها مجددا به فکر دور زدن این محدودیت ها افتاده و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد. ولی می شود با ایجاد برخی ابزارهای جدید برای این بازار از منابع و ظرفیت های موجود این افراد جهت کنترل بازار و گاهی تامین مالی خریداران و فروشندگان استفاده نمود.

    رئیس پور در خصوص فروش مویرگی و امکان رفع انحصار بورس کالا در زمینه فروش خرده فروشی مواد از طریق بکارگیری ابزارهایی همچون سامانه سایا گفت: من با بحث انحصار بورس کالا که مطرح کردید موافق نیستم چرا که بورس کالا بستری است در جهت شفاف تر و ایمن تر شدن معاملات و به خودی خود نقشی به عنوان خریدار یا فروشنده را ندارد. برای مثال یک فرد یا شرکت فعال در زمینه واردات یا صادرات برای صادرات و واردات محصولات باید از مبادی گمرک عبور کنید آیا شما در مورد گمرک هم بحث انحصار را مطرح می کنید؟

    وی افزود: اما اگر منظور محدودیت هایی است که خریداران و فروشندگان در بورس کالا با آن مواجه می شوند و این موارد به مقررات بورس مروبط می شود، می توان با هماهنگی کارشناسان بورس پیگیری های لازم در جهت اصلاح این قوانین انجام داد.

    وی با بیان اینکه برخی دیگر از سایر نهادها و ارگان ها در حوزه بورس کالا نیز وجود دارند که تصمیمات آنها از حیطه اختیارات بورس خارج می باشد، عنوان کرد: برای تسهیل یا تغییر باید از طریق خود آنها اقدام صورت بگیرد. اما در مورد بحث خرده فروشی در بورس کالا هم باید عنوان کنم که یکی از دلایل حضور تعاونی ها در بورس کالا پوشش نیازهای خرده فروشان و صنایع کوچک می باشد که امیدوارم با سامانه نظارتی سایا این هدف بهتر محقق گردد.

    مدیر واحد بورس کالای شرکت کارگزاری بانک رفاه در زمینه اینکه آیا در بخش محصولات کشاورزی تعداد انبارهای موجود کفایت می کند و راهکارهای موجود برای افزایش تعداد آنها گفت: به طور طبیعی با توجه به اینکه در آغاز راه معاملات گواهی سپرده هستیم، تعداد انبارهای فعلی کافی نیست و با توجه به شرایط عرضه محصولات کشاورزی وجود انبارهای بیشتر با استاندارهای کیفی و کمی بالاتر مورد نیاز خواهد بود که به نظر بنده با کمی تسهیل شرایط پذیرش انبارها می توان شاهد افزایش تعداد انبارها بود.

    وی در خصوص موضوع عدم استقبال سرمایه گذاران و عموم مردم از گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا عنوان کرد: بحثی که در اینجا مطرح هست این است که برای مواجهه چنین طرح هایی با استقبال عمومی، در وهله اول باید فرهنگ سازی مناسبی صورت بگیرد که به نظر من این اتفاق در حال حاضر در مورد گواهی سپرده سکه طلا به اندازه کافی اتفاق نیفتاده است اما در این زمینه برنامه هایی در دست اجرا قرار دارد.

    این کارشناس بورس کالا تاکید کرد: اگر بخواهیم به صورت کلی چند عامل را برای عدم استقبال سرمایه گذاران مطرح کنیم، می توانیم به مواردی چون عدم تبلیغات مناسب جهت آشنایی سرمایه گذاران و عموم مردم با این طرح، عدم اتصال سامانه معاملاتی سپرده کالا و سیستم آتی، وجود فقط یک خزانه جهت ذخیره سکه بهار آزادی و عدم جذابیت این نوع معاملات برای فعالان بازار سکه اشاره کرد که البته در جهت حل این موارد اقداماتی در حال انجام است که امیدوارم به زودی با اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران شاهد حل مشکلات و رونق بازار گواهی سپرده به ویژه سکه طلا باشیم.

    برچسب ها