عصر خودرو

رایزنی مقامات ۱۱ کشور در مورد توافق تجاری دو سوی اقیانوس

عصر بازار- رایزنی مقامات ارشد ۱۱ کشور عضو توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام با هدف تضمین بقای این توافق که سراسر منطقه اقیانوس آرام را در بر می گیرد امروز دوشنبه در سیدنی استرالیا آغاز شد.

رایزنی مقامات ۱۱ کشور در مورد توافق تجاری دو سوی اقیانوس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه 'اسکای نیوز' اعلام کرد 11 کشوری که پس از خروج آمریکا از این توافق همچنان بر اجرایی شدن آن تاکید دارند، از امروز دوشنبه تا چهارشبنه گردهم آمده اند.
    این پیمان میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مکزیک، کانادا و ژاپن در 4 فوریه سال گذشته میلادی در اوکلند نیوزیلند پس از چند دور مذاکرات طولانی منعقد شد و با امضای 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از آن، اجرای این توافق زیر سئوال رفت.
    'استیون سیوبو' وزیر تجارت و سرمایه گذاری استرالیا اعلام کرد که به طور منظم با همتایان خود در ارتباط است و تمایل زیادی برای به اجرا در آوردن این توافق در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام وجود دارد.
    این نشست قرار است ماه نوامبر سال جاری به میزبانی ویتنام برگزار شود.
    کشورهای عضو توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام پیش از این نیز در ماه ژوئیه در ژاپن با یکدیگر دیدار کرده بودند.
    وزیر تجارت استرالیا اعلام کرد که این توافق امکان دسترسی به بازار جدید برای کشاورزان، عرضه کنندگان خدمات و صادرکنندگان کالا را فراهم می سازد.
    'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا با خارج کردن کشورش از این توافق مانع بزرگی پیش روی 11 عضو دیگر این پیمان تجاری قرار داد که مذاکرات پیرامون آن حدود یک دهه به طول انجامیده بود.
    از سوی دیگر اقدام ترامپ در کنار گذاشتن این توافق، این فرصت را برای چین فراهم می آورد تا سیاست های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری خود در منطقه جنوب شرق آسیا را با آسودگی خاطر بیشتری دنبال کند.
    پس از انعقاد این توافق، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند، در صورت اجرایی شدن این پیمان 800 میلیون نفر جمعیت 12 کشور عضو آن قادر به دسترسی مشترک و آزاد کالاها و خدمات در این منطقه می شوند. هدفی که کناره گیری آمریکا از این پیمان،بزرگترین تهدید آن است.
    دولت فدرال استرالیا میزبان نشست 11 کشور دیگر عضو در تلاش برای تجدیدنظر در پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (مشارکت ترانس پاسیفیک یا تی.پی.پی) است و 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر این کشور چندی پیش گفت که امیدش به 11 کشور باقی مانده است تا بتوانند این معامله را که بیش از 6 سال روی آن کار شده است، نجات دهند.
    ترنبول گفته بود که خروج آمریکا از این پیمان ضربه بزرگی است و تردیدی در این امر وجود ندارد. این 'از دست دادن یک شریک بزرگ' است، اما لزوما پایان توافق نیست.
    'استیون سیوبو' وزیر تجارت استرالیا نیز گفت که به طور منظم با همتایان خود در این پیمان ارتباط داشته و متوجه شده است که همه 11 کشور تمایل دارند به یک معامله دست پیدا کنند.

    برچسب ها